Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

jonnyjb

Tenkte det kunne være artig med en sammenligning av profilene til e-Golf og ID.3 (veit ikke hvor riktig størrelsene er i forhold til hverandre, riktignok).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

daktari

Mer annen nyttig info i artikkelen fra tek.no, bl.a. at leveringer fra midten av 2020 først... Kun bakhjustrekk på id3. Men billigste utgave med 45 kWh (Zoe-størrelse) skal kunne utleveres senhøstes 2020.
Ble ikke akkurat positiv overraskelse dette gitt.

https://www.tek.no/artikler/11-sporsmal-og-noen-svar-om-volkswagens-nye-elbil/464848
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

ID sideprofil minner litt om Chevy Volt med litt større tutt.

ReneM

Kunne virkelig tenke meg den. Men etter å ha sett mock-up bilder fra interiøret blir jeg veldig skuffet.

Håpte på en bil som ikke var utelukkende størrelsesmessig innvendig mellom en golf og Passat men også kvalitetsmessig. 

Bildet som blir visst her minner mer om min e-up. Blir da med det samme bekymret om setene. Håper de ligger minimalt på golf nivå.

Kanskje lekker bildet er fake, jeg håper faktisk det....
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

turfsurf

Sitat fra: jonnyjb på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:26
Tenkte det kunne være artig med en sammenligning av profilene til e-Golf og ID.3 (veit ikke hvor riktig størrelsene er i forhold til hverandre, riktignok).
Gitt at bilene er ca like lange, så ser man jo at VW her har benyttet seg av mulighetene en ren elbilplatform gir:
- lang akselavstand gir bedre komfort
- cab forward gir større innvendig plass

Lurer på om de har greid å få til en liten frunk, kanskje som på i3. Faktisk ganske nyttig.

Blir prisen ok så blir dette en storselger, men det blir nok hyling etter hengerfeste her og :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mai 2019, klokken 08:45
Sitat fra: jonnyjb på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:26
Tenkte det kunne være artig med en sammenligning av profilene til e-Golf og ID.3 (veit ikke hvor riktig størrelsene er i forhold til hverandre, riktignok).
Gitt at bilene er ca like lange, så ser man jo at VW her har benyttet seg av mulighetene en ren elbilplatform gir:
- lang akselavstand gir bedre komfort
- cab forward gir større innvendig plass

Lurer på om de har greid å få til en liten frunk, kanskje som på i3. Faktisk ganske nyttig.

Blir prisen ok så blir dette en storselger, men det blir nok hyling etter hengerfeste her og :)

Bilene er like lange. Rundt 420 cm.
Er spent på hva aerodynamikken blir. Syns VW kunne vært litt spenstigere på det feltet, men så lenge den er bedre enn e-Golf(0,278) er det forsåvidt ok for en hatch av denne typen. Uansett vil nok alt bli bedre enn i e-Golf som jeg syns i siste utgave er forbløffende gjerrig på elektronene. Med nesten dobbelt så stort batteri vil nok rekkevidden bli svært god.

Electric cars in Norway

#321
Ja det blir spennende. Hyundai Kona electric er Lengde/bredde/høyde (cm)   4,17/1,80/1,55 m  så ender vi med at VW ID 3.ST blir litt  kortere 4.10 eller like lang som Hyundai Kona. Dette er perfekte biler for alle som ikke trenger mye bagasje plass  de kan heller velge Kia e-Niro.


Hyundai Kona er en SUV i den såkalte B-klassen, det vil si en klasse mindre enn VW Golf eller i30 dersom vi holder oss til Hyundais modellrekke. 

Kilde:

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-kona-electric/

Her står det lengde 4.10 m på Vw ID

https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Standard-Range

e-Stig

Auto Express og "alle andre" skriver at den blir 4,25 meter lang. Identisk med Golf. Linken over må være gammel, det var neste ingen av tallene som stemmer med virkeligheten. Generelt blir ID.3 mer og mer lik Golf for hver måned som går. Det mest spennende er uansett hvor mye ny teknologi Volkswagen klarer å putte inn i den.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Electric cars in Norway

#323
e-Stig:  :+1: takker for info  :+1: Ja du har helt rett og godt er det. Jeg sjekket nå på autoexpress og det er 4,25 meter. Veldig bra "psykisk"  :) at ID.3 er litt lengre enn Hyundai Kona electric (4,17) :+1:  Kopi av tekst og lenke under.

New Volkswagen ID.3 hatch:
The ID.3 is a five-door C-segment hatchback which at 4.25 metres long is almost identical in size to a Golf.

The use of Volkswagen's all-new electric vehicle 'MEB' platform means the wheelbase is around 20cm longer than a Golf, at roughly 2.83 metres. As a result, interior space should be similar to that of a Passat. Boot space is also expected to measure up closely to a Golf, so expect around 380 litres with all five seats in place.

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/97043/new-volkswagen-id3-10000-pre-orders-for-all-electric-hatch

Gnist

#324
Jeg tviler sterkt på at ID3 blir nøyaktig like lang som dagens Golf.

Det at mange skriver 4,25 som lengde har nok med å gjøre at VW har sagt at bilen får utvendig størrelse som en Golf.

Selv tipper jeg den blir litt kortere og så får vi se at den vokser litt etter første revisjon om noen år.

Meg bekjent har ikke VW offisielt sagt noe konkret om utvendige mål.

For å være konkret så tipper jeg at bilen blir et sted mellom 4,10 og 4,20 meter lang. (4,16!)

Gnist

#325
Det vedlagte bildet er laget med utgangspunkt i bildene lastet opp av @jonnyjb lengre oppe.

Akselavstanden på Golf er 263,7 cm og mange mener at akselavstanden på ID3 vil bli 283 cm. Dette siste må vi ta som et rykte.

På bildet under så er bildene skalert slik at forholdet mellom akselavstanden på de to bilene skal være i henhold til tallene over.

Jeg har så satt på streker som går opp fra nøkkelpunkter på ID3 til Golfen. Synes dette illustrerer bra hvordan en større del av bilens fotavtrykk er avsatt til kupe. Ikke at det var noe nytt, da ...


Gnist

Pressemelding fra VW som forteller at de har bygget 200 eksemplarer av ID3 i pre-produksjon. Ut fra teksten på bildene så antar jeg dette er fra fabrikken i Zwickau.

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-has-already-built-200-pre-production-vehicles-of-the-new-electric-car-id3-4970

Blide av VW CEO Diess som sitter i en av ID3-bilene. Synes setene ser greie ut. Det er mulig å skimte litt av en plastpakket skjerm til venstre.

Døren som han i hvitt lener seg på synes jeg har et ganske spesielt design. Kan muligens også se ut som det kun er en knapp for vindusbetjening, slik som vi så på et annet bilde tidligere.



https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/media/28700/images/046f13164b6146f35c112479046a6015f643d6d3/DB2019AL01106_large.jpg


Stikkkontakt

Setene var opprinnelig tenkt å være kjipe up-seter i basisutgaven. Men etter press fra bl.a Norge ble det Golf-seter.

Dieseldyret

ID.3 ser i alle fall bedre ut i profil enn e-Golf. Har ikke det samme "gubbepreget" med langt overheng foran. Men foreløpig litt skuffet over det lille vi har sett av interiør. Stort,  kjipt ratt som i Golf,  hadde håpet på noe litt mer fresht. Rent bortsett fra at denne er bygd på MEB plattformene og har mye lengre akselavstand, så ser det jo egentlig bare ut som en ny variant av Golf. Slik som de har hausset opp denne modellen i minst 3 år nå, så skulle man jo tro at de kom opp med litt mer nyvinnende design både utvendig og på interiør.

breknut

Bestilt Model Y
2021 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA