Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatert: Film, bilder og omtale

Startet av AJ82, søndag 17. juni 2018, klokken 18:29

« forrige - neste »

hemi

i3 klarer wltp
kia/huyndai klarer wltp

nissan klarer IKKE wltp

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: xref på torsdag 11. oktober 2018, klokken 08:57
At den skulle klare WLTP med god margin var det nok ingen som forventet. At ingen skulle klare å komme i nærheten av WLTP derimot var nok ikke alle like forberedt på. Verken drevne elbil-eiere eller nye.

Bortsett fra Top Gear, da: https://www.topgear.com/car-news/electric/tgs-big-jaguar-i-pace-test-part-5-how-far-can-it-actually-go

Jeg fortsetter å være fornøyd med valget mitt, jeg, så får dere andre heve ordrene. Ha en fortreffelig torsdag :)

Tellus

I og med at WLTP er satt sammen slik den er så skal det ikke være enkelt å oppnå en slik rekkevidde. Hvis det viser seg at noen biler faktis enkelt kan kjøres lengre enn WLTP under norske normale forhold så tyder det på at leverandørene oppgir lavere enn målt rekkevidde for sine biler. Hvis dette er riktig så er det ganske ugreit da WLTP ikke kan brukes til å sammenligne bilers rekkevidde på en god måte.

Til en viss grad vet vi jo at det er slik allerede da Opel Ampera-E har en oppgitt (dog estimert) WTLP rekkevidde som er kortere enn bilens EPA rekkevidde.

Med andre ord er det mye som tyder på at leverandørene kan oppgi akkurat den rekkevidden de måtte se seg tjent med så lenge den er innenfor målt WLTP.

Hvis det er slik så har JLR etter min mening gjort det riktig mens de som legger seg under faktisk målt rekkevidde ødelegger WLTP som et objektivt sammenligningsgrunnlag.


4Matic Fanatic

#214
-

Vannkraft

Sitat fra: Burns på torsdag 11. oktober 2018, klokken 10:19
https://elbil.no/test-av-jaguar-i-pace-klarer-400-kilometer/


Hmmm -

En elbil journalist som ikke forstår at effekt (watt) = ampere x volt, og at batterispenningen ikke er konstant.

og

som ikke oppdager at bilen har selvkjørende funksjon

Man blir ikke imponert av slikt 

daktari

Sitat fra: Vannkraft på torsdag 11. oktober 2018, klokken 21:38
Sitat fra: Burns på torsdag 11. oktober 2018, klokken 10:19
https://elbil.no/test-av-jaguar-i-pace-klarer-400-kilometer/

som ikke oppdager at bilen har selvkjørende funksjon
Den er ikke veldig lett å forstå, da du ikke slår på selvkkøringen med en knapp. Den velger selv når den aktiverer seg uten å si fra. Og verre, å skru seg selv av uten en lyd. Så skjønner godt det er litt vanskelig, og det er faktisk mulig det  har vært deaktivert totalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RayBomb

Sitat fra: daktari på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:09
Den er ikke veldig lett å forstå, da du ikke slår på selvkkøringen med en knapp. Den velger selv når den aktiverer seg uten å si fra. Og verre, å skru seg selv av uten en lyd. Så skjønner godt det er litt vanskelig, og det er faktisk mulig det  har vært deaktivert totalt.
Håper og tror at det med tiden vil komme OTA som fikser dette.



Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Ja, ganske anderledes konsept enn Tesla. Hadde vært greit med en liten lyd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vannkraft

Sitat fra: daktari på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:09
Den er ikke veldig lett å forstå, da du ikke slår på selvkkøringen med en knapp. Den velger selv når den aktiverer seg uten å si fra. Og verre, å skru seg selv av uten en lyd. Så skjønner godt det er litt vanskelig, og det er faktisk mulig det  har vært deaktivert totalt.

Jeg har kjørt Tesla AP1 og AP2 og I-Pace. Jeg har også fått med meg noen av de mange ganske inngående testene som ligger på YouTube, bl.a de som Teslabjørn har laget.

For meg blir det helt merkelig å hevde at I-Pace ikke er selvkjørende.

Jeg trykket på en knapp og deretter slo jeg på adaptiv cruise kontroll - Opplevelsen var minst like bra som AP2, med forbehold om at den er blitt bedre i det siste.

Den er helt klart ikke perfekt, men det kan vel også sies om andre slike systemer i versjon 1.0. 

daktari

Min opplevelse av systemene er veldig forskjellig. Tesla kjører for deg, man kjører sammen med Jaguaren.

Autopilot 1 og 2: du slår på, bilen plinger tilbake "jeg har kontrollen" og kjører i vei. Avbryter man eller slår av så plonger den, "fører har kontrollen".

Jaguar derimot: sett cruise-fart, plutselig kommer steering assist på og kjører (styrer på nivå med AP1). Trykk på gass eller blinklys og den er AV. Plutselig på igjen. Mistet den syne av vegmerkingen er den AV. Aldri varsel, bare plutselig går bilen rett fram...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mariowing

Kanskje anderledes en Tesla men ganske likt assistentsytemene i «alle» andre biler. Hvis man koker det ned til faktisk funksjonalitet og ikke virkemåte så er det omtrent de samme egenskaper eller «ferdigheter» som Tesla og de andre premium bilmerkene har.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trapper

Styringsassistanse kan vel slås manuelt av eller på uavhengig av adaptiv cruise control? Den har i hvertfall egen knapp.

http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T19929/29953_no_NOR/proc/G2162134

Eyvind Bernhardsen

Kunstig utvendig lyd for å hjelpe blinde og svaksynte å oppdage bilen i lav hastighet: https://m.youtube.com/watch?v=13JwfssNI3I

Er det noen som har hørt denne på en norsk bil?

Vind

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 21:10
Kunstig utvendig lyd for å hjelpe blinde og svaksynte å oppdage bilen i lav hastighet: https://m.youtube.com/watch?v=13JwfssNI3I

Er det noen som har hørt denne på en norsk bil?
Ja
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA