Problemer med Leaf-en

Startet av kneten, søn 10. jun 2018, kl. 17:54

« forrige - neste »

kneten

Kjøpte min 2011 Leaf us modell for et år siden.
Den har gått 36000 km nå , og har forsåvidt fungert greit. 11 av 12 barer på batteriet.

Men i vinter så skjedde det et par ganger at den ikke ville starte , og diverse feilkoder dukket opp :

C118C 0109 ABS EV/HEV System BRC-126
C1A6E0109BRAKE EV/HEV System BR-146
C1A70 0109 BRAKE Brake Control System BR-160
P3178 00C0 EV/HEV ECU Activation Err EVC-245
P317A 00C0 EV/HEV Motor System EVC-247
P0BE6 000A MOTOR CONTROL D-Motor A Phase U Current Sen TMS-66

Kan ikke garantere at det er de samme feilkodene som kommer hver gang , men de "ligner" hvertfall.
Som regel så starter bilen til slutt , enten ved å vente en stund , eller koble fra batteriet etc.

Men nå , har problemet kommet skikkelig og selv med helt nytt 12 volts batteri (13,1 volt når jeg satt inn for 4 dager siden , har droppet til 12,4 volt nå ) så får jeg ikke start på den.
Skal selvfølgelig levere den inn , men har noen en ide om hva som kan være galt ?

Har og opplevd noen få ganger en voldsom risting under svært lav fart / igangsetting, litt som om motoren nettopp har feil på en slik sensor. Men tenker og det kan være en "følgefeil" av den egentlige feilen.
For som regel så fungerer bilen helt fint.

Har aldri brukt noe forvarming , og DC/DC fungerer (spretter opp til 13.8 volt ved start).

Vil si bruktverdien på bilen er 75-80000 kr så. . . . .

Håper noen kan hjelpe her heller

leafnor

Hei.
Søkt gjennom seervicemanual med noen av kodene. Den minst kostbare årsak som virker å være felles er dårlig kontakt en eller annen plass i ledningsnettet. Kan kanskje stemme, i og med med høy spenning så drar det i gang, og når batteriet pga at det er kaldt eller ikke fått ordentlig lading, så sliter det med å "bryte" gjennom der det er dårlig kontakt.
Ellers står det en del om inverteren til motor, men siden det også kommer opp feil på ABS etc som ikke har noe med inverter til motor om ikke det er noe slags tractioncontrol kobling, så holder jeg en knapp på at det er blitt dårlig kontakt i en av de "hundre" koblingene rundt om. Ville sjekket det før inverter og bremsesystem mm ble byttet. Koster nok mer enn hva bilen ellers er verdt også det da.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kneten

Takk for svar. Kan forsåvidt virke logisk med noe dårlig kobling etc siden feilen har skjedd flere ganger men så plutselig er alt i orden igjen.

En annen ting jeg gjorde var å sjekke spenningen på 12 volts batteriet. Den viser 12,44 volt.
Men når jeg da kobler av jordingskabelen for å lade batteriet og holder ene pinnen på + - polen på batteri og den andre på feks motoren så viser det 1,3 volt ?

kneten

Anyways, bilen er på verksted nå..

Skal prøve å sifra hva feilen var hvis de finner den

kneten

Har nå ved hjelp av feilkodene og repair manuals , nesten garantert funnet frem til at det er Traction Motor Inverter so er gåen.. Samsvarer med rumlingen fra motoren jeg har opplevd noen ganger.

Ser det går an å kjøpe brukte , er dette mulig å bytte selv ?
Regner med bilen ikke godtar uten å programmere inn og lignende ?

leafnor

Sitat fra: kneten på tir 12. jun 2018, kl. 22:26
Har nå ved hjelp av feilkodene og repair manuals , nesten garantert funnet frem til at det er Traction Motor Inverter so er gåen.. Samsvarer med rumlingen fra motoren jeg har opplevd noen ganger.

Ser det går an å kjøpe brukte , er dette mulig å bytte selv ?
Regner med bilen ikke godtar uten å programmere inn og lignende ?
Her er link som med beskrivelse om demontering. For en mekanisk flink kar bør det går.
https://drive.google.com/file/d/0B1Rc6U-4KJ0ZY0tGUWNfWmZiOUE/view?usp=sharing

Om den skal programmeres for å stemme med bilen, men det er noe kalibreringsgreier som skal til så inverter matcher motor.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Hvis du finner serienummeret på delen, så er det lett å søke den fram i amerikanske butikker og evnt på Ebay.  Men det er vel mest aktuellt å kjøpe på høggeri. Du kan også sjekke på Torget under Finn  om noen har delebiler som de plukker fra.
Sitat fra: kneten på tir 12. jun 2018, kl. 22:26
Har nå ved hjelp av feilkodene og repair manuals , nesten garantert funnet frem til at det er Traction Motor Inverter so er gåen.
Jeg ville nok ikke tørre å garantere noe som helst. En makaniker sa til meg om andre feil generellt sett, at det ofte er det ikke komponentfeil når man skulle tru det, men det kan være feil på kabling og kontaktpunkter med irr.

kneten

Ny inverter montert hos Nissan.

De skulle ha ca 70.000 kr for ny del , men de fant en hos en høgger som de monterte.

Betalte kun for delen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA