Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Gnist

ID.3 blir den første bilen som skal bruke vw.os.

Dette er Volkswagens nye "operativsystem" for biler og omfatter løst sagt all programvare i bilen samt programvare i "skyen" som bilen står i løpende kontakt med.

VW har som mål å få kontroll på mye mer av programvaren i bilen inkludert det som kjører på de mange mikrokontrollerne som befinner seg i ulike undersystemer i bilen. Tradisjonelt har mye av denne programvaren blitt levert av underleverandører.

Programvare har tradisjonelt ikke vært kjernekompetanse for VW, men de bygger nå opp i en ny "Car.Software" enhet som skal gjøre programvare til kjernekompetanse for VW. Her har de 500 ansatte i dag og planlegger å ha 2500 i 2025.  "Car.Software" skal levere vw.os til alle merkene del av VW-konsernet. VW legger også opp til å tilby denne programvaren til andre bilprodusenter på samme måte som MEB-platformen tilbys til andre.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-with-new-software-unit-5092

Her er intervju med Christian Senger som er ansvarlig for satsingen på programvare og tjenester i VW: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/stories/define-own-software-standards-5094

Antagelig vil første versjon av ID.3 ha mindre egenutviklet programvare enn senere versjoner.

VW sa under lanseringen av konseptutgaven I.D. i 2016 at bilen ville bli tilgjengelig i 2020. Så har ryktet vært at den skulle bli tilgjengelig tidlig i 2020. Mener å huske at dette også ble sagt av norske VW forhandlere.

I forbindelse med lanseringen av ID.3 i mai 2019 sa VW at bilen skulle leveres til kunder fra midten av 2020: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/already-more-than-10000-registrations-for-the-id3-4969

VW har publisert klart og tydelig at de er i stand til å fysisk produsere ID.3 og at de er i gang med å produsere biler som settes på lager for senere installasjon av programvare og leveranse til kunder.

Dersom VW nå hadde vært ferdig med utvikling av programvaren som skal i ID.3 så hadde de annonsert det for å berolige aksjonærer, kunder og forhandlere.

Det er rimelig å tro at VW opprinnelig planla å ha programvaren klar til produksjonsstart for ID.3 og at det allerede er en forsinkelse i programvareutviklingen i forhold til de originale planene.

Så lenge programvaren ikke er ferdig utviklet så er det risiko for ytterligere forsinkelser.

Dette utviklingsprosjektet er teknisk komplisert, har høye krav til kvalitet og har derfor høy risiko for uforutsette forsinkelser. Samtidig som programvareutviklingen finner sted bygger man opp en ny organisasjon og ansetter mange nye. Enda en klassisk risikofaktor.

Når programvaren er funksjonelt ferdig utviklet så skal VW finne og fjerne alle vesentlige feil. Det er ganske sikkert mange ti-tusener feil i programvaren slik den først utvikles. Det å oppdage, analysere, prioritere og rette disse feilene kommer til å ta tid og er en jobb som på forhånd er svært vanskelig (les umulig) å estimere hvor lang tid vil ta.


Jeg leste artikkelen i Tyske Manager magazin som andre medier referer til: https://www.manager-magazin.de/premium/volkswagen-was-hinter-den-softwareproblemen-des-id-3-steckt-a-00000000-0002-0001-0000-000167721300

Det står intet i denne artikkelen om nye programvareproblemer hos VW. Artikkelen snakker om de store utfordringene VW har rundt programvare for ID.3 og at om det blir ytterligere forsinkelser, så kan det resultere i store bøter til VW fordi de ikke får levert tilstrekkelig antall el-biler i 2020. Artikkelen sier også at om det blir problemer så kan det koster Senger jobben.


Jeg tror at når VW i mai 2019 sa at leveransene av ID.3 skal starte sommeren 2020, så mente de selv at de hadde satt av mye tid til det gjenstående arbeidet med programvare samtidig som det skulle være tid nok til å få levert 100.000 biler innen utgangen av året. Likevel tror jeg at det er stor risiko for ytterligere forsinkelser. Det er også en mulighet for at de blir ferdig tidligere enn de gjettet på i mai 2019.

Jeg tror/håper VW er såpass ansvarlig at de ikke kommer til å forlange at kunder skal inngå bindende kontrakter på kjøp av ID.3 før de har tilstrekkelig kontroll på programvareutviklingen til å ha stor sikkerhet for når bilene kan leveres. Jeg tror derfor de kommer til å fortsatt skyve på tidspunkt for kontrakts-signering inntil de har kontroll på programvaren.


Norske VW forhandlere sa umiddelbart etter lanseringen i mai 2019 at bindende kontrakt på kjøp av ID.3 måtte inngås i september 2019. Til Tyske kunder har VW hele tiden sagt at bindene kontrakt skal skrives i april 2020.


Amatøren

#466
Sitat fra: Gnist på mandag 23. desember 2019, klokken 22:45Artikkelen snakker om de store utfordringene VW har rundt programvare for ID.3 og at om det blir ytterligere forsinkelser, så kan det resultere i store bøter til VW fordi de ikke får levert tilstrekkelig antall el-biler i 2020.
'No big deal' Hvis de lager e-Golf av neste versjon også.

Konseptet kan de. Sleng inn en større batteripakke slike de gjorde for å holde liv i e-up! en stund til. Eventuelt litt batterikjøling med det samme, men ellers som en vanlig Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

anorway

Er ID3 utstilt noe sted i Oslolmrådet i disse dager? Syns det har vært stille fra VW.

Daniel_0007

#468
https://insideevs.com/news/391335/volkswagen-id3-delayed-until-august-2020/

Danmark har fått beskjed om forsinkelse, tipper møller ikke vil informere i frykt for å miste kunder.
Ser og ut som first versjon blir kun 1 sone klima annlegg, litt rart
Model 3 2019 LR Rwd

elekTrond

Det er vel ikke så mye mer å si om denne saken enn:
https://twitter.com/moesalih_/status/1213969951201071105?

Moe Salih‏ @moesalih_                Tesla analyst discusses Tesla competitors $tsla $tslaq


ID.3 får passet påskrevet 42 sek uti her: https://youtu.be/b48GrkA1l3o?t=42
https://youtu.be/b48GrkA1l3o
'13 Mjau

Adrian Mills

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 07. januar 2020, klokken 09:59
Det er vel ikke så mye mer å si om denne saken enn:

Obviously the guy is an idiot.

Gnist

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 06. januar 2020, klokken 23:43
https://insideevs.com/news/391335/volkswagen-id3-delayed-until-august-2020/

Danmark har fått beskjed om forsinkelse, tipper møller ikke vil informere i frykt for å miste kunder.

Jeg ser det skrives andre steder at VW Danmark sier at heller ingen andre land vil motta leveranser før i August. Mye mulig at dette viser seg å stemme, men kan vanskelig tenke meg at VW Danmark er autorisert av VW sentralt til å gå ut med slik informasjon. Tipper dette handler om hva VW Danmark "tror" er riktig eller hva de føler de må si for å berolige egne danske kunder.

For effektiv leveringsprosess så er det naturlig at ikke alle land får biler til samme tid og da kan ikke alle få biler først. Hvorfor skal da Danmark prioriteres?

Uansett så er August fremdeles en sommermåned i min kalender, så strengt tatt er dette innenfor hva som ble sagt av salgssjefen over alle salgssjefer VWs Jürgen Stackmann under lanseringen av ID.3 i mai 2019.


advale

#472
Desto lengre det går desto mindre lyst får jeg på ID3. Hvis det stemmer at den kommer etter sommeren så blir det altfor tett på Model Y. Forhåpentligvis så blir Europa prioritert sammen med USA denne gangen når Tesla produserer Model Y. Tesla bør være interessert i å fyll opp klimakvoten sin for å selge det videre til andre. Er snakk om mrd-beløp.

Prisen bør være veldig hyggelig kontra MY hvis de skal selge mange ID3.

Trond.m

Det står noe interessant i artikkelen fra InsideEVs.

«The version with the biggest battery (77 kWh) will not be combined with a panoramic roof, while those who opt for the panoramic roof will have to accept that they will not be able to install a bike rack»

Betyr det at det likevel blir mulig med takstativ på ID.3. Siden det er omtalt i forbindelse med panoramatak er det jo lite sannsynlig at de mener sykkelstativet for kroken bak (som vel heller ikke kommer med det første)




Gnist

Sitat fra: TM på onsdag 08. januar 2020, klokken 05:34
Det står noe interessant i artikkelen fra InsideEVs.

«The version with the biggest battery (77 kWh) will not be combined with a panoramic roof, while those who opt for the panoramic roof will have to accept that they will not be able to install a bike rack»

Betyr det at det likevel blir mulig med takstativ på ID.3. Siden det er omtalt i forbindelse med panoramatak er det jo lite sannsynlig at de mener sykkelstativet for kroken bak (som vel heller ikke kommer med det første)

Det sies andre steder at "bike rack" her betyr sykkelstativ montert på kule bak på bilen. Betyr dette at ID.3 1st Max ikke kan ha sykkelstativ på kule?

Apropos dette, så sies det også enkelte steder at biler med 77 kWh batteri kun får fire setebelter. Det midterste setebeltet bak utgår. Tror dette var et av ryktene som kom fra Danmark.

Summen av manglende mulighet for hengerfeste, manglende mulighet for takstativ, umulig å kombinere glasstak med sykkelstativ på kule og kun 4 seter i 77 kWh utgaven gir meg en følelsen av at ID.3 er en vingeklippet bil. Jeg tror bilen blir stadig mindre aktuell som eneste bil for familier.

Stikkkontakt

Kanskje det har en sammenheng med at bilen er utstyrt med "Designseter"?
Uansett er pristillegget særdeles moderat i forhold til medium batteri.
Her snakker vi om ca 350.000 kr i Norge for 550km WLTP.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

EV-FTW

https://www.motor.no/artikler/elbil-vw-id3-far-vektproblemer/

Kommer med 4 seter ( toppmodellen), og ingen biler blir levert før tidligst august.

Vi får se om de klarer å holde dette🤔.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ihaal

#477
Er nysgjerrig på hvor lang leveringstidsforskjell det er mellom 1st edition og resten. Når påslaget på lengre rekkevidde er tilsynelatende såpass moderat, virker det som en dårlig deal å bestille 1st edition hvor man heller ikke fritt kan optimalisere tilleggsutstyr. Spurte VW på chat og de sa at det neppe åpnes opp for generelle bestillinger før 1st edition er solgt ut.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

e-Stig

Sitat fra: Øyst1 på torsdag 09. januar 2020, klokken 14:13
https://www.motor.no/artikler/elbil-vw-id3-far-vektproblemer/

Kommer med 4 seter (toppmodellen), og ingen biler blir levert før tidligst august.

Artikkelen omhandler toppmodellen som kommer om et par år. Syns det var en veldig rotete artikkel der modellene blir blandet sammen. Artikkelforfatteren skriver ingen ting om dette før i den siste setningen. Bildet øverst er misvisende og store deler av teksten har ikke noe med ID.3 1ST edition å gjøre.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA