Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul med taktelt

Startet av maruch, onsdag 13. juni 2018, klokken 23:53

« forrige - neste »

maruch

Tenker å få en "mini-camper", siden man får ikke tenke her på en camping vogn. Er det noen som har prøvd denne ideen? Lurer mest på forandring på rekkevidde, om man har en firkantet boks på taket, 30 cm høy.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

maruch

Update - bilen med teltet bruker ca. 20% mer på vanlige veier og opp til 30% på motorvei innen 90 km/t.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

goggo

Sitat fra: maruch på torsdag 28. juni 2018, klokken 23:51
Update - bilen med teltet bruker ca. 20% mer på vanlige veier og opp til 30% på motorvei innen 90 km/t.

Betyr det at du har kjøpt dette?
I såfall må jeg få gratulere, og ser fram til bilder og mere erfaringer med praktisk bruk :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

brako79

Telt på taket av bilen?
Husk på taklast vekten. Max 75 kg på de fleste biler :-P
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

maruch

Det veier 50 kg.

Så lenge - forbruk er uten stor forskjell, akkurat samme som med sykkel selv. Å komme hvor som helst og kunne sove 10 min. senere - verdiløs
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Trond.m

Er det noe sånt du tenker på ?
Spørsmål er om takkonstruksjonen og feste for takstativet tåler belastningen ved bruk.

maruch

Disse kalles "hard shell", we er faktisk tyngre og mindre i bruk. Skal prøve å laste opp bildene for å vise her.

Takstativet selv tåler 50 kg også. Max belastningen til takkonstruksjon er oppgitt for kjøring. Når bilen jo snur ved ulykke og havner på taket så den går ikke i knust, men holder hele bilen, ikke sant? Så jeg bare gjetter at på det samme måte er oppgitt vekten til takstativ. Når en bil bremser i nødssituasjon, det funker mye større sterk på dem, ikke sant? Så om bilen bare står, 250 kg (max belastning i teltet) bør ikke være problem.

Faktisk, når jeg leste mye om denne ideen før, det var ikke noen som sagt det og ingen signal at drt kunne komme en fare pga. takstativet.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

elekTrond

@marulch: Jeg husker ikke hvem det var i hvilket bilforum (muligens Leaf/Tesla), som sa han(? (det må være en hann  ; )) fikk bulker eller avtrykk i takplata etter å ha kjørt tung plank på takstativet. Now you know! :D

Forøvrig har jeg sansen for prosjektet ditt. :+1:
'13 Mjau

Trond.m

Sitat fra: elekTrond på mandag 09. juli 2018, klokken 02:19
Forøvrig har jeg sansen for prosjektet ditt. :+1:
Jeg også kan være interessert i samme løsning. @maruch, kan du si hva den løsningen du har valgt heter, og gjerne pris :-)

maruch

Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

elekTrond

[code author=maruch link=topic=39992.msg695872#msg695872 date=1531778667]
Her er bildene:
[img]https://photos.app.goo.gl/R17xzdVAEYWM4KGZ8[/img]
[img]https://photos.app.goo.gl/rMgpuMdESRMBeR157[/img]
[img]https://photos.app.goo.gl/6Wye2UhBx9nmKUgR8[/img]
[img]https://photos.app.goo.gl/UonjN3dr6YjMPo5j9[/img]

Sjekk koden din. Lenken under funker fint ...

photos.google.com/share/AF1QipMzlsWWiQQHzwuJobYxOykACz0rKW93MgIttENeYCfPX1Kr4k4UEQ0ZPwSoFmm_lA?key=aEFzWGNnb2huX0ZtMlp1SjdtMVNJLS1PdHVFbmdn

NB! ?key=aEF... må være med. Uten nøkkelen får jeg 404.  :-1: :+1:
'13 Mjau

maruch

Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

maruch

Endelig greide jeg det. Det er best å jobbe på pc i stedet av mobil  ;)
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

hanche

Og taket tar lasten helt uten å slå bulker? Jeg ville vært redd for at det ville bli litt nedtrykt  ;) rundt festene. Men det er neppe lett å dokumentere fotografisk den ene eller andre veien.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

maruch

Så lenge har det ikke kommet noen bulker. Jeg fulgte strengt bruksanvisning ved montering, alle avstander er ifølge produsenten, så jeg tror ikke at Thule ville gi ut til markedet noe som er enkelt å klage på  ;)
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA