Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søn 03. jun 2018, kl. 18:12

« forrige - neste »

arthur

Som sagt; Ta det opp med din ombudsmann. Ha da også med deg at man kanskje også selger en veteranbil privat og det til en pris som er høyere enn opprinnelig salgspris eller høyere enn den pris man en gang i tiden betalte. Gjør det samme med boliger, hytter, båter, antikviteter og nips og start en folkebevegelse mot å tjene penger på dette, også som engangstilfeller og som privatperson. Lykke til!

navyelsen

Kanskje det burde vært innført like regler på bilsalg som for boligsalg?
At bilen må være registrert på eier med gyldige skilt og forsikring i minst 12 måneder for å kunne selge skattefritt?
Da ville man i det minste måtte skatte av å flippe ettertraktede elbiler på denne måten.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Limodriver

Sitat fra: navyelsen på ons 22. aug 2018, kl. 09:25
Kanskje det burde vært innført like regler på bilsalg som for boligsalg?
At bilen må være registrert på eier med gyldige skilt og forsikring i minst 12 måneder for å kunne selge skattefritt?
Da ville man i det minste måtte skatte av å flippe ettertraktede elbiler på denne måten.

Nå må vi prøve å holde tungen rett i munnen.

Først og fremst er symmetri et bærende prinsipp i skatteretten - er en transaksjon skattepliktig ved gevinst skal et tap også være fradragsberettiget.

Et slikt forslag ville medføre at de som selger bilen før et års eietid, registrert og gyldig forsikring ville kunne få skattemessig fradrag for et tap. Uten å diskutere dette nærmere ville en slik løsning være uholdbar. Det ville medføre at biler ville omsettes med eietid under et år med skattemessig fradrag for tapet.

Kravet om gyldig forsikring, bilen registrert på eier med gyldige skilter osv ville vært umulig å håndheve. Jeg er av den oppfatningen at dagens regelverk er godt nok, og ja for lystskatteholdninger er det noen "uheldige" effekter.

navyelsen

Sitat fra: Limodriver på ons 22. aug 2018, kl. 11:55
Uten å diskutere dette nærmere ville en slik løsning være uholdbar. Det ville medføre at biler ville omsettes med eietid under et år med skattemessig fradrag for tapet.

Utdyp gjerne, hvorfor vil dette være uholdbart? Er det et utstrakt problem at mange kjøper ny bil og selger innen ett år? Jeg kjenner ikke til hvor det er en utbredt kultur med såpass kort eiertid, annet enn flipping av venteliste-elbiler...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Limodriver

Svaret på hvorfor det ville være uholdbart ligger i argumentasjonen din. Dersom du kjøper en bil til f.eks 2 mill og selger den etter 11 mnd med et stort tap ville dette være fradragsberettiget. Det ville bli en utbredt praksis at folk ville selge bilene etter mindre enn et år for å få skattemessig fradrag for tapet. Det ville nestemann gjøre også osv.

Jeg tror ikke flesteparten ønsker et system der det skal være fradragsrett for tap ved salg av privatbil med eietid under et år med hensikt å skattlegge noen få som tjener på tidlig leverte elbiler. I tillegg vil det være behov for å utvide regelverket for å hindre omgåelse som f.eks salg til ektefelle osv. En vil måtte lage et regelverk som må bøtes på for å skattlegge noen få samt at det må etableres kontrollsystemer som skal følges opp. Vinningen går opp i spinningen og det eneste samfunnet får utløp for er misunnelsesdrevet straff av noen få.

Hvor store beløp mener du ville komme til beskatning i Norge årlig? Dersom 5000 elbileiere i snitt tjener kr 30 000 ved salg (som antageligvis er et altfor høyt anslag) ville det medføre kr 150mill i inntekt med et skatteproveny på 34,5 mill. Så kan du spekulere i hvor mye som ville føres til skattemessig fradrag. La oss si at alle som kjøper nye biler ca 100 000 i året med kr 50 000 (som er et forsiktig anslag) i tap første året ville medføre skattemessig tap på kr 5 mrd og redusert skatteproveny på kr1,15 mrd. Etter mitt skjønn gir svaret seg selv. En kunne selvfølgelig øke omregistreringsavgiften for å bøte på dette tapet. I tillegg ville det være verdiskapende fordi en måtte ansette betydelig flere i offentlig sektor for å forvalte regelverket.

trykkertor

Nå skal vi følge med hvor langt de kan presse opp prisene.

Det gikk vel nylig en for 429.000 med alt utstyr og vinterhjul.
En avanse på ca 59.000,-
Beskjedne 50km på telleren, så kan regnes som "rett fra butikk".

En som tester ut markedet for 425.000,- med skinn og luke, men uten vinterhjul.
En avanse på 72.000,-
Kjørt 500km, så kan regnes som "bil tatt i bruk".

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127383726

andy99

Artig, fint at det er stor interresse for «vår» bil. Litt gøy at prisene fortsetter å gå opp. Men pristaket er vel kanskje snart nådd, begynner å nærme seg brukt tesla med fabrikkgaranti.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Gordon Retriever

Ny bil:  Skinnseter og vinterhjul - "100km" - 425.000.

Jeg fikk varsling om annonsen kl. 18.21 - det ser ut som annonsen er satt som "solgt" kl 18.36.

andy99

Sitat fra: Gordon Retriever på tor 23. aug 2018, kl. 18:50

Jeg fikk varsling om annonsen kl. 18.21 - det ser ut som annonsen er satt som "solgt" kl 18.36.
De setter altfor lav pris! Prisene må opp :+1:  :)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

aribak

Sitat fra: andy99 på tor 23. aug 2018, kl. 19:48
Sitat fra: Gordon Retriever på tor 23. aug 2018, kl. 18:50

De setter altfor lav pris! Prisene må opp :+1:  :)
440 nå

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gordon Retriever

Det sies at hvis noe ligger på finn, er prisen for høy.
Kan vi også si at hvis noe ikke ligger på finn, var prisen for lav?

aribak

Sitat fra: Gordon Retriever på tor 23. aug 2018, kl. 20:34
Det sies at hvis noe ligger på finn, er prisen for høy.
Kan vi også si at hvis noe ikke ligger på finn, var prisen for lav?
Godt sagt Gordon

Sent from my iPhone using Tapatalk

Håkon77

Fin den røde. Det er jo interessant att folk er villige til å betale 80K mer en nybilpris. Om de nå selges til den prisen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Counterpointer

Det gikk mange Ampera-E til 445 på Finn så kan ikke se noen grunn til at Kona ikke skal gå for det samme.

Håkon77

Hmm, Jeg hadde nok ventet ett år eller to istedenfor jeg da.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA