Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Motorwatt

Hva er egentlig problemet? Bilene er jo ikke levert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

gak

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:05
Hva er egentlig problemet? Bilene er jo ikke levert.
Problemet er vel at hver enkelt må oppdateres manuelt. Ingen OTA der i gården.
Polo 2.5

OhmPaPa

Her er en artikkel på tysk. Kanskje noen som kan det språket bedre enn meg...

https://ecomento.de/2019/12/19/vw-id-3-soll-mit-massiven-softwareproblemen-kaempfen/

Slik jeg skjønner det må VW leie store utendørs parkeringsplasser hvor bilene må stå til de kan leveres. Og det blir en ekstrajobb med å reise rundt med utstyr for å oppgradere bilene når programvaren endelig er klar til våren en gang. Dette gjelder 20 000 biler.

Hvis bilene uansett ikke skal leveres før til sommeren måtte de vel uansett parkeres et sted? Eller er problemet at bilene ikke kan leveres rett over nyttår? Trodde VW skulle vente med salget uansett?

Motorwatt

Sitat fra: gak på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:26
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:05
Hva er egentlig problemet? Bilene er jo ikke levert.
Problemet er vel at hver enkelt må oppdateres manuelt. Ingen OTA der i gården.
Les:

A total of 20,000 ID3 vehicles will need to be reworked until the second wave of production begins in May. At that time, further software updates can be deployed over-the-air.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

gak

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:28
Sitat fra: gak på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:26
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:05
Hva er egentlig problemet? Bilene er jo ikke levert.
Problemet er vel at hver enkelt må oppdateres manuelt. Ingen OTA der i gården.
Les:

A total of 20,000 ID3 vehicles will need to be reworked until the second wave of production begins in May. At that time, further software updates can be deployed over-the-air.
Jeg skal ikke skryte meg på at jeg er god i engelsk, men det du poster tyder vel på at de må oppdatere 20.000 biler manuelt?
Polo 2.5

Motorwatt

Kan sikkert gjøres som en del av klargjøring før levering. Snakk om krisemaksimering.... Men ID.3 får altså OTA.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

batterimannen

Sitat fra: gak på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:28
Sitat fra: gak på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:26
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:05
Hva er egentlig problemet? Bilene er jo ikke levert.
Problemet er vel at hver enkelt må oppdateres manuelt. Ingen OTA der i gården.
Les:

A total of 20,000 ID3 vehicles will need to be reworked until the second wave of production begins in May. At that time, further software updates can be deployed over-the-air.
Jeg skal ikke skryte meg på at jeg er god i engelsk, men det du poster tyder vel på at de må oppdatere 20.000 biler manuelt?

Ja. Jeg vet ikke hvor mye arbeid det er å oppdatere de manuelt, men noe av problemet er vel også at de ikke har fikset problemene med programvaren ennå...

Kan jo hende de klarer å fikse problemene og oppdatere alle bilene i god tid før mai, men noe må vi ha å prate om her på forumet  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Med tanke på hvordan Audi håndterte SW problemer på et lite antall E-tron, så er det grunn til å tenke at det kan ta noe tid, det er samme konsern.

Men supert at OTA kommer.

Motorwatt

Sitat fra: batterimannen på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:47
Jeg vet ikke hvor mye arbeid det er å oppdatere de manuelt, men noe av problemet er vel også at de ikke har fikset problemene med programvaren ennå...
Vet om flere produsenter som ikke klarer å fikse problemer med programvare (eksempler er utelatt). Bedre at det blir fikset før kundene får bilen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

gak

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:43
Kan sikkert gjøres som en del av klargjøring før levering. Snakk om krisemaksimering.... Men ID.3 får altså OTA.
Mulig du ser spøkelser på høylys dag, men foreløpig er det vel ingen som har krisemaksimert noe som helst. Det er jo helt vanlig i bilundustrien å tilbakekalle biler, og dette er før bilene er sendt ut til kundene så krise er det langt fra!
Polo 2.5

Motorwatt

Denne saken er allerede nevnt i flere amerikanske nettsider som retter seg mot amerikansk produsert(e) elbil(er). Så spøkelsene er det nok disse som ser, og "krisemaksimeringen" er det i stor grad disse som sørger for. Alltid først ute når det fremkommer noe som kan være negativt om tyske elbiler. Jeg vil heller berømme VW for å legge kortene på bordet, og ikke som andre gjør; prøve å tie det ihjel.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

gak

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 19. desember 2019, klokken 23:32
Denne saken er allerede nevnt i flere amerikanske nettsider som retter seg mot amerikansk produsert(e) elbil(er). Så spøkelsene er det nok disse som ser, og "krisemaksimeringen" er det i stor grad disse som sørger for. Alltid først ute når det fremkommer noe som kan være negativt om tyske elbiler. Jeg vil heller berømme VW for å legge kortene på bordet, og ikke som andre gjør; prøve å tie det ihjel.
vw legger kortene på bordet. Så langt jeg vet er de blitt tvunget til det. Overrasker meg ikke om id3 har atomreaktor!
Polo 2.5

Electric cars in Norway

#462
Takk for lenker til de amerikansk/tyske nettstedene om dette. Dette håndteres godt av VW før de leveres til kundene. Bra tenker jeg.

Nå ser jeg også denne nyheten fra i går kveld som jeg legger ved her for info:

VW har et enormt problem med ID.3
Av Trond Bie, 19. desember 2019 kl 21:30

https://itavisen.no/2019/12/19/vw-har-et-enormt-problem-med-id-3/

Marzo

Sånt gjøres vanligvis under klargjøring av bilene. Ikke noe spesielt for ID.3 (bortsett fra klickbait)

advale

#464
Trodde dette var kjent for lenge siden. Og ikke noe VW engang prøver å holde skjult. De som har prøvde å blåse saken opp har mission accomplised.

Dog når man hører på problemene til Audi så må jeg si jeg er skeptisk. Når den er oppe og går så kan shit happens..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA