Kona på finn.no

Startet av Kjetil1986, søn 03. jun 2018, kl. 18:12

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: xyzzy på tir 28. aug 2018, kl. 08:28
Om noen hadde hatt en Ioniq (slik jeg har) og stått tidlig i køen for Kona, skal man ikke se bort fra at "OK, jeg kan kjøre Ioniq et år om jeg får 60000 for å droppe Kona. Det kommer jo mye fremover, og 60000 er jo ikke småpenger" ville vært et attraktivt alternativ for mange.
Definitivt. Jeg var blant de første i Norge som fikk Model S sommeren 2013. Ved å selge på Finn kunne jeg fint fått inn 50-70.000,- mer enn jeg ga for bilen. Kanskje enda mer. Men jeg hadde ikke noe godt alternativ til å kjøre S`en. Og den ekstra reservasjonen jeg hadde ble dumpet på Finn god tid i forveien da jeg ikke tok risikoen med å sitte med to biler når faren min ikke ville ha den. Dieselbil 6-12 måneder til føltes som en grusom straff som ikke var verd 50-70.000,-.
Så da ble det ikke salg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Spajderman på fre 24. aug 2018, kl. 20:36
Det blir vel det samme som ved for eksempel en konsert som du har inderlig lyst å gå på, men ikke får tak i billetter til fordi noen har kjøpt billetter bare for å selge de videre med gevinst, eller du forsøker å kjøpe deg en leilighet i et prosjekt, men så er det noen som kjøper den du skulle ha bare for å selge den videre med profitt så snart bygget står ferdig.

Det har ingenting med misunnelse, moralisme eller noe slikt å gjøre, det handler rett og slett om at folk misliker slik oppførsel. De som flipper bilen tjener pengene sine og lever helt sikkert fint med at enkelte ikke synes noe om det, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man tar slik på vei av at folk ytrer meningene sine rundt dette her inne.
Det er interessant at du stadig bruker "folk" og "folk flest" om dine egne meninger. Er det folk flest eller er det du som mener/syns noe? Har du belegg for å dra inn "folk flest" som dine meningsfeller?

Videresalg av konsertbilletter til høyere pris er ulovlig per lov, og er noe helt annet enn å flippe bolig eller biler. De som velger å flippe biler eller bolig tar en risiko, akkurat som når man spekulerer i aksjemarkedet eller annet. Til de som lykkes - well done!

Sitat fra: Limodriver på søn 26. aug 2018, kl. 10:36
Jeg har en fornemmelse av at bekjentskap virker. Da jeg registrerte en bil ved en trafikkstasjon spurte jeg i skranken om de hadde et skilt med en fin tallkombinasjon. Svaret var nei og at det var umulig, men med en intensitet som gjorde at jeg automatisk rygget litt tilbake fra skranken.
Mange forhandlere får utdelt batcher med skilt, og da blir det særdeles personavhengig om de legger til side noen skilter og hvem som får hvilke.

Ove Braathen

Sitat fra: tuono på tir 28. aug 2018, kl. 08:33
Og mulighet for kaffekopp på kjøpet...

Må jo ha litt humor :) ja min bil, tilbyr også varm kaffe i samme slengen :)
Tenkte at 410 ble høyt uten vinterdekk( må jo prøve seg) , men slengte med en charge amp 16 amp, koster noen kroner den også, forhandler prisen på orginale dekk på felg ble for drøy, kjøpte komplett til Amperaen til nesten halve prisen i fjor

Og ser at det er fullt mulig å få komplett for ca 11-12k ( sikkert lavere også om man ikke bryr seg for mye om utseende)

tuono

Var inne og kikket nå nettopp. Ut i fra prisfall fra i morges og nye tilføyelser i annonsetekster begynner visst noen å få en realitetsorientering i forhold til markedet som er pr. i dag. 

Counterpointer

Kona prisene steg mye raskere enn Ampera-E. Ae begynte ikke å virkelig stige før folk «flest» begynte å forstå at leveransene ikke ville stige men svinne hen.
Nå vet vi ikke helt hvor mange Kona som kommer men det siste jeg hørte var i underkant av 2000 i år og ca 3000 neste år. Stemmer dette vil antagelig prisene stige noe igjen. Det ser ut som 450 er et tak som ikke brytes.

Time will show.

Tolke ut fra ukens få annonser som allerede inneholder et nr to salg er tynnt datagrunnlag !

trykkertor

"Synes litt synd" på den som har bilen ute for salg igjen, etter å har kjøpt den på finn.
Kan se ut som det blir noen tusenlapper svidd av på en risky gamble.

Videre fremover vil prisene sikkert bli litt påvirket av om Hyundai kommer med oppdaterte leveringsestimater.
Dårlig nytt = lengre tider enn forventet => høye finn-priser fortsette.
Godt nytt = kjappere leveringstider enn forventet => prisene må så ned til 399-ish.

Limodriver

Det er interessant å følge prisutviklingen som jeg tror vil tendere nedover på kort sikt fordi det er en del biler som leveres ut nå. Deretter blir det avhengig av leveringskapasiteten av Hyundai.

Jeg klarer ikke å synes synd på om det er en som prøver å videreselge bilen han kjøpte på finn med påslag. Det er forsøk på å gjøre et klipp, lyktes det fint og mislyktes det too bad. En skal ikke ta bet en ikke tåler å tape. Det samme gjelder de som har kjøpt bilen kun for å flippe den. Tjener de ikke eller taper, da er det ikke synd på dem for de tok en bevisst risiko som gikk galt.

Leifen1980

Synes også det er spennende selv om jeg sitter midt i det med egen Kona som skal selges.
Har heldigvis "litt" å gå på før det blir tap på bilen, men går det for lang tid og ingen gode bud kommer så beholdes jo bilen og dieseldyret kommer for salg i stedet sammen med Leafen som også skal selges.
Spennende tider. :)
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

tuono

For de som absolutt vil ha en bil utenom køen og via finn.no så er det tydligvis lurt å følge de annonsene der utleveringsdato (med påfølgende oppgjør) nærmer seg. Der faller prisforlangende ganske raskt. 

Tulle

Sitat fra: knut.aulie på tir 28. aug 2018, kl. 22:35
Kona prisene steg mye raskere enn Ampera-E. Ae begynte ikke å virkelig stige før folk «flest» begynte å forstå at leveransene ikke ville stige men svinne hen.
Svinner ikke så veldig hen nå lenger. Nesten dobbelt så mange registrering i august som Modell X

Zuexi

Må si jeg ler litt inni meg av de av dere som fyrer løs med "Nå krakker Kona-prisene", "prisen er justert med 5000 kr - selger er desperat!!" - vi snakker om en relativt grei avanse fortsatt om man justerer med noen skarve tusenlapper..

Virker som dere har glemt at det er ca 2 års ventetid for de som bestiller idag.

Spørsmålet er vel heller hvor grådig selger vil være. Er fortsatt ikke noe problem å selge en Kona på 5 minutter om en ønsker det. Profitten blir bare litt mindre.

Speeder

Sitat fra: Tulle på ons 29. aug 2018, kl. 08:54
Sitat fra: knut.aulie på tir 28. aug 2018, kl. 22:35
Svinner ikke så veldig hen nå lenger. Nesten dobbelt så mange registrering i august som Modell X
Denne måneden tror jeg er unormalt høy:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50426
Det ser ut til at 100stk har kommet via andre kanaler en normalt.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Limodriver

Sitat fra: Zuexi på ons 29. aug 2018, kl. 10:25
Må si jeg ler litt inni meg av de av dere som fyrer løs med "Nå krakker Kona-prisene", "prisen er justert med 5000 kr - selger er desperat!!" - vi snakker om en relativt grei avanse fortsatt om man justerer med noen skarve tusenlapper..

Virker som dere har glemt at det er ca 2 års ventetid for de som bestiller idag.

Spørsmålet er vel heller hvor grådig selger vil være. Er fortsatt ikke noe problem å selge en Kona på 5 minutter om en ønsker det. Profitten blir bare litt mindre.

Nå har ikke jeg sett et eneste sted i denne tråden at det er noen som hevder Konaprisene krakker. Et par definisjoner på krakk er "plutselig økonomisk krise" og "krapt, unaturlig stort fall i en økonomisk størrelse".

Slike påstander er ikke fremsatt i tråden. Det er flere, inkludert meg selv, som antar at prisene vil tendere nedover fra de nivåene en ser på finn per i dag.

Ikke noe mer dramatisk enn det. Dersom det fremkaller latteren "inni deg" er det hyggelig at jeg kan være med på å glede deg.

tuono

Har ingen intensjon om å gjøre dette til en vane, men denne gangen er jeg helt enig i veloursetetilhengeren Limodriver.

Så langt er det vel i hovedsak betraktninger rundt hva som skjer på finn.no. Det må være lov?
Og om det nå skulle være noen som har som mål å snakke ned prisen på bilene som ligger ute på finn, så må det da være 100% innafor i det frie markedet??  Selvfølgelig uten å gå på en spesifikk annonsør.

SurSnasen

Da ligger for øyeblikket 10 stk av knapt 200 registrerte Kona EV ute på Finn. Så ca 5% av de registrerte. Hittil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA