Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Ampera og batteribruk/lading

Startet av Charlott, torsdag 21. juni 2018, klokken 14:44

« forrige - neste »

zbk

Har aldri opplevd såpass sakte lading, men har sett ca dette når jeg har satt bilen på lading. Da har ladefarten økt ganske fort underveis i ladesesjonen. Normalt burde du sett tall som starter på lav 40kW og kryper opp til 46/47kW på maks om batteriet er varmt nok.

Lading på schuko vil ikke produsere noe batterivarme av betydning, så uten forvarming var nok batteriet ganske kaldt ved start. Du sier ikke noe om hvilket %-område ladingen foregikk i og hvilken effekt du fikk mot slutten. Jeg vil anta at ladefarten din økte underveis.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DagfinnN

Takk for svar. Også på Gran når bilen hadde kjørt ca 35 mil var ladefarten såpass langsom. Jeg startet ladingen der ved ca 20% batteri igjen.
Ladefarten økte litt, men ikke så veldig. I starte anslå den at bilen var ferdig (80%) etter en drøy time. Anslaget på ferdigtid sank med litt under 10 minutter når ladinga nærmet seg slutten - jeg noterte opp klokkeslettene.

Skal følge nøye med når vi vender nesen hjemover igjen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

zbk

20-80% på en time gir 36kW snitteffekt, dvs basert på det du sier var effekten din litt over dette. Ikke uventet i det hele tatt.

Ampera-e starter å redusere ladefarten på ca 56% til i underkant av 40kW, med den store droppen rundt 67% der man dropper til 23-24kW. Det lønner seg derfor å stoppe ved 67% om det ikke er tvingende nødvendig med mer for å komme til neste lader. Det vil ta nesten 20min av ladetiden å fylle de siste 13% opp til 80%.

https://www.chevybolt.org/forum/82-charging-batteries/14002-dc-fast-charging-performance.html
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Vannkraft

Opplevde "Ultratreg" lading i romjulen med <20Kw de første 30minutter av ladingen.
Noen minusgrader utenfor og "forvarming bestående av 20 min std oppvarming av utilkoblet bil oppe på fjellet. 45 min forsiktig kjøring til Kongsberg - handletur - retur til Lampeland (20min kjøretur) og deretter lading.

Jeg får følelsen av at bilens egen batterioppvarmingen ikke fungerer 100%.

Har etter Jul blåst liv i Torque Pro app'en og ODBC-2 dingsen under dashbordet for å følge litt mer med på detaljene, mer om det i en annen tråd.

Counterpointer

150 kW lader nå i romjula, forvarmet litt og kjørt 25 km tildels frisk kjøring

Startet på 18 kW og jeg avsluttet på 32 kW etter en halv time....


Tellus

Har også observert svært skuffende ladehastighet selv etter å kjørt et par timer med lav belastning (ikke motorvei).

Lurer på om Amperaen kun varmer batteriet skikkelig når den er tilkoblet. Jeg har observert at batterivarmeren også kjører under forvarming uten at bilen er tilkoblet, men tipper den ikke løfter batteritemperaturen inn i godsonen.

Ville passet på å forvarme med ladekabel tilkoblet hvis mulig. Om bilen greier å holde batteriet i denne sonen under kjøring er en annen sak.

Counterpointer

Noen som har prøvd å sette på forvarming etter at en har startet hurtiglading? Altså mens en står å lader.

Vannkraft

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. januar 2019, klokken 22:58
Noen som har prøvd å sette på forvarming etter at en har startet hurtiglading? Altså mens en står å lader.

Nei, men det skal jeg gjøre neste gang. Hvis du ser på tallene mine så er Coolant temp 25° mens batteri bare er 11° samtidig så går ikke pumpen - hmmm

Counterpointer

Sitat fra: Vannkraft på mandag 07. januar 2019, klokken 23:04
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. januar 2019, klokken 22:58
Noen som har prøvd å sette på forvarming etter at en har startet hurtiglading? Altså mens en står å lader.

Nei, men det skal jeg gjøre neste gang. Hvis du ser på tallene mine så er Coolant temp 25° mens batteri bare er 11° samtidig så går ikke pumpen - hmmm

Ipadjove

Har kjørt, hurtigladet, kjørt, hurtigladet... i endel minusgrader. Uten andre stopp. Og selv om batteriet ble varmt etterhvert på første hurtiglading, var det kaldt igjen til neste hurtiglading. Å kjøre i 70-80 på snøføre var da ikke nok til å opprettholde varmen i batteriet.

jkirkebo

Sitat fra: Ipadjove på mandag 07. januar 2019, klokken 23:15
Har kjørt, hurtigladet, kjørt, hurtigladet... i endel minusgrader. Uten andre stopp. Og selv om batteriet ble varmt etterhvert på første hurtiglading, var det kaldt igjen til neste hurtiglading. Å kjøre i 70-80 på snøføre var da ikke nok til å opprettholde varmen i batteriet.

Det er her man ser fordelen med væskekjølte/oppvarmede batterier. F.eks Tesla bruker spillvarme fra motor og inverter til å varme batteriet. Så etter et par timers kjøring selv i streng kulde er batteriet mer enn varmt nok for hurtiglading, uten at man har brukt noe ekstra strøm på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:34
Det er her man ser fordelen med væskekjølte/oppvarmede batterier. F.eks Tesla bruker spillvarme fra motor og inverter til å varme batteriet. Så etter et par timers kjøring selv i streng kulde er batteriet mer enn varmt nok for hurtiglading, uten at man har brukt noe ekstra strøm på det.
Hm, skal se jeg bestiller en TM3 SR range. Selv om jeg liker bedre fasongen på Ampera for nærmiljøkjøring. Letter å gå inn og ut, sitter høyere, mindre bil utvendig og dermed lettere å parkere, fantastisk plass til lange ben i passasjersete og ikke minst mye bedre bakluke osv.

Ladehastighet på 100 KW pluss frister likevel veldig. CSS ladeplugg gir jo bilen veldig fleksibilitet også. AWD er fordyrende, men kjørte meg nesten fast med Ampera i gårsdagens snøkaos i hovedstaden. Er i tenkeboksen = teller penger.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Como

#27
Min erfaring er at hverken lading ved 10A eller kjøring i "norske" hastigheter er nok for å få skikkelig varme i batteriet på vinteren.
Hurtiglading og kjøring i høy hastighet er det som gir tilstrekkelig varme i batteriet.
Hadde en lengre tur forrige uke, Oslo - Uddevalla – Oslo. Temperatur rundt 0 grader.
Startet med fullt batteri og stoppet på Tanum Shoppingcenter for en matbit og koblet til hurtiglader med 39% SOC. Lading startet på 33kW. Etter hjemme-lading over natt på 10A og 160 km kjøring i norsk motorvei hastighet var fortsatt ikke batteriet varmt nok for å få full hastighet. Avsluttet lading ved 79% med snittladefart på 32kW. Dette forteller meg at ladefarten steg raskt da jeg vet fra før at fra 67% til 79 % SOC så var ladefarten nede på 20-tallet.
Jeg ville teste lading på Ionity ved Strømstad på vei hjem og ønsket få varme i batteriet. La derfor cruisekontrollen på 130km/t fra Tanum til Uddevalla. Hadde kun en 10-15 minutter stopp i Uddevalla før jeg igjen la cruisekontrollen på 130km/t tilbake til Ionity Strømstad hvor jeg kom frem med 16% SOC. Nå var batteriet tilstrekkelig varmt. Lading startet på 51 kW og steg til 54 kW. Ved 52% SOC trappet den ned til 38 kW og steg til 40 kW før den igjen stupte ved 67% SOC. Her avsluttet jeg lading.
Hele lade-økten fikk snitt-ladefart på 49kW fra 16% til 67%.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA