Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

Limodriver

Sitat fra: Jon Braathen på fredag 24. august 2018, klokken 10:51
Kønr 699
Ceramic-blue, skinn og soltak
forventet levering okt/nov 18

jeg lurer VELDIG på hvorfor kø nr 1058 med SAMME konfig kom i august og vi ikke har fått VIN ennå..(!!??)

Slik det er beskrevet tildeles VIN# i forbindelse med produksjon. Dersom bilen ikke er produsert ennå kan det være forklaringen. Alternativt, er det VIN# som ikke er opplyst til kjøper. For å få VIN# har de fleste kontaktet forhandler som får dette når det er tildelt. Jeg tror ikke forhandler oppgir VIN# uten forespørsel annet enn rett før levering da en trenger dette for å forsikre bilen.

elKona

Sitat fra: Jon Braathen på fredag 24. august 2018, klokken 10:51
jeg lurer VELDIG på hvorfor kø nr 1058 med SAMME konfig kom i august og vi ikke har fått VIN ennå..(!!??)

Jeg ville blitt svært overrasket om det viser seg at alle faktisk husker kø nummeret sitt. Jeg så mitt meg en gang jeg registrerte meg, men har ikke sett det siden.

Samtidig er det mange her som står i mange køer, og flere som står flere ganger i samme kø.
Det er fullt mulig at hr. 1058 rette og slett husker feil ang kønummer..

Cral

det er vel nevnt et sted at om en bil blir tildelt, og så avbestilt, så får første mann som ikke er tildelt bil denne bilen....

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Jon Braathen

Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 12:11
Sitat fra: Jon Braathen på fredag 24. august 2018, klokken 10:51
Kønr 699
Ceramic-blue, skinn og soltak
forventet levering okt/nov 18

jeg lurer VELDIG på hvorfor kø nr 1058 med SAMME konfig kom i august og vi ikke har fått VIN ennå..(!!??)

Slik det er beskrevet tildeles VIN# i forbindelse med produksjon. Dersom bilen ikke er produsert ennå kan det være forklaringen. Alternativt, er det VIN# som ikke er opplyst til kjøper. For å få VIN# har de fleste kontaktet forhandler som får dette når det er tildelt. Jeg tror ikke forhandler oppgir VIN# uten forespørsel annet enn rett før levering da en trenger dette for å forsikre bilen.


Joda, jeg har spurt forhandler, han fant ikke noe i systemet sitt, kan selvsagt være at nr 1058 kanskje har 158, men antar foreløpig at han husker riktig og jeg undres fortsatt..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

trykkertor

Det er vel også brakt på det rene at noe få "faker og jukser" og påstår de har fått bil, bare for å skape reaksjoner. Så vi kan ikke ta noen slike høye nummer for god fisk.  :D


Sitty008


Limodriver

Sitat fra: JEG på fredag 24. august 2018, klokken 20:09
#VIN?

Vehicle identification number - på godt norsk chassisnummeret. Med andre ord bilens unike identifikasjonsnummer.

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 20:18
Vehicle identification number - på godt norsk chassisnummeret. Med andre ord bilens unike identifikasjonsnummer.
Er ikke det norske uttrykket "rammenummer"?

Limodriver

Sitat fra: trykkertor på fredag 24. august 2018, klokken 21:18
Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 20:18
Vehicle identification number - på godt norsk chassisnummeret. Med andre ord bilens unike identifikasjonsnummer.
Er ikke det norske uttrykket "rammenummer"?

Rammenummer er et godt innarbeidet uttrykk for et unikt identifikasjonsnummer. I dag har ikke lenger vanlige personbiler ramme, men et selvbærende chassis. En må opp mot  litt tyngre kjøretøy for at de skal ha ramme.

For personbiler vil det være korrekt å bruke chassisnummer, men litt tyngre kjøretøy f eks VW Amarok vil rammenummer være korrekt.

Jeg tror nok både chassisnummeret og rammenummer er gangbart for de fleste praktiske formål.

Håkon77

Har ikke fått noe VIN nummer, men jeg har ikke spurt heller. Trenger jeg det til noe?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

autopass

Kønr 46x. Antatt levering oktober/november. Dark night med skinn. Bil kom til Drammen 17/8 og utlevering 29august
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

turfsurf

#433
Sitat fra: Limodriver link=topic=4[emoji646]
Jeg tror nok både chassisnummeret og rammenummer er gangbart for de fleste praktiske formål.
VIN er dog mere presist og dekker begge tilfeller. Blir ikke så lekkert på norsk «kjøretøyidentifikasjonsnummer».
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Limodriver

Enig i det, forklaringen min var en respons til en som lurte på om rammenummer ikke var det samme som VIN.

Når du først spiller inn kjøretøysidentifikasjonsnummer vil jeg som en som er opptatt av vår bruk av det norske språket, men ikke mer ryggrad at jeg bruker låneord når det passer meg, foreslå KIN. Jeg tror dog jeg vil kjempe en håpløs kamp om jeg skal prøve å forandre bilnorge på denne språkbruken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA