På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

Touring

Sitat fra: trykkertor på lørdag 01. september 2018, klokken 02:24
Sitat fra: Limodriver på fredag 31. august 2018, klokken 17:40

Vi hadde en klovn for noen uker siden på kønummer mer enn 1000 som påstod han ventet på snarlig utlevering. Men det viste seg å være tulleprat. Men i disse dager har jeg igjen sett en med 1000+ i kønummer som "påstår" han får bil neste uke.

Vet ikke hvem som er klovn her jeg.

Limodriver

Her kom et sitat fra meg der det fremstår som jeg karakteriserer noen som klovn. Når jeg ser bakover i tråden er det vanskelig å se hvordan "sitatmiksen" har oppstått, jeg har ikke beskrevet noen her inne som klovn.

Jeg synes det er en fordel om en unnlater personkarakteristikker av forummedlemmer og heller forholder seg til sak.

"køsnikeren" 1057 har havnet i denne kryssilden uforskyldt. Jeg ville strengt tatt nominert noen ansatte hos Hyundai Motor Norge som klovner fremfor forummedlemmer. Jeg har faktisk en konkret HMN ansatt som kunne nomineres som sjefsklovn med spesiell køkompetanse.

trykkertor

Beklager.
Det var jeg som hadde "klovn" kommentaren. Og det var ment til han på facebook som prøvekjørte en Kona EV og sa han hadde tatt levering med et kønummer høyere enn 1000.
Er vel noen uker siden nå, og det var ikke 1057.

Jeg har heller ikke fremstilt 1057 som en løgner. Men tidligere i tråden husket ikke vedkommende nummeret sitt. Nå har det blitt lagt ut info.

Han som viser et screenshot av en registret Kona beviser jo ikke hvilket kønummer det var.
Jeg kan jo lett søke opp en Kona EV på vegvesenet. Screenshotte og skrive at det var kønummer 1313.

Touring

Ikke noe problem,  formulerer seg ofte litt anderledes på nettet en i virkeligheten, det må man tåle. No hurt feelings

Sorlandsinv

Hvordan Hyundai burde håndtere dette:
"Hei, du er nummer 100, og har bestilt dark knight med stoffseter. Vi får inn en med skinnsetter neste uka, vil du ha den? Det kommer til å koste deg 10 000 ekstra. Eventuelt kan du få en i pulse red. Om du vil vente på din bil, så får du den i januar 2019."

Hvordan Hyundai håndterer dette:
"Shit, nummer 10 i køen avbestilte, og bilen hans/hennes er i Drammen. Da gir vi den til ... nummer 1250! Bilene til de 100 personene som har samme konfigurasjon og lavere kønummer er tross alt i produksjon i Korea - felgene er allerede produsert, og de får tross alt bilene sine om 1 mnd produksjon + 2 mnd på båt + 1 mnd klargjøring..."

Gordon Retriever

Sitat fra: Spajderman på fredag 03. august 2018, klokken 16:51
Ser ut som det er lite Ceramic Blue på de første båtene? Har kønr 19x, Ceramic blue med skinn.

Jeg ser at det var en Ceramic blue i partiet jeg omtalte her, sannsynligvis en demobil:

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 23. august 2018, klokken 23:00
Tidligere i tråden har det vært diskutert litt omkring hvordan avstand mellom importhavnen i Drammen og bilforhandleren påvirket leveringstid.  I helgen fikk jeg tilsendt noen bilder av et lite parti Konaer som var levert hos et klargjøringsfirma i Molde. I følge ruteplanleggeren er Molde ca. 8 timers kjøring fra Drammen.

Siden et av bildene viste shipping-skjemaet i frontvinduet, kan vi spore bilen som følger:

• 31. juli:  Losset fra Grand Aurora i Bremerhaven.
  • 2. august: Lastet i Bremerhaven.
  • 4. august: Losset i Drammen.
  • 18. august: Ankomst med Auto Transport Service til Molde.
  • 22. august:  Bilen registrert.

Så, bilen får skilt 18. dager etter ankomst Norge.

Det er også noen Ceramic blue på finn.no for øyeblikket:

EV12-åtte-01: Drammen 17. august, registrert Haugesund 30. august - 13 dager.
Ev14-åtte-60:  Drammen 13. august, registrert Hafslund 23. august - 10 dager.
EV17-to-40:  Drammen 4. august - registrert Brekstad 24. august - 20 dager.

Tourings bil ankom Drammen 4. august - registrert Oslo 31. august - 27. dager.

Gordon Retriever

Sitat fra: Biff på søndag 02. september 2018, klokken 10:18
Kønr 6X, hvit, billigste utgave m stoffseter

Aha, nok et eksemplar av de mytiske stoffsetene.
Har du spurt forhandler om det finnes VIN-nummer for bilen din?

elKona

Sitat fra: Sorlandsinv på søndag 02. september 2018, klokken 13:55
"Hei, du er nummer 100, og har bestilt dark knight med stoffseter. Vi får inn en med skinnsetter neste uka, vil du ha den? Det kommer til å koste deg 10 000 ekstra. Eventuelt kan du få en i pulse red. Om du vil vente på din bil, så får du den i januar 2019."

Selvfølgelig hadde det vært den beste måten å gjøre det på, gitt følgende;

* Alle tar alltid telefon på første forsøk.
* Alle har 350'000 klar på konto
* Ingen trenger betenkningstid i forhold til farge/interiør.
* Ingen må rådeføre seg med ektefelle/samboer i forhold til farge/interiør.
* Ingen behøver å planlegge salg av nåværende bil
(og sikkert flere problemstillinger også)

Dessuten ville det ikke være kjempelenge til en annen bil med ønskelig konfigurasjon dukker opp. Da må jo det også diskuteres, vil du ha bil A med feil farge og feil interiør nå, bil B med riktig farge og feil interiør om en uke, eller helt riktig konfigurasjon om tre uker?

Det ville bare blitt kaos..

Håkon77

Angrer på St jeg oppga riktig kønummer. Istedenfor 378 skulle jeg skrevet 7378 og så lagt ut bilde på onsdag når jeg fikk bilen. Men da hadde vel enkelte her tatt livet av seg. Forøvrig har bilen bare stått i garasjen. Må få noe folie på panser før den går ut på veien. Men flott er den. Som ett stort grått smykke i garasjen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

birgerdammen

Sitat fra: Sorlandsinv på søndag 02. september 2018, klokken 13:55

Hvordan Hyundai håndterer dette:
"Shit, nummer 10 i køen avbestilte, og bilen hans/hennes er i Drammen. Da gir vi den til ... nummer 1250! Bilene til de 100 personene som har samme konfigurasjon og lavere kønummer er tross alt i produksjon i Korea - felgene er allerede produsert, og de får tross alt bilene sine om 1 mnd produksjon + 2 mnd på båt + 1 mnd klargjøring..."

Og dette er den beste og mest presise oppsummeringen hittil.

Touring

Betale idag 15000 kr som depositum  for BMW iX3 (elektrisk X3, kommer 2020).

Synes info på nettsiden deres er bra må jeg si, i lys av det som nå skjer av frustrasjon vedr. Kona reservasjoner.

Gordon Retriever

Sitat fra: Håkon77 på søndag 02. september 2018, klokken 18:00
Angrer på St jeg oppga riktig kønummer. Istedenfor 378 skulle jeg skrevet 7378 og så lagt ut bilde på onsdag når jeg fikk bilen. Men da hadde vel enkelte her tatt livet av seg.

Det er noe trumpsk usjarmerende ved dem som prøver å være morsomme på bekostning av mennesker de oppfatter som mindre heldige enn dem selv. 

trykkertor

Sitat fra: elKona på søndag 02. september 2018, klokken 16:40

Selvfølgelig hadde det vært den beste måten å gjøre det på, gitt følgende;

* Alle tar alltid telefon på første forsøk.
* Alle har 350'000 klar på konto
* Ingen trenger betenkningstid i forhold til farge/interiør.
* Ingen må rådeføre seg med ektefelle/samboer i forhold til farge/interiør.
* Ingen behøver å planlegge salg av nåværende bil
(og sikkert flere problemstillinger også)

Dessuten ville det ikke være kjempelenge til en annen bil med ønskelig konfigurasjon dukker opp. Da må jo det også diskuteres, vil du ha bil A med feil farge og feil interiør nå, bil B med riktig farge og feil interiør om en uke, eller helt riktig konfigurasjon om tre uker?

Det ville bare blitt kaos..
Trenger ikke bli kaos.
Har du lavt kønummer, så har du finansiering klar og en plan for bilen du skal selge.
Du har også klart for deg hvilke endringer du er villig til å ta, og hva du hopper over.

Ta min kontrakt til eksempel.
Den ligger øverst på listen til min forhandler angående neste kønummer som skal utleveres.
Men den er mest sannsynlig ikke produsert enda, og det er ikke kommet noe VIN.
Det var en konfigurasjon blant mange jeg laget kontrakt på.
I hodet mitt har jeg minst 8 andre konfigurasjoner, (av totalt 21 mulige), jeg ville byttet til hvis det resulterte i bil. Altså er det 42% av mulige leveringer jeg personlig ville fint kunne leve med. Men jeg ble tvunget til å velge kun én av de. Og da uten å vite hva som var på vei.

Angående det å ringe og få svar på første forsøk.....
Send en epost, og gi vedkommende 24 timer på å godta.
For det første, tviler jeg på at det er særlig mange som hopper fra en undertegnet kontrakt og bilen er kommet til Drammen.
For det andre skal du ikke kontakte mer enn et par kunder tidlig i køen innen den bilen er refordelt.

Håkon77

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 02. september 2018, klokken 22:09
Sitat fra: Håkon77 på søndag 02. september 2018, klokken 18:00
Angrer på St jeg oppga riktig kønummer. Istedenfor 378 skulle jeg skrevet 7378 og så lagt ut bilde på onsdag når jeg fikk bilen. Men da hadde vel enkelte her tatt livet av seg.

Det er noe trumpsk usjarmerende ved dem som prøver å være morsomme på bekostning av mennesker de oppfatter som mindre heldige enn dem selv.
Herregud, det er en bil ikke en levertransplantasjon. Og ikke anser jeg folk som står i kø som mindre heldige. Var da ikke noe synd på meg når jeg sto i Ampera kø?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Gordon Retriever

Jeg har sagt hva jeg mener.
Du har fått komme med ditt tilsvar.
Da er emnet avsluttet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA