Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla begynner å ta betalt for Internett i bilen

Startet av HKS, søndag 24. juni 2018, klokken 11:16

« forrige - neste »

HKS

Ser ut som Tesla kommer til å begynne å ta betalt for deler av 3G/LTE-forbindelsen på nye bilder som er bestilt etter 1. juli 2018.

"Standard Connectivity" skal følge med alle bilene. Det skal inkludere navigasjon (dog uten satellittkart på Google Maps), også "sikkerhetsoppdateringer" av bilene. Oppdateringer med ny funksjonalitet vil kreve en WiFi-tilkobling.

"Premium Connectivity" vil inkludere den funksjonaliteten vi har i dag, full navigasjon, nettleser, streaming med Spotify/TuneIn. Vil vel kanskje tro at Tesla etterhvert vil legge til mer funksjonalitet som for eksempel Hotspot hos de som betaler for denne pakken.

Det er så vidt jeg kan se ikke annonsert noen pris for "Premium Connectivity", men alle Model S og X bestilt etter 1. juli vil få ett år gratis premium, det samme gjelder Model 3 med "Premium interior".

Alle biler bestilt før 1. juli 2018 vil beholde den funksjonaliteten de har i dag.

https://electrek.co/2018/06/23/tesla-new-paid-premium-connectivity-package-in-car-internet-features/
Tesla Model 3 Long Range

Counterpointer

Ser på Facebook at noen refererer til 100 $ i året, det blir vel ca 1000 slik som Tesla pleier å regne kurs.

HKS

Ja, Electrek nevnte også at man siktet på rundt $100 i året, men at pris enda ikke var annonsert.
Jeg synes det høres helt greit ut.
Tesla Model 3 Long Range

Counterpointer

Jeg synes det er mye greiere at alt er inkludert i bilprisen. Alle typer tillegg gjør ting mer uoversiktlig.
Samtidig at «gamle» kunder slipper for alltid mens nye må betale fra start.

Espen Hugaas Andersen

Så klart er det bedre at slikt er inkludert, men samtidig kan det få Tesla til å se dårligere ut i konkurransen med andre biler, ettersom konkurrentene ikke har det inkludert. Når de fjerner dette burde de kunne redusere bilprisen med omkring $1000-1500, og virke mer attraktivt priset mot konkurrentene.

Men jeg ser ikke for meg at Tesla vil redusere prisen med det første. De tar nok ut dette i økt inntjening. Men skulle etterspørselen begynne å falle så står de friere til å senke prisene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Nå rammer ikke dette meg da jeg har gammel nok bil. Men skal de ta seg betalt for dette må kvaliteten betydelig opp. For jeg kan virkelig ikke anbefale noen å bruke penger på en slik premiumpakke før Tesla fikser så å si det meste.

- MCU er alt for treg, håper ny MCU er inkludert i en slik premiumpakke i såfall.
- Fart/latency på 4G nettet er alt for dårlig.
- Nettleseren er tragisk dårlig rent teknisk og sliter også under kvaliteten på MCU og 4G nettet.
- Spotify uten playlist? Uten å betale for ekstra konto. Gjerne en hvor "tap to retry" ikke dukker opp hele tiden også.
- Maps er for dårlig, sliter i seg selv men også som følge av 4G og MCU punktene som er nevnt.
- Navigasjon er fortsatt en vits i mine øyne (eneste positive er navigering til neste SuC med batteri estimat).

Om alt annet skulle være uvesentlig, så får de i hvertfall sørge for en skikkelig navigasjonsløsning før de tar seg betalt for den. Et minimum er at den faktisk følger veier og ikke prøver å ta snarveier over skogsveier eller fortau samt waypoints eller annen mulighet til å påvirke veivalg. Bonus for lagrede ruter og POI kategorier (så man kan legge inn tredjeparts ladestasjoner f.eks.)

For å kutte kostnader kunne de hatt et lokalt lager for spotify playlist og map tiles hvor en ferdes ofte. Så sparer de litt 4G trafikk på det.

Helt greit å ta seg betalt for ting. Men forutsettningen er at det virker.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Glemte at X nå blir levert med ny, vi har hørt så lite fra nye eiere om farten på de. Men MCU'en er både hardware og software, vi får håpe at hardwaren er god nok nå og at de forbedrer softwaren betraktelig i den varslede august oppdateringen. Et raskt underliggende system er vesentlig for at kart og andre app'er i bilen skal være responsive.

Om august oppdateringen kommer og ting fortsatt er dårlig, ja da bør Tesla virkelig få tak i noen som er bedre med software - eller skaffe seg enda bedre hardware i MCU'en.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

CaZpaH

Da er det offisielt. Om man går inn på konfiguratoren nå så ser man at 1 års premium-tilkobling er inkludert.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Jeronan

Sitat fra: CaZpaH på tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:32
Da er det offisielt. Om man går inn på konfiguratoren nå så ser man at 1 års premium-tilkobling er inkludert.

I just noticed it too. I am actually suprised they already doing it now for the Model S/X and thought it would be limited to Model 3 for now.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

lightscribe

Er det fortsatt ikke annonsert noen pris for "Premium Connectivity"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA