Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ser at Hyundai ikke gjør så mye for å få opp produksjonen.

Startet av EV-FTW, mandag 04. juni 2018, klokken 17:42

« forrige - neste »

EV-FTW

https://www.tek.no/artikler/du-kan-matte-vente-helt-til-2020-pa-a-fa-levert-en-hyundai-kona/438945

Ut fra artikkelen vil det gå helt inn mot 2020 før folk som bestiller Kona får den.
De har som mål å levere ut 2500 biler nå i 2018. Det er hva Nissan leverte på en måned omtrent!

Her må Hyundai ta seg sammen, for nå står produsenter på løpende bånd med elbilene sine. Neste ut er Kia! Så senere i år Leaf med lengre rekkevidde og andre forbedringer. Og som vi vet, Nissan klarer å levere!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tuono

Sikkert mye riktig i hva du skriver. Men nå skal det sies at det er en adskillig mer kompleks bil Hyundai skal levere enn hva Nissan p.t. sender ut på markedet.
Tenker en sammenligning av produksjonstakten mellom de to er mer relevant når Nissan kommer med den nye versjonen Leaf. Ikke den sminka gammelbilen de leverer nå  ;)

tomrh

Hyundai har ikke klart å levere Ioniq i takt med etterspørselen, det er en compliance car. Kona er vel samme ulla.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

geear

Sitat fra: tuono på mandag 04. juni 2018, klokken 17:47
Sikkert mye riktig i hva du skriver. Men nå skal det sies at det er en adskillig mer kompleks bil Hyundai skal levere enn hva Nissan p.t. sender ut på markedet.
I all verden...

Hva er det som er så mye mer komplekst med Kona enn alt annet mener du, og som gjør at det tar så lang tid å produsere hver enkelt bil? Utviklingen er jo gjort forlengst. Til og med Model X leveres i større antall fra en fersk bilprodusent. Er Kona mer kompleks enn den også?

Gordon Retriever


Sitat fra: Øystein K på mandag 04. juni 2018, klokken 17:42Her må Hyundai ta seg sammen, for nå står produsenter på løpende bånd med elbilene sine. Neste ut er Kia!

Jeg tviler noe på at Kia kommer til å utfordre Hyundai med produksjon av elbiler i store antall.  Kias elbiler er også bundet opp i nasjonale kvoter avhengig av antall solgte fossilbiler.

I det store og hele er jeg litt resignert mht. tilgang på elbiler.  For den som ønsker et alternativ til Nissans veteranbil de nærmeste 24-30 månedene, tror jeg  bilen på bildet under blir blant de første som kan leveres på kort varsel i større antall. :)


tuono

Sitat fra: gr på mandag 04. juni 2018, klokken 18:21
Sitat fra: tuono på mandag 04. juni 2018, klokken 17:47
Sikkert mye riktig i hva du skriver. Men nå skal det sies at det er en adskillig mer kompleks bil Hyundai skal levere enn hva Nissan p.t. sender ut på markedet.
I all verden...

Hva er det som er så mye mer komplekst med Kona enn alt annet mener du, og som gjør at det tar så lang tid å produsere hver enkelt bil? Utviklingen er jo gjort forlengst. Til og med Model X leveres i større antall fra en fersk bilprodusent. Er Kona mer kompleks enn den også?

Jeg svarer bare på trådstarters sammenligning mellom produksjonstakten på en helt ny bil og en bil som er basert en modell som har vært produsert i årevis. Kan derfor være greit å sammenlige mot Nissan når de kommer med en bil som faktisk kan regnes som ny (til høsten?). Du vet....epler og pærer...

Klart man har en forventning om at Hyundai burde klare en større oppstartsproduksjon, men de som har fulgt litt med husker vel ventetiden både på den ene og andre nye elbilen den første tiden etter lansering. Med noen få unntak. Zoe er vel ett av få.

Model X spruta vel ikke direkte ut av dørene den heller i starten?

Gordon Retriever

Sitat fra: tuono på mandag 04. juni 2018, klokken 18:41
Kan derfor være greit å sammenlige mot Nissan når de kommer med en bil som faktisk kan regnes som ny (til høsten?).

Det vil være temmelig oppsiktsvekkende om Nissan lanserer en gjennomgående ny Leaf kort tid etter en så omfattende facelift.  :-\

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 04. juni 2018, klokken 18:31
For den som ønsker et alternativ til Nissans veteranbil de nærmeste 24-30 månedene, tror jeg  bilen på bildet under blir blant de første som kan leveres på kort varsel i større antall. :)


«kort varsel»

Om ca et år starter de å levere til et norsk marked som preges av ekstremt lav dekning på service og oppfølging av deleleveranser........
I tillegg så er det er ukjent lang reservasjonskø

Men du skriver opp til 30 måneder (som er nesten tre år) så vi får håpe det blir mye bedre da. Da kan det jo tilogmed hende VW ID er kommet

Mr Oizo

Man skal vel omtrent ikke tro på noe lenger så usikkert som ting er. VAG ID starter produksjon november 19, så våren 2020 skal det nok rulle noen på norske veier. Bør vel finnes noen tusen modell 3 på veiene innen den tid.
Samtidig så kan det være greit å unngå de første 1-2 årene av en helt ny bilmodell fra et start-up selskap. Det kommer til å være problemer og det må man akseptere som en del av pakken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA