Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

trykkertor

Gode uttrykk min ikke-engelsk-forstående-bestefar brukte etter å ha kjørt Toyota på 80-tallet.
Bilnøkkelen stikkes inn ved siden av rattet der de merkelige bokstavene "Switch" stod.
Bilnøkkel ble da hetende "svitsen". (Hvor er svitsen? Jeg finner ikke svitsen? Kan du se om svitsen ligger på kjøkkenbordet).

I midten av bilen var det en "Hand brake" Også kjent som håndbrekket hos min bestefar.
Og for all del, glem ikke den norske folke-varebilen kjent som Hiakk! (Toyota Hi Ace)


Sorry for å havne helt off topic her, men vi kan spore det tilbake til rammenummer - chassisnummer - VIN. Og hvis en har fått VIN kan en spore sin Kona Electric.

Limodriver

Jeg skjønner ikke helt - skal man kunne spore kona når en har fått et nummer?

trykkertor

Til et visst nivå.
Du kan taste inn VIN på din bil her:
http://www.uecc.com/customer-centre/cargo-tracking/high-and-heavy/

Men......den blir aktivert først når din bil har blitt omlastet i Bremen. Du vil fra det tidspunkt kunne få tider på:
Omlastet i Bremen
Ankommet Drammen havn
Lastet av i Drammen havn

Og derfra kommer ventedagene på (som ikke kan spores direkte, men forhandler vet jo når bilen er ankommet dem)
Klargjøring i Drammen
Transport til din forhandler
Registrering og ferdigstilling av din bil.

SSelvli

Kønummer:  424
Konfig: Pulse red, skinn.
Opprinnelig leveringstid: Okt/nov
Siste oppdatering: Ankom Drammen 26.august. 

birgerdammen

DRAMMEN   VESSEL ARRIVED   26.08.2018 12:00

372 PR skinn

Limodriver

Det er fra bilen har kommet til Drammen at de store tilfeldighetene begynner. Hyundai Motor Norge har ifølge dem selv ingen påvirkningskraft på når bilen losses, fortolles, understellsbehandles eller sendes videre til forhandler. Ikke heller har de noen påvirkningskraft på hvordan bilene losses/oppstilles på kai eller lagringsplass. Det vil med andre ord si at bilen med det laveste kønummeret kan plasseres innerst på lagringsplassen slik at denne vil bli klargjort etter alle biler med høyere kønr. Jeg antar Hyundai Norge vil hevde at det kan plasseres biler fra en senere ankommet båt foran bilen slik at en må vente til alle disse er klargjort før de kanskje kommer til din bil. Lotto er et begrep som på folkemunne synes å passe til Hyundai Motor Norge sitt logistikksystem.

trykkertor

Men det må da være bedre å vite at bilene er ankommet Drammen, og noe skjer på et eller annet tidspunkt......en å vite at "vi har ikke VIN og vet ikke noe om din bil".
For min del kan det godt være den ikke er produsert engang, eller kanskje står på kai i Korea. (?)
Ankommet Drammen betyr i hvertfall at utlevering er i nær fremtid.

Limodriver

Sitat fra: trykkertor på søndag 26. august 2018, klokken 13:34
Men det må da være bedre å vite at bilene er ankommet Drammen, og noe skjer på et eller annet tidspunkt......en å vite at "vi har ikke VIN og vet ikke noe om din bil".
For min del kan det godt være den ikke er produsert engang, eller kanskje står på kai i Korea. (?)
Ankommet Drammen betyr i hvertfall at utlevering er i nær fremtid.

Så sant så sant. Grunnen til irritasjonen over rotet er vel også at vi venter på noe vi forventer er bra og gleder oss til.

elKona

Sitat fra: Limodriver på søndag 26. august 2018, klokken 13:17
...Jeg antar Hyundai Norge vil hevde at det kan plasseres biler fra en senere ankommet båt foran bilen slik at en må vente til alle disse er klargjort før de kanskje kommer til din bil. Lotto er et begrep som på folkemunne synes å passe til Hyundai Motor Norge sitt logistikksystem.
Hvilket grunnlag har du for å anta det? Her virker det som du kun er ute etter å spre eder og galle..

Det er helt naturlig at de ikke laster/losset båten i rekkefølgen på køen. Det er også helt naturlig at de ikke bruker masse tid på å sortere bilene når de står på kaia, eller bruker tid på å finne riktig bil hver fang en ny skal klargjøre.

De laster en båt raskest mulig, de losser den raskest mulig, så bruker de mest mulig tid på å klargjøre bilene som står på kaia.

Køen betyr ikke at nr 350 SKAL ha før nummer 351. Køen er der for å sikre at de med lave nummer får før de med høye nummer..

Limodriver

Gjør noen undersøkelser før du uttaler deg så skråsikkert.

elKona

Sitat fra: Limodriver på søndag 26. august 2018, klokken 17:31
Gjør noen undersøkelser før du uttaler deg så skråsikkert.
Skråsikkert? Jeg spør bare om hvorfor du antar noe sånt?

Dersom du tolker køen som en nøyaktig rekkefølge, så har du misforstått. Bilene sendes i bolker, og kønummeret ditt avgjør hvilken bolk du får bil fra. Internt i bolken, så gjelder ikke kønummeret. Det ville bare forsinket alt sammen.. dersom bil X må leveres ut i Alta før bil Y kan leveres ut i Oslo, så ville det blitt mye unødvendig venting.

Limodriver

Det du skriver er dessverre uriktig. Geografisk lokasjon er ikke en del av kørotet til Hyundai. Igjen, orienter deg bedre før du forklarer andre hvordan hvordan den såkalte køordningen til Hyundai fungerer.

Zuexi



Sitat fra: Limodriver på søndag 26. august 2018, klokken 13:17
Det er fra bilen har kommet til Drammen at de store tilfeldighetene begynner.
Er du så sikker på det?
Hvordan kan det da ha seg at enkelte med høyt kønr.,samme farge og utstyr som en med lavt kønr. får bil før en med lavt kønr. som ikke har fått tildelt VIN engang?

Limodriver

Et godt poeng. Da blir det riktigere å påpeke at det i tillegg til osv.

elKona

Sitat fra: Limodriver på søndag 26. august 2018, klokken 18:40
Det du skriver er dessverre uriktig. Geografisk lokasjon er ikke en del av kørotet til Hyundai. Igjen, orienter deg bedre før du forklarer andre hvordan hvordan den såkalte køordningen til Hyundai fungerer.
Så forklar da hvorfor du mener køsystemet er «Lotto».
Har ikke de som har fått bil/bekreftet bil på vei stort sett lave nummer? Dersom det var «lotto», ville spredningen blant høye og lave nummer vært jevn.
Tror du denne tråden er fri for troll? Det ville vært det eneste stedet på nettet trollene ikke er. Selvfølgelig er det folk som legger ut svada nummer og sier at de har fått tildelt bil kun fordi de liker å lage bråk. PS. Jeg har kønummer en million og fikk en dark night ned skinn i går  :laugh:
Tror du at alle her ( hvorav mange står i mange køer), faktisk husker nummeret sitt i denne køen? Selvfølgelig er det folk her som tar feil.

Hvilke bevis har du for at denne køen er helt «lotto»? Kun det at noen på nett påstod at de hadde et nummer, og at de har fått en bil?

Avbestilte biler blir fordelt til de neste i køen som ikke har fått tildelt bil. Det er ikke «lotto» og gjelder svært få biler.

Men du er i det minste enig i at kønummeret er ment som en omtrentlig rekkefølge og ikke en nøyaktig rekkefølge da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA