Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelys/langlys på Tesla Model X - dårlige?

Startet av fjk, tirsdag 19. juni 2018, klokken 23:10

« forrige - neste »

fjk

Hei,

Kanskje ikke rette årstiden for dette spørsmålet, men ville høre om det er flere som erfarer at Tesla Model X har ekstremt dårlige lys?

Kjører en del til fjells og merket meg i vinter at lysene ikke gir i nærheten av sikten jeg er vant til fra min gamle Volvo XC70. Faktisk så gale at det påvirker kjøremønsteret vesentlig.

Noe andre som opplever det samme?

Amatøren

Har vært diskutert før og hvis jeg ikke husker feil så er det svakere enn det som er vanlig.

Grunnen var for at da slapp Tesla å utstyre bilene med lyktespylere/lyktepussere.

Er lyktene over en viss effekt så utløser det krav om lyktespylere/lyktepussere.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Baresorgen

fjk - har akkurat samme erfaring! Volvo XC70 (som vi har hatt før X´en) har meget gode nær- og fjernlys. Tesla sin løsning er ikke i nærheten. Men - jeg har mistanke om at vår bil har feiljustert lys. Lyser for mye opp rett foran bil, og er mindre rettet frem/opp. Mulig det blir bedre med justering på service.

Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Vhagar

Egen erfaring tilsier at fjernlysene er svake ja og som Baresorgen skriver, de lyser opp for mye rett forran bilen og ikke langt nok frem. Dette håper jeg de kan fikse på service til høsten.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

AJ82

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 19. juni 2018, klokken 23:57
Har vært diskutert før og hvis jeg ikke husker feil så er det svakere enn det som er vanlig.

Grunnen var for at da slapp Tesla å utstyre bilene med lyktespylere/lyktepussere.

Er lyktene over en viss effekt så utløser det krav om lyktespylere/lyktepussere.

Det stemmer. Fin måte å spare penger på  ;)

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

fjk

Svarene her gjør meg litt urolig, men tolker det sånn at det kan være kalibreringsgreier også. Har forøvrig de adaptive pærene, men adaptive lys fungerer ikke så må få det fikset på service.

Opplever at lysene er så pass dårlig at jeg må vurdere å bytte bil om det ikke er noen gjøre med.

GeirHM

For å få forbedret langlys kan du kanskje se på det www.bilkomponenter.no tilbyr? Sikkert billigere enn å selge bil?

(Jeg har handlet der men har ingen interesse utover det.)

THE

Jeg var også forberedt på å kjøpe LED-bar til X'n, men etter 20000 km på norske vinterveier, alt fra saltvåte Vestlandsveier med hjort rundt hver en sving, tett snødrev og fin landeveiskjøring på tørr asfalt, så må jeg si at lysene ikke er så verst på Model X.

Helt klart at de fleste biler er dårligere på lys enn nye Volvo, og det er også Tesla X. På min virker det også som lyset er justert litt lavt, og det merkes mest på nærlys. Fullyset på min er jeg relativt godt fornøyd med, men jeg må vaske av lyktene med jevne mellomrom. Når lykteglassene ikke er rene, så blir lysutbytte/lysbilde merkbart dårligere. Jeg hadde helt klart takket ja til enda bedre lys, men foreløpig har jeg vurdert at originallyset er godt nok på min bil.

Det virker nesten som det er store individuelle forskjeller fra bil til bil på hvor godt/dårlig lys det er, og muligens knyttet opp mot adaptive lykter vs ikke-adaptive og selvfølgelig dårlig justering av lys før overlevering av bilen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Taben

Sitat fra: fjk på tirsdag 19. juni 2018, klokken 23:10
Hei,

Kanskje ikke rette årstiden for dette spørsmålet, men ville høre om det er flere som erfarer at Tesla Model X har ekstremt dårlige lys?

Kjører en del til fjells og merket meg i vinter at lysene ikke gir i nærheten av sikten jeg er vant til fra min gamle Volvo XC70. Faktisk så gale at det påvirker kjøremønsteret vesentlig.

Noe andre som opplever det samme?

Hei. Har kjørt en god del om vinteren, jeg synes ikke lysene er ekstremt dårlige, iallfall ikke sammenlignet med biler jeg har eid. Jeg opplever derimot at lysene er bra. Kjører som oftest sene kvelder til og fra fjellet på vinterføre, mye bruk av langlys. Synes fjernlyset lyser langt foran bilen og gir meget godt og bredt lys som sidelys. Men, jeg har aldri sittet i en Volvo

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

o.b.lix

Jeg justerte i alle fall lysene noe opp og det ble absolutt bedre.

Enkelt å gjøre selv.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Kanskje ikke de råeste lysene på markedet, men har aldri vært i nærheten av å tenke at det er trafikkfarlig eller at jeg må bytte bil (har "adaptive" lys uten at jeg egentlig mener det utgjør noen praktisk forskjell), men det er et svært subjektivt tema.

Jeg kom fra X5 med adaptive/dynamiske bi-xenon, og hadde XC90 før det. XC90en hadde jeg Hella xenon ekstralys på fjernlysene, så der var den helt vanvittig, men hadde ikke imponerende nærlys, og problemet med ekstralys er at det blir forferdelig stor forskjell på fjern og nærlys.

Peppa gris

JR Ewing

For justering av lys:
Åpne frunk og demonter deksler på sidene. Skal vere enkelt å klikke av. 
Då finn du justeringsskrue i gjennomsiktig plast (kvitaktig), en på kvar side. Hugsar ikkje om det var torx, unbrako skrujern eller vanlig 6-kant.
Finn en vegg å lyse mot og juster litt om gangen.
Kan vere greit å justere med fjæring på standard innstilling. Justering i low kan resultere i litt vel høyt nærlys ved høyere bakkeklaring vinterstid.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

Vhagar

Og hva skjer ved EU-kontroll? Eller tilbakestilles det på årlig service? Eller er all justering "innafor" hva som er godkjent?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

JR Ewing

Eg var veldig misfornøgd med både nær- og fjernlys på min bil. Opplevde at eg hadde en spot som lyste opp asfalten 40 meter foran bilen uansett om eg brukte nær eller fjern.
Sammanligna lysbildet med min andre bil, A6 med xenon med regulering, og justerte deretter på Xen så nærlyset lyste ca like langt fram.
Etter dette vart eg fornøgd med både lysstyrke og mengde.

Uvisst om lysinnstilling er del av årlig kontroll, og 4 år til eg finn ut om det blir problemer på EU.
Kan egentlig ikkje tru at original innstilling skulle vere innanfor lovlige grenser heller med så kort rekkevidde på nærlyset.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA