Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser hurtiglading

Startet av PionerThink, onsdag 20. juni 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

PionerThink

I følge NRK sine nettsider går det mot dårligere tider for elbilfolket:
https://www.nrk.no/norge/prisauke-pa-hurtiglading-av-elbilar-skapar-reaksjonar-1.14091464

Jeg vurderte å bytte ut diesel-dyret med en elbil med lengre rekkevidde, men ble litt usikker nå må jeg innrømme :(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

creal

Dette må være kommersiell skivebom fra Fortum. Må være helt minimalt med kroner dette dreier seg om. Ved å begynne å røre i dette nå, så hemmer de elbilsalget. Og i det store bildet må det være langt mer lønnsomt for Fortum at elbilandelen går raskt opp, enn om de i årene 2018 - 2020 har litt profitt eller bittelitt underskudd på noen hurtigladere i distriktet.

jkirkebo

Sitat fra: creal på onsdag 20. juni 2018, klokken 15:06
Dette må være kommersiell skivebom fra Fortum. Må være helt minimalt med kroner dette dreier seg om. Ved å begynne å røre i dette nå, så hemmer de elbilsalget. Og i det store bildet må det være langt mer lønnsomt for Fortum at elbilandelen går raskt opp, enn om de i årene 2018 - 2020 har litt profitt eller bittelitt underskudd på noen hurtigladere i distriktet.

De gjør nok heller dette for å få oppmerksomhet fra elbilforeningen, elbileiere og politikere slik at det kan bli en diskusjon om effektavgiften og kanskje en løsning på problematikken. Det må nemlig på plass før vi får hurtigladere på steder som langs Kystriksveien, i Finnmark osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

Godt eg normalt sett kan komme meg til mandal uten lading!

Elmo

Sitat fra: PionerThink på onsdag 20. juni 2018, klokken 11:44
Jeg vurderte å bytte ut diesel-dyret med en elbil med lengre rekkevidde, men ble litt usikker nå må jeg innrømme :(

Å droppe elbilkjøp på grunn av at hurtiglading i grisgrente strøk blir dyrere enn å kjøre fossilt er virkelig å spare på ørene og la kronene rulle.
Du skal kjøre veldig mye for at du overhodet skal behøve hurtiglading, og kjøring med strømmen du "fyller" hjemme koster vel bare 10% av fossilkjøring.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jan.lrsn

Dette er storm i vannglass. Jeg betaler de 4 kronene i minuttet om det gjør at jeg kommer meg frem til destinasjonen. Fint å få fokus over på effekttariffen, for å vise hvordan den hemmer utbygningen. Selvfølgelig skal Fortum få lov til å tjene penger på det de driver med.

Joltus

E39 mellom stavanger og Kristiansand er ikke grisgrendte strøk.....

Rimelig byas om man mener det.

svingen

Er vel skiklig politiske utspill det her,bra og få fokus på det. Att effektavgiften er så variabel fra kommune til kommune er jo rett og slett dårlig. Burde bli fritatt får det når det gjelder hurtiglading eller få samme pris/regulering i hele norge. Håper det her nå blir satt fokus på,men ja storm i vannglass har jo lite og si i den store samenheng når 98% av lading skjer på hjemme/sein lading
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:17
E39 mellom stavanger og Kristiansand er ikke grisgrendte strøk.....

Rimelig byas om man mener det.

Enig i det. Er jo en hovedåren mellom Stavanger og Kristiansand. Men, det er ikke ofte kø på laderne på den veien, det er jeg enig i. Kjører vel sen veien t/r en gang i mnd. Aldri kø på laderene.

Men kan tenkes at folk heller lader på GrønnKontakt sine ladere heller nå, så da kan det bli kø på dem. Tipper Fortum vil merke det. Om da ikke GrønnKontakt også setter opp prisen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Mulig det er kort nok avstand til at man ofte klarer seg uten lading.

Er nok færre som kommer fra nord for Stavanger og skal til sørlandet. De kjører nok oftere andre veier..

hsa77

Rena, Evenstad, Koppang, Hanestad, Alvdal, Tynset og Kvikne kan vel sies å være grisgrendte strøk - men disse laderne ligger alle langs RV3 - den korteste og (hittil) mest elbilvennlige ruta mellom Oslo og Trondheim! Nå må man kjøre Elverum Berkåk (27mil) i et strekk for å unngå de nye prisene til Fortum! Eller så kan man lade på Grønn Kontakt på Røros, noe jeg virkelig håper alle nå gjør.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Supermario

Kanskje lett for oss elbilister å glemme at hovedopppgaven til strømnettet ikke er å lade elbiler eller stimulere til økt elbilbruk, men å sikre strømforsyning til over hele landet. Effekttariffer kan stimulere til redusert peak load, mer effektiv kapasitetsutnyttelse og spare oss for milliarder i utbyggingskostnader. Besparelser som feks kan brukes til å forlenge avgiftsfritak for elbil. Eller subsidiere hurtigladere.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

hsa77

Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 21:20
Kanskje lett for oss elbilister å glemme at hovedopppgaven til strømnettet ikke er å lade elbiler eller stimulere til økt elbilbruk, men å sikre strømforsyning til over hele landet. Effekttariffer kan stimulere til redusert peak load, mer effektiv kapasitetsutnyttelse og spare oss for milliarder i utbyggingskostnader. Besparelser som feks kan brukes til å forlenge avgiftsfritak for elbil. Eller subsidiere hurtigladere.
Joda, men når hurtiglading blir så dyrt at det er billigere å bruke fossilbil på langtur blir det bare helt feil! Fortum har fått ganske mange kroner i støtte fra staten for å bygge ut ladenettet slik at det skal gå an å kjøre elbil fra Oslo til Trondheim. Når det nå blir så dyrt at folk kanskje ikke kommer til å bruke laderene var det jo dumt av staten å kaste bort så mye penger i støtte...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Som zoe eier er jeg heldigvis skånet for den værste prisoppgangen. På 22kw ac øker prisen fra 1kr per min, i praksis ca 3kr/kwh , til 3,50kr/kwh - dette gjør det jo betydelig billigere for biler som kan lade på 3-11kw AC. Tidligere har Fortum avvist prising per kwh med at det ikke vat mulig uten å komme i konflikt med regelverket til NVE, Grønn Kontakt priser AC lading i 15min bolker med samme begrunnelse - men nå har altså Fortum begynt å prise per kwh?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Joltus

Så fortum tror at å øke prisene vil løse dette?tipper en ting skjer, enda færre lader der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA