Erfaringstråd for oss med ny bil juni / juli 2018

Startet av 70D, torsdag 21. juni 2018, klokken 23:11

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: MartinsenKristian på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:36
Spørsmål til ferske eier av X: skal dere foliere blank beskyttelsesfolie på det meget omtalte stedet foran bakhjula? Eller skal dere satse på at det går igjennom på reklamasjon når området er nedslitt, som det garantert kommer til å bli? Jeg har bestilt time for blank folie der men ble usikker når jeg leser at enkelte krever dette omlakkert etter 10.000 km.
Ingen umiddelbare planer nei.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

dypen

Har montert skvettlapper og skal ikke foliere. En bekjent har kjørt over 20000 km uten noe synlig på bakdørene ...
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

MartinsenKristian

Ble brått usikker om jeg skulle legge beskyttelsesfolie eller ikke nå

MartinsenKristian

Sitat fra: dypen på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:41
Har montert skvettlapper og skal ikke foliere. En bekjent har kjørt over 20000 km uten noe synlig på bakdørene ...

Jeg har bestilt skvettlapper fra lacrosse eller noe sånn men vet ikke om jeg tør montere, vet heller ikke hvordan man gjør det.

Hvordan gjorde du det? Måtte du forbore?

dypen

Jeg har også montert  lacrosse. Brukte vel 2,5 mm bor, bare å legge skvettlappen inntil og presse hardt opp så den ligger tett da kan du bore det mittre hullet først for å sette fast skruen så tar du de to sist på samme måte. Det er bare plasten du borer i, du får best plass hvis du skrur av hjulet ...

Øggen

Skvettlappa hjelpe veldig lite.
Perforert etter 10000km og lakka opp igjen, monterte skvettlappa. No, etter 10000km til, e det likedan.
Så, vil ABSOLUTT anbefale folie.
Høre med til saken at ej ALDRI kjøre grusvei......
20 original felger
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

MartinsenKristian

Sitat fra: dypen på torsdag 12. juli 2018, klokken 22:37
Jeg har også montert  lacrosse. Brukte vel 2,5 mm bor, bare å legge skvettlappen inntil og presse hardt opp så den ligger tett da kan du bore det mittre hullet først for å sette fast skruen så tar du de to sist på samme måte. Det er bare plasten du borer i, du får best plass hvis du skrur av hjulet ...

Du brukte de medfølgende skruene da?
Jeg må tenke hardt om jeg tør gi meg ut på det, men takk for "bruksanvisning", det går sikkert smertefritt..

dypen

Medfølgende skruer er OK med stort hode som gir godt hold...

Rapid

Jeg monterte skvettlapper fra Buick Lacrosse. Ser veldig fine ut og var gjort på 10minutter. I tillegg har jeg lagt på folie bakerst på dørene https://www.biltema.no/bil---mc/styling/beskyttelsesfilm/beskyttelsesfilm-2000031843    Folien er tykk og solid. Og prisen er såpass at jeg bytter den ved antydning til slitasje. Jeg har også klistret noen biter av samme folie der dørstopperne møter karrosseri etc. Erfaringsmessig fra andre biler slites lakken over tid på sånne steder.

k1

Rapid

All folie krever litt håndlag. Jeg fikk en liten luftboble på ene siden. Stakk hull i den og presset ut luften. Biltemafolien settes på tørr. Så det er ikke rom for å fomle  :)  Men den er veldig blank og fin. Synes knapt på et par meters avstand. Om alternativet er å styre med klaging/omlakkering på årlig basis tar jeg folie any day. Jeg har hatt mange biler som har folielapper på samme sted orginalt fra fabrikk. BMW i3 har blant annet dette.

Stig-Arne

Noen andre som har fått appen til å fungere idag uten lading? For første gang så oppdaterer den seg uten at bilen lader.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

MartinsenKristian

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 15. juli 2018, klokken 14:05
Noen andre som har fått appen til å fungere idag uten lading? For første gang så oppdaterer den seg uten at bilen lader.

Nope..

dypen

Har kanskje brukt appen en håndfull ganger på over to uker, er bilen på våkner den til liv hver gang men har bilen gått i dvale tar det lang tid før appen får kontakt. Hva slags behov har dere for å bruke appen utenom å styre varme / klima anlegg?

GeirHM

Sitat fra: dypen på søndag 15. juli 2018, klokken 21:39
Har kanskje brukt appen en håndfull ganger på over to uker, er bilen på våkner den til liv hver gang men har bilen gått i dvale tar det lang tid før appen får kontakt. Hva slags behov har dere for å bruke appen utenom å styre varme / klima anlegg?

Jeg bruker app eller remote-s til å regulere ladenivået til dit jeg vil ha det før jeg kjører. Jeg har et relativt kjapt hjemmeladeopplegg slik at dette er veldig bekvemt. F.eks pleier jeg å lade til 70 % før jeg legger meg og så når jeg våkner flytter jeg nivået dit jeg jeg skal ha det før jeg reiser. Da får jeg også varme på batteriet. 15 minutter før avreise setter jeg så på varmen i bilen. Også fra app.

Når det snør og bilen står ute bruker jeg appen for å forvarme og fjerne all snø  før jeg kommer fram til der bilen står. Veldig bekvemt hjem fra jobb. Eller om vinteren hjem fra hytta..

Erfaring fra min gamle S. Blir sikkert ikke noe annerledes fremover. Om sommeren bruker jeg knapt appen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA