Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søn 03. jun 2018, kl. 18:12

« forrige - neste »

Counterpointer

Var akkurat en på Face som hadde blitt bydd 404 k fra en forhandler og avslått.

Det setter en slags bunnlinje. Men spekulanter med lite likviditet og dårlige nerver kan kanskje presses ytterligere.

Spørsmålet er hvor mange som tør å ta ut for å flippe når de da kan bidra til lavere pris .....

Conundrum

tuono

Mulig det er flere privatpersoner som har 100% lånefinans på Kona....og desto mer nerver? Har ikke skjekka de Oplene, men det overveiende flertallet av Konaene som ligger ute er kjøpt uten noen form for egenfinansiering ut i fra BR.

creal

Kona kommer det i drøss og spann utover, og % som har bestilt for videresalg virker å være veldig høy. Det gir derfor mening at Kona dumpes i større grad enn Ampera-E.

Zuexi

Hadde jeg vært i Finn-markedet for Kona eller Ae hadde nok det valget vært enkelt, ikke bare bilmessig, men også med tanke på at Opel ble solgt fra GM til PSA og Ae er i bunn og grunn en Bolt med Opel merke på.

geear

Forklaringen er tilbud og etterspørsel - og antageligvis noen selgere som trodde på raske penger, og får litt panikk når de ser at de ikke får solgt 80k over det de har betalt, og dumper prisene før det kommer enda flere biler på markedet etterhvert som folk tar levering. Jeg tror spekulantene utgjør en stor del av køene på alle elbilene som snart kommer.

Sitting duck

om 5% av alle som kjøper legger ut på finn så vil det være over 100 biler der innen få mnd. Tror det er begrenset med folk som ser verdien i å betale langt over nybilpris for noe som garantert kommer til å falle i verdi.

Gordon Retriever

Jeg registrerer at enkelte er veldig interesserte i å snakke ned markedsverdien for Kona EV, men jeg tror nok antallet som har bestilt bil for umiddelbart videresalg synker når man passerer 800-1000 solgte.  Det har i flere år vært mangel på forholdsvis rimelige elbiler med lang rekkevidde, så det store flertallet kjøper en bil de har et genuint ønske om å eie.

1000kwh

Kom det ikke ganske bra med Ioniq på Finn etter dens lansering?

Det er lang ventetid på Ioniq, men du får jo en til normal pris på finn.

Lassi

Plenty nye Leaf på finn.no også. Mye pga import fra andre steder i europa.
Jeg tror vi ser det samme med Kona om 6mnd.

Samtidig har mange tegnet kontrakt og venter på levering neste 6-18mnd, disse shopper kanskje ikke etter ny bil på Finn.no nå.

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på søn 02. sep 2018, kl. 14:07
Dersom noen har lånt for å flippe Kona er det rimelig å anta at prisen vil justeres for at bilen skal selges. Her er vi midt i kjernen av problemstillingen gevinst/tap. Vedkommende som låner for å flippe tar definitivt en risiko avkastningen har sett ut til å bli høy, men kan bli et surt tap. Dersom bilen selges for kostpris er det reelt sett et tap.

Rentekostnadene for lånet vil være skattemessig fradragsberettiget uavhengig av skatt på gevinst/tap.
Sånn som den her?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127631182&fks=127631182

Nå er den bilen "nede igjen" i 425.000,- som den var annonsert for da han kjøpte den for å re-flippe den.
Her lukter det av å kunne gå på et tap.

Slik ser hans annonsestatistikk ut så langt:
445.000 - 27.8
440.000 - 27.8
435.000 - 28.8
425.000 - 02.9

Limodriver

Sitat fra: Gordon Retriever på søn 02. sep 2018, kl. 22:19
Jeg registrerer at enkelte er veldig interesserte i å snakke ned markedsverdien for Kona EV, men jeg tror nok antallet som har bestilt bil for umiddelbart videresalg synker når man passerer 800-1000 solgte.  Det har i flere år vært mangel på forholdsvis rimelige elbiler med lang rekkevidde, så det store flertallet kjøper en bil de har et genuint ønske om å eie.

Jeg tror en vil se lavere merpris enn det som er på Finn nå. Jeg tror AmperaE også vil falle da det ikke er noen grunn til at AE skal oppnå høyere pris enn Kona. Med tilsig av både nye og brukte Kona, AmperaE og Niro på Finn tror jeg ikke en fremover vil klare å få 80k mer enn bilen selges fra forhandler. En merpris tror jeg en vil få i lang tid spørsmålet er bare hvor stor merpris.

Pepsipepsi

Det ser ut som en pris mellom 415 og 425 for en bil i nøytral farge, med skinn men uten soltak og vinterhjul er oppnåelig. Hvorfor en skal kjøpe samme bil hos forhandler for 435 skjønner ikke jeg.

Selv for 420 tror jeg bilen er et bra kjøp hvis alternativet er å vente i to år. Det er jo en 2019 modell også.

tuono

De bilene som har forsvunnet fra finn.no har (såvidt jeg har registrert) hatt et lavere prisforlangende enn 415 000. Med unntak av den første som ble lagt ut.

Pepsipepsi

Det ble lagt ut en Dark Knight før helgen, kr 420 uten vinterhjul. Vedkommende skrev at han ikke ville selge under prisantydning. Den er borte fra finn nå.

Limodriver

Når jeg refererer til forhandler er det Hyundai nybilforhandler, ikke frittstående forhandler som selger biler i annenhåndsmarkedet til høyere enn nypris.

Årsmodell tror jeg ikke har noe å si på verdien. Slik jeg oppfatter det er det 1. gangsregistrering som er avgjørende. Tidligere gjorde produsentene ofte endringer på hver årsmodell, nå er disse endringene somregel så godt som fraværende. Unntaket vil vet være ved såkalte facelift som gjerne er halvveis i en modells levetid. I slike tilfeller vil modell (facelift eller ikke) ha en effekt på verdien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA