Varmepumpe

Startet av Monofon, tor 14. jun 2018, kl. 21:20

« forrige - neste »

Monofon

Hei

Har ganske nylig kjøpt en Leaf fra 2013 fra en (umiddelbart) velrenommert forhandler.

Det er ikke 2. generasjon (aka 1.5 generasjon)... altså den med fotpedal-håndbrekk osv, så helt tydelig japansk produsert (hvilket VIN-nummer også tilkjennegir). Forhandleren påsto (og har det på skrift) den er med varmepumpe (og dermed litt bedre på vinteren), men hvordan ser jeg det?

Hvordan ser varmepumpen ut?

I en fossilbil kan jeg identifisere noe i motorrommet, men i en elbil er jeg litt blank ass...

Og jeg ville jo ikke ha en Leaf uten varmepumpe, så fint om jeg har litt peiling, innen jeg skal ta en oppfølgningsprat med forhandleren neste uke.

På forhånd takk for svar - håper noen kan hjelpe :)

leafnor

Enklest å se om den har den lille ekspansjonstanken for varme. Har den det, er det ikke varmepumpe.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Monofon

Faen! Da har jeg jo faktisk blitt lurt 

leafnor

Tja, enten lurt, eller avslørt kunnskapsløshet hos selger. Uansett, du forventet varmepumpe for oppvarming i bilen når selger har snakket om varmepumpe i din "nye" EL-bil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kaiat

Har du versjonen med el.håndbrekk, er det i hvert fall ikke varmepumpe. Versjonen med fotbrekk har stort sett dette, med mindre det skulle være kjipingversjonen som kalles Visia i Europa og S i USA.

Monofon

Forhandler annonserte den som Acenta (som jeg så har funnet ut slett ikke finnes i 1. gen).

Ikke slik at forstå at jeg er misfornøyd med bilen som sådan, for den er så godt som strøken og med lav km, men er bare ikke det jeg spesifikt etterspurte og det han sa han garanterte for det var.

Får håpe han legger seg flat og finner en god løsning. Ellers blir det sak

Ennå engang, takk for oppklaringen. Ingen tvil nå

elekTrond

Kjipt. Varmepumpe er nok praktisk og økonomisk uaktuelt å ettermontere. Omskiping  av bil utgår nok også, med mindre du er så heldig å få noe med samme stand og lave km.

Meeen, hvis den ekspansjonsdunken betyr at bilen din har vannbåren varme ... da kan du alltids godta å få montert en bio-somethingsomething-flytende parkeringsvarmer. Kan meget godt hende at oven-unevnte, velrenommerte forhandler har gode avtaler på slike også. Det hadde jeg slått til på i en gammal-løv. c",)
'13 Mjau

lifern

Bilen min har ikke den ekstra tanken og heller ikke varmepumpe.
Visia.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

leafnor

Sitat fra: lifern på fre 15. jun 2018, kl. 12:37
Visia.
Men den er heller ikke gen1?
Leaf 2019/Jan 42.000 km

lifern

Sitat fra: leafnor på fre 15. jun 2018, kl. 16:41
Sitat fra: lifern på fre 15. jun 2018, kl. 12:37
Visia.
Men den er heller ikke gen1?

Nei det har du kanskje rett i
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA