Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utforming av batteripakke

Startet av andy99, torsdag 14. juni 2018, klokken 12:41

« forrige - neste »

andy99

Ser av flere videoer/bilder av KONA at det ser ut som batteripakken er plassert veldig utsatt til. Dvs at den ser ut til å stikke ut under kanalene. Blir da lite som beskytter i forhold til å slå nedi etc. Andre som blir litt bekymret?

https://youtu.be/G0Gw-g-uKGw?t=308
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tuono

Tilsvarende Kia Soul synes jeg. En bil det kryr av på norske veier ute at jeg har hørt om at noen har trykt batteripakken inn i kupeen.

Håkon77

Du bør ha forsikring på bilen! I såfall er det null stress.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Gordon Retriever

Bjørn Nyland har filmet undersiden av bilen, som viser utforming av batteripakken.
Såvidt jeg husker er Kona Electric 2 cm høyere enn utgaven med forbrenningsmotor. Ser det ut som Hyundai har gitt elbilen noe mindre bakkeklaring enn de 17 cm som er oppgitt for regulær Kona?

Spol fram til ca. 1 minutt og 30 sekunder:


https://www.youtube.com/watch?v=mnx3k1eZ0Eo

ergo

Ser ut til å være redusert bakkeklaring fra 17 cm på bensin til 15.8 på elektrisk.
https://kona.no/spesifikasjoner/

andy99

Mener å huske at kona ev er 2 cm høyere enn bensin, så da stikker batteripakken 3,2cm ut under bilen?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Med bakgrunn i videoen ovenfor ser det ut som en plassering av batteriene som potensielt kan være utsatt for skader. En ting er at kaskoforsikring vil dekke skade på egen bil, men det vil jo medføre både egenandel og tap av bonus hos mange forsikringsselskaper. Et annet forhold er at skade på batteriene trolig vil medføre driftsstans og det er alltid kjedelig.

Jeg har ikke hørt om noen som har fått skade på batteriene under bilen så vi får håpendet ser verre ut enn det er.

hELgenen

#7
Samme løsning på Kia Niro. Dette synes jeg rett og slett ser skummelt ut. Med rette kanter ser jo dette ut som en  bruskork som er klar til å sprettes med møte med en litt for høy kant eller terrenget generelt. De burde utformet dette med buede kanter i det minste slik det gjerne er f.eks på tyske biler der en har såkalte beskyttelses plater under. Slik det nå er utformet kan gress,leire og annet skitt få godt feste her. Tesla opplevde vel også branner som følge av slagskade på batterier i begynnelsen og måtte inn med egen plate for å beskytte batteriene ekstra. Nei - dette synes jeg rett og slett ingenting om. Står på liste for Niro - og er bakkeklaringen redusert her som følge av batteriene - trekker jeg min reservering

Ampera

Batteri på elbiler er da nok en av de starkeste delene , den er ikke laget av aluminiumsfolie.
Bare tenk på hvor mange ulykker med elbiler det har vart verden over, og batteriene selges jo ofte videre selv om hele bilen ellers er total vrak .

hELgenen

Sitat fra: Ampera på lørdag 16. juni 2018, klokken 09:36
Batteri på elbiler er da nok en av de starkeste delene , den er ikke laget av aluminiumsfolie.
Bare tenk på hvor mange ulykker med elbiler det har vart verden over, og batteriene selges jo ofte videre selv om hele bilen ellers er total vrak .

Muligens kjent for flere - men i alle tilfelle :

https://www.tu.no/artikler/dette-kan-skje-dersom-du-kraesjer-en-elbil/235243



rmon


AppleKnocker

Det er bare å innse at youtube generert teksting med automatisk oversettelse kommer til kort når kilden er to koreanske mekanikere. Eller så er det en liten mulighet for at har røyket sokkene sine og prater fullstendig vrøvl.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

andy99

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 16. juni 2018, klokken 12:01
Det er bare å innse at youtube generert teksting med automatisk oversettelse kommer til kort når kilden er to koreanske mekanikere. Eller så er det en liten mulighet for at har røyket sokkene sine og prater fullstendig vrøvl.
Hihi. Måtte bare gå inn å sette på teksting, rimelig artig greier.
Men seriøst, det må være en prototype, veldig mye uferdig under bilen. Ubehandlet metall og åpne ledninger. Håpet er at produksjons versjonene er mere ferdig og har bedre beskyttet batterikasse. Hadde ikke vært så dumt med en titanplate og noen kraftige bjelker på hver side.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Biff

En kamerat av meg monterte rustbehandlede «skjold» under off-roaderen sin. Kona hans kræsjet den ett halvår senere, kjørte opp på autovernet og rev ned 10+ påler. Kun overfladiske skader på selve bilen, og skjoldet fikk noen bulker. Hadde ikke bilen hadd det så hadde hele undersida vært totalskadd

andy99

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:32
Du bør ha forsikring på bilen! I såfall er det null stress.

Dekker alle kaskoforsikringer skade på batteri?
Vet at gjensidige kasko pluss gjør det.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA