Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søn 03. jun 2018, kl. 18:12

« forrige - neste »

LFC

Hehe, ganske søtt å «retferdiggjøre» et bilsalg etter 2-3 dager pga størrelse.
Dere kjøpte tross alt en bil i POLO størrelse.

Hva forventer man egentlig?
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Pepsipepsi

Det ser ut som bilforhandleren som forsøker å selge Galactic Grey Kona har fjernet vinterhjul samtidig med justering av pris. Så fortsatt ikke akkurat noe krakk på Kona. Den har forøvrig også standardlakk.

DCool

Sitat fra: LFC på tir 04. sep 2018, kl. 12:52
Hehe, ganske søtt å «retferdiggjøre» et bilsalg etter 2-3 dager pga størrelse.
Dere kjøpte tross alt en bil i POLO størrelse.

Hva forventer man egentlig?
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

makki

Sitat fra: DCool på tir 04. sep 2018, kl. 11:05
Sitat fra: Ioniq-ev på tir 04. sep 2018, kl. 10:42
Fasit(for meg) på salg av Kona på finn.no;

Etter å ha hentet Kona med skinn og i Dark Knight farge forrige uke fant vi dessverre ut at bilen ble for liten for oss.
Etter en uke på finn.no, og over 8.000 visninger ble bilen kjøpt og hentet av en hyggelig fyr fra Oslo i går kveld.

Bilen ble solgt for 419.000, inkludert komplette vinterhjul på orig. alu felger, noe både jeg og kjøper var fornøyd med. Har blandede følelser for å se den avgårde - det er en knall bil, men noe for liten som familiebil.

Jeg solgte min kona i forrige uke, etter 3-4 dager på finn og drøyt 6500 visninger. Ble overrasket over hvor få som tok kontakt gitt 130 lagringer (tipper de fleste var nysgjerrige kona eiere/reserverte og ikke reelle kjøpere)...

Etter to prøvekjøringer uten salg solgte jeg den til en forhandler da prisen kun var 5k lavere enn det jeg skisserte for de som prøvekjørte. Fikk 410, uten vinterdekk.

Måtte selge da det var umulig for meg å sitte foran å kjøre med bakovervendt barnesete bak meg (har 2 seter, begge bakovervendt). Der skuffet dessverre Kona, jeg på over 190 hadde ikke sjans til å få plass, mens jeg sitter helt greit i en imiev med samme barnesete bak meg...

Jeg solgte også samme grunn, ble solgt innen 3 timer etter lagt ut annonse i finn

E_S

Kjenner jeg er veldig glad for at jeg slipper å tenke på gneldrebikkjer, barneseter eller småunger og at bilen således er helt utmerket i størrelse.. :D
:)

trykkertor

Takk til dere som deler salgserfaringer.
Da får vi vite litt rundt hva som ble pris, hvordan det gikk.
Jeg tror mange av de som lagrer annonsen er andre Kona-eiere som følger med. Meg blant flere andre.
Mange av klikkene på annonsen er nok "markedet som følger med" og ikke potensielle kjøpere.
Kjipt å skulle bruke bilen sin som demo-bil for nysgjerrige som "bare vil prøve".
Skjønner godt han som valgte å selge til butikk enn privat, etter et par som hadde prøvekjørt osv.
Det er verdt mange penger i spart tid og frustrasjon på "pussige" finn-brukere.
Tror finn-annonser trekker til seg mye merkelige folk, da det enkelte spør, skriver eller forklarer virker rimelig søkt.

Ioniq-ev

@trykkertor; det var poenget ja, å dele salgserfaringen med resten av forumet slik at man kan gjøre seg opp en formening om hva prosessen er/kan være.

Og til dere som mener det var klønete å ikke vite at det var en liten bil - det er ikke alle som gidder å sette seg inn i alt før man signerer for en bil i den prisklassen. Og akkurat nå var jo det et lykketreff.

Kan jo føye til at de sedvanlige skambyderne fortsatt lever i beste velgående...bl. a. en fyr som prøvde å overbevise meg om at jeg egentlig bare hadde gitt 325' for bilen :-/
Det var bra interesse, men få som hadde bud i nærheten av hva jeg mente var reelt å selge for.

Gnilre

Etter to prøvekjøringer uten salg solgte jeg den til en forhandler da prisen kun var 5k lavere enn det jeg skisserte for de som prøvekjørte. Fikk 410, uten vinterdekk.
Det er sikkert noen som tenker at de har lyst å prøvekjøre Kona uten å ha noe ønske om å kjøpe og at det er lettere å gjøre det hos en privat selger enn hos en forhandler. Er det da OK å si at «Du kan få prøvekjøre bilen, men det koster 200 kroner som du får tilbake dersom du kjøper bilen». Det skulle være unødvendig å prøvekjøre en splitter ny Kona. Forhandle pris først, deretter prøvekjøring, bare for å fastslå at bilen fungerer OK og så skrive kontrakt.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

tuono

Sitat fra: Gnilre på tir 04. sep 2018, kl. 21:41

........Det skulle være unødvendig å prøvekjøre en splitter ny Kona.

Ehhhh. Helt tydelig IKKE  :D

Gordon Retriever

Sitat fra: tuono på tir 04. sep 2018, kl. 08:51
Du punkterte optimismen betraktelig med dine velfunderte betraktninger 

Ja, jeg dette stadig vekk.  Særlig biten med å punktere optimisme.  :D

Gordon Retriever

Det er sikkert noen som tenker at de har lyst å prøvekjøre Kona uten å ha noe ønske om å kjøpe og at det er lettere å gjøre det hos en privat selger enn hos en forhandler. Er det da OK å si at «Du kan få prøvekjøre bilen, men det koster 200 kroner som du får tilbake dersom du kjøper bilen».

Hvis jeg skulle selge helt ny bil, ville jeg faktisk vurdert å være frekk nok til å henvise de som ønsket å prøvekjøre til en forhandler.

EasyCure

Det må jo være litt tilfredsstillende å selge en bil til en forhandler, for ca 50-60' over det man selv gav da...   :)
Det hadde jeg levd på lenge.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

SurSnasen

Er det da OK å si at «Du kan få prøvekjøre bilen, men det koster 200 kroner som du får tilbake dersom du kjøper bilen». Det skulle være unødvendig å prøvekjøre en splitter ny Kona. Forhandle pris først, deretter prøvekjøring, bare for å fastslå at bilen fungerer OK og så skrive kontrakt.

Nei, det er IKKE OK å ta betaling for prøvekjøring dersom det ikke blir kjøp. Har man lagt ut bilen for salg i det henseende å skulle tjene penger på den, så får man ta støyten. På samme måte som man ikke tar penger for prøvekjøring når man selger bil i det "normaliserte" markedet.

Og her inne leser jeg at flere selger bilen fordi den ikke passet deres bruk. Eh? Man signerer kjøpskontrakt, vel vitende om specs, og vel vitende om at forhandlerne har tilgjengelig fossilversjonene av bilen, og venter altså til man tar ut bilen FØR man selv prøver den?!?

Som det gode gamle ordtaket sier: "Er du med på leken, får du tåle steken".

DCool

Sitat fra: StianSalG på ons 05. sep 2018, kl. 08:39
Er det da OK å si at «Du kan få prøvekjøre bilen, men det koster 200 kroner som du får tilbake dersom du kjøper bilen». Det skulle være unødvendig å prøvekjøre en splitter ny Kona. Forhandle pris først, deretter prøvekjøring, bare for å fastslå at bilen fungerer OK og så skrive kontrakt.

Nei, det er IKKE OK å ta betaling for prøvekjøring dersom det ikke blir kjøp. Har man lagt ut bilen for salg i det henseende å skulle tjene penger på den, så får man ta støyten. På samme måte som man ikke tar penger for prøvekjøring når man selger bil i det "normaliserte" markedet.

Og her inne leser jeg at flere selger bilen fordi den ikke passet deres bruk. Eh? Man signerer kjøpskontrakt, vel vitende om specs, og vel vitende om at forhandlerne har tilgjengelig fossilversjonene av bilen, og venter altså til man tar ut bilen FØR man selv prøver den?!?

Som det gode gamle ordtaket sier: "Er du med på leken, får du tåle steken".

Nå var det vel ingen som stekes her, eller klager på salget de har gjort. Jeg prøvekjørte bensinkona høst 2017, så fort den kom, med et barnesete bak passasjersetet. Det var trangt å sitte foran i pass.setet, men mulig. Unge nr 2 kom etter kontrakt var skrevet i juni.

Men når man vet at man uansett tjener på salg, så var behovet for en prøvekjøring 2 før kontraktsskriving liten. Det var jo uansett en vinn-vinn situasjon, enten passer bilen, eller så passer den ikke, å må selges med fortjeneste. Jeg ville bare dele min erfaring om at salgsprosessen har utfordringer og avveinger man må gjøre. Jeg er veldig godt fornøyd med å tjene 67000, og så lite poeng i å bruke mer tid på å kanskje tjene 5k mer. Evt la den ligge ute i noen uker å potensielt tjene 10-20k mer, men også potensielt tape det samme. Pluss at 3 biler tar verdifull P-plass.

Jeg hadde uansett en plan B om Kona ville bli for liten, nemlig niro. Jeg kansellerte plan c (tesla m3) da jeg underskrev kona-kontrakt.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

tuono

Ja...det ligger en god kilde til ironisering, fliring og morsomheter over at de som nå skal flippe (tar en Listhaug her og kaller en spade en spade) en bil med begrunnelse at den viste seg ikke å passe allikevel nå klager over slitsomme intressenter som maser om prøvekjøring. Samt de som støtter dette med begrunnelse i garanti, "bilen er jo helt ny" og "ta depositum".
Men jeg er alt for lite morsom til å ta dette videre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA