Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 03. mars 2019, klokken 08:29
Litt skuffende. Det er jo de rimeligere versjonene som virkelig har potensiale for å være skikkelig konkurransedyktige med bensin og diesel i mange markeder
Vel, hvis prisantydningen på en godt utstyrt 62kWh modell til 30.000 EUR stemmer, så vil markedet snues opp ned her i Norge ihvertfall. Altså 30.000 / 1.19 EUR => 250-255.000kr! Nissan, Hyundai, Kia vil jo bare måtte gå å legge seg, med priser på 100.000 over tilsvarende i dag! Antar at Seat el-Born egentlig er veldig lik en ID, så flere fra VAG konsernet, med kanskje lavere priser også.

Men ja, det europeiske markedet trenger den til 24.000 EUR før ting virkelig kan ta av
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Det er jo slik at VW har mye penger på bok. Men det er vel ingen grunn til at ikke de også i likhet med Tesla Model 3 må stå på ganske mye for å ha lønnsomhet på en så billig bil som 30 k€. De har jo ikke egen batterifabrikk enda og det tar litt tid å få det igang.

Det at de vil dele kostnadene på MEB plattformen med andre produsenter tyder på dette.

De «kan» sponse prisen for å komme seg inn på markedet men det ser ut som alle starter med største og mest utstyrte model først for å ha best margin.

Det vil vise seg fort når Neo lanseres hvilken pris og i hvilket antal den tilbys.

Motorwatt

#122
Er det opplyst noe sted at denne prisen er inklusiv tysk MwSt (moms) som det antydes over? 30K EUR er 292.000.- hvis prisen oppgitt er netto.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

#124
Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mars 2019, klokken 11:26
30K EUR er 292.000.- hvis prisen oppgitt er netto.

Volkswagen har sagt at bilen kommer med tre batteristørrelser.

Mulig prisen er på minste batteripakke.

Kan være at de gambler på at (veldig få) folk ikke bestiller den, men en av de med større pakke. Kanskje de priser de høyere enn bare differansen på batteripakken skulle tilsi for å tjene penger.

Den billigste med liten batteripakke kan jo være "lokkebil" med skrapet margin på inntjening.

I tillegg så blir det spennende å se hvordan det blir med tilvalg/ekstrautstyr.

Blir det spiselig som med e-Golf eller er det skrapet versjon som med e-tron og kostbart å legge til det som man selv mener er minimum for å få en bil som man kan trives med.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

VW sier at de skal ha halv pris av Model 3. Siden den nå kommer til 300 så betyr det 150k for Neo, som er helt umulig.
De har jo også sagt 220 som jeg har sett.

Tror det blir likt de fleste andre produsenter og de kommer med en dyrere toppmodell først.

Spørsmålet er enda mer NÅR og hvor mange.......

Gnist

#126
Svaret på når og hvor mange nærmer seg.

VW annonserte i går at reservasjon av lanseringsutgaven av ID.3 åpner 8. mai. Reservasjon betinger innbetaling av 1000 EUR og skjer antagelig på en egen VW webside.

Ryktene sier at lanseringsutgaven blir varianten med 62 kWh batteri og får en litt spesiell design på lakken på C-stolpen for å vise at dette er førsteutgaven. Denne bygges i 10.000 eksemplater.

Produksjonen av ID.3 starter opp i Q4 2019, men i første omgang bygges det biler som skal gå som demobiler hos forhandlerne.

Jeg regner med at når vi kommer til 2. halvdel av 2020 så er det full produksjon av ID.3 og ikke lengre leveringstid etter bestilling enn når man bestiller en dieselgolf i dag.

https://elbilforum.no/index.php?topic=40471.msg780565#msg780565

batterimannen

Sitat fra: Gnist på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:19
Svaret på når og hvor mange nærmer seg.

VW annonserte i går at reservasjon av lanseringsutgaven av ID.3 åpner 8. mai. Reservasjon betinger innbetaling av 1000 EUR og skjer antagelig på en egen VW webside.

Ryktene sier at lanseringsutgaven blir varianten med 62 kWh batteri og får en litt spesiell design på lakken på C-stolpen for å vise at dette er førsteutgaven. Denne bygges i 10.000 eksemplater.

Produksjonen av ID.3 starter opp i Q4 2019, men i første omgang bygges det biler som skal gå som demobiler hos forhandlerne.

Jeg regner med at når vi kommer til 2. halvdel av 2020 så er det full produksjon av ID.3 og ikke lengre leveringstid etter bestilling enn når man bestiller en dieselgolf i dag.

https://elbilforum.no/index.php?topic=40471.msg780565#msg780565

Så også andre utenlandske nettsider skrive 8 mai, så sannsynligvis får vi samme tidspunkt som resten av Europa (ID.3 skulle visstnok ikke til USA med det første). Ser også på den norske VW siden om ID modellene at Crozz står oppført som at den kommer i 2020. Virker som at det ikke kommer til å bli så mye tid mellom ID.3/Neo og Crozz. Håper egentlig (men tror ikke) at de hadde åpnet for begge modellene 8 mai.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Gnist

#128
Fikk nettopp e-post fra Møller om at det åpnes for reservasjon i Norge 8. mai.

Det vil bli åpnet for reservasjon 8. mai i ca. 25 markeder i Europa.

Vi får bare håpe at de har en teknisk god nok løsning til å håndtere pågangen.

Angående Crozz, så kommer den senere med oppstart av produksjon høsten 2020. Ryktet sier at omtrent på samme tid kommer ID.3 med den største batteripakka og med mulighet for AWD.

meitran

Vet man noe om størrelsen på bagasjerommet? Kan man anta at også dette blir sammenlignbart med en Passat?

Motorwatt

#130
Det er passasjerkabinen de har sammenlignet med Passat. Vet ikke om bagasjeplassen kan sammenlignes med Passat Limousine Sedan, men tviler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

Nei, tror nok ikke det da utvendige mål er ca som e-Golf.

Da er det fysisk umulig å ha både kupe og bagasjerom like stort som Passat.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

meitran

Rart det skal være så vrient å lage elbil med fungerende bagasjerom som ikke koster 600k eller mer...
Blir uansett spennende å se hvordan det blir i Neo.

MooCow

Må ikkje gløya at ein har frunk og på ein elbil :)

Counterpointer

Sitat fra: MooCow på lørdag 16. mars 2019, klokken 22:34
Må ikkje gløya at ein har frunk og på ein elbil :)
Bare på noen elbiler. Ikke E-golf, E-up og heller ikke på Koreanske samt GM og Opel sin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA