Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan beregner man ladetiden i forhold til gjenværende strøm?

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 31. august 2011, klokken 23:05

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Fra elbilwiki kan man lese: "Det en bruker av disse batteriene kan gjøre for å holde batteriet veltrimmet, og begrense oppbygging av de store krystallene, er å bruke hele arbeidsområdet på batteriet, og ikke la batteriet stå oppladet over tid. Spesielt ikke fulladet."

Som bruker er det lettest å sette i lading om ettermiddagen, og bruke bilen om morgenen etterpå, men konsekvensen er at bilen står nærmest hele natta med fulle batterier og "bygger krystaller"
Derfor kan en løsning være å sette på en timer med korrekt innstillt ladetid, men da må jeg selv beregne bilens ladetid basert på restenergi i batteriene. Ladingen vil da være ferdig rett før bilen skal brukes. Dette er bra for batterilevetiden. Feilberegner jeg vil batteriene ikke være toppet skikkelig og det er dårlig for batterilevetiden.
Har søk på forumet her, men finner ikke noe konkret.

Noen på forumet her som vet hvordan jeg skal gjøre disse beregningene? Noen biler har 80km rekkevide, andre bare 60km. Her bør man kanskje tenke lading ut fra tripptelleren? Kanskje noen interessant tekniske duppeditter som kan logge ladingen, forslag?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Ideen bak artikkelen på Wikiet er å unngå at bilen settes på lading på fredagen, for så å stå fullt oppladet hele helgen.

Har du en timer på ladepunktet ditt som ikke gir strøm før etter 23:00-24:00 vil du komme til fulladet bil, og begrense selvutladingen.

På PSA kan du med fordel blende av deler av radiatoren om vinteren. På Partner/Berlingo gjerne hele venstre del som kjøler batteriene fra 25C til 0C på få km om vinteren.

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


cra

Jeg har praktisert "klokkelading" (bruk av timer) i noen år nå på min Think Classic. Jeg beregner 1 time pr 10% (Lader konsekvent på 10A innstilling), og legger av og til på en halvtime eller så "for godt mål".

Stiller inn ladeslutten ift klokkeslettet jeg skal reise, legger til et kvarter etterpå slik at jeg ikke skal starte turen med tilkoblet ledning om jeg er noen minutter for sein. (Skal jeg reise klokka 6:30 legger jeg på et kvarter lading til 6:45)

Dette har fungert utmerket, og vanligvis er ladinga kommet til nesten 100%, eller passert 100% omtrent i det jeg kommer ut til bilen.

Sett bilen på lading og sjekk innimellom hvor fort det går. Det vil gi deg en ide om hvor lang tid du vil ternge for å lade X%. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: cra på torsdag 01. september 2011, klokken 09:26Dette har fungert utmerket, og vanligvis er ladinga kommet til nesten 100%, eller passert 100% omtrent i det jeg kommer ut til bilen.

Er dette så bra da? Risikerer man ikke da dårligere utjevning (mere skjevhet) mellom de ulike batteriblokkene?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 01. september 2011, klokken 08:47
La inn en tabell her for en stund siden: http://elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Ladekarakteristikk
Har jeg virkelig oversett denne praktfulle tabellen din Ilmyggo?
Den skal jeg printe ut og laminere å ha den i elbilen til jeg kan den utenatt  ;D

Takker for tipset fra elektrolux om tildekking av radiator. Det skal jeg gjøre nå i vinter.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Lunde

Om du ikke lar den få stå i fred å gjøre seg helt ferdig et par ganger i uka ja... Det aller viktigste er nok også å få tømt pakka helt innimellom å da med svært lav belastning i sluttfasen. Utjevning skjer i begge ender av kapasitetsskalaen. MEN om du allerede sliter med dårlige blokker kan du slite med begge deler. :-\
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Boogie

Jeg får ikke tabellen på wiki til å stemme helt.

Jeg har aldri sett at bilen har ladet 25% pr time ved bruk av 14A innstilling.
Det stemmer bedre med ca 20% (for Saxo/P106. For Partner/Berlingo blir det ca 17%)..

Og ved ca ca 80% settes ladingen ned til 5A (egentlig ved 160V, så det kan variere ved hvilken %-andel strømmen reduseres).

Selv bruker jeg tommelfingerregelen om 20% pr time opp til 80%, og 5% pr time deretter.
Ved normal lading overlades med 15%, og dersom bilen startet lading fra 0% vil det gi 3 timer ekstra lading.

Å avslutte ved 100% kan gjøres, men bilen bør få lade seg ferdig en gang i uken for å ballansere blokkene.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Trond Arve

Kan godt være at tabellen ikke er helt riktig, ble laget ut fra min forståelse for en stund siden. Har ikke verifisert annet enn at det stemmer sånn nogenlunde. I ettertid har jeg sett at 14A tilsvarer 2.4kW, med andre ord ~22% per time. Var også nytt for meg at den gikk over til 5A ved ca 80% (eller egentlig 160V), det varierer vel da fra bil til bil.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

En tommelfingerregel er 2 mil/time ladetid. Omsatt til ladetid blir det 1/2 time lading for hver mil du har kjørt.

(Forutsetter bruk av 14A lading på Saxo eller P106.)

Dette inkluderer ikke ballanseringsfasen som kommer på toppen med 1 time for 30% forbrukt strøm
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond Arve

Oppdatert info og tabell (nå også med kantlinjer): http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Ladekarakteristikk

Sjekket forøvrig lading i dag, ved 90% var spenningen 143V; antar derfor ladestrøm fortsatt var 14A fra nettet.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA