Montere hjemmeladeboks.

Startet av ebakke84, søndag 03. juni 2018, klokken 13:48

« forrige - neste »

ebakke84

Hei!

Skal montere hjemmelader nå.
Jeg her en dieselbil og en elbil, kun plass til en av de i garasjen om gangen.
Diesel bilen er nyere og mye dyrere enn elbilen så jeg ønsker i grunn ha den i garasjen. Men hvordan blir det å ha elbilen ute til lading om vinteren om jeg monterer ladestasjonen på yttervegg? Noen som har erfaring og/eller har samme situasjon som meg?

Trekkoppbil

Jeg ville vel ha den bilen som skal brukes, i garasjen.

Kaldstart er uheldig for dieselbil, og kaldt batteri kan det være uheldig å kjøre med for el-bilen.

Kaldt batteri kan gi høy indre motstand, så man bør unngå store strømmer for å spare energi og for å skåne batteriet i kulda.

Kaldt batteri kan gi kort rekkevidde om vinteren, og det kan umuliggjøre hurtiglading.  Vanligis rekker man å kjøre batteriet varmt før man skal hurtiglade.

Skal man tenke langstiktig, bør man vurdere strømuttak på hver biloppstillingsplass. Jeg ville nok hatt ei industrikontakt på hver plass, så kan man sette opp og flytte evse etter hvor man trenger det.

cra

Det er helt uproblematisk å lade ute. Har gjort det i over et tiår, med Think, Leaf og Tesla. Aldri problemer, utover at man må måke snø/skrape is (på de bilene som ikke har fjernstyrt varming).  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ebakke84

Sitat fra: cra på mandag 04. juni 2018, klokken 09:01
Det er helt uproblematisk å lade ute. Har gjort det i over et tiår, med Think, Leaf og Tesla. Aldri problemer, utover at man må måke snø/skrape is (på de bilene som ikke har fjernstyrt varming).  ;D
Takk :) hva med ladetid ute la oss si -15 kontra garasje med +10-15grader, noen formening?

ThomasEL

Sitat fra: ebakke84 på mandag 04. juni 2018, klokken 11:58
Sitat fra: cra på mandag 04. juni 2018, klokken 09:01
Takk :) hva med ladetid ute la oss si -15 kontra garasje med +10-15grader, noen formening?

Her snakker vi om saktelading. Da vil ladetiden neppe være særlig forskjellig.
Men: Hvis det er om å gjøre å få lengst mulig rekkevidde, så er det en stor fordel vinterstid om du starter å kjøre med +10 grader i batteriet kontra - 15 grader.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

cra

Ladetiden er omtrent den samme; jeg har i alle fall aldri hatt noen problemer med at jeg må gjøre ting annerledes om vinter vs sommer for å være klar tilavgang til vanlig tid. Som ThomasEL sier kan det være en fordel å klare å beregne slik at bilen akkurat er ferdigladet i det du skal dra for å ha en liten lunk i batteriene og dermed få litt mer rekkevidde ut av dem, men om du til vanlig har greit med rekkevidde er det lite å bry seg med.

Min erfaring (med mitt kjøremønster) er at det ikke er noe som helst å bekymre seg over. Jeg plugger i når jeg synes det er på tida og kjører når jeg vil. I praksis lader jeg bare hvis jeg vet at neste tur vil kreve minst halvparten av det som er igjen på batteriet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Enig i å plassere fossilbilen inne og bruksbilen ute. Lading utendørs bør ikke være et problem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TorC

Et alternativ til å plassere ladeboksen ute er å gjøre som min søster: hun har montert en katteluke i veggen. Da kan hun lade både i garasjen og på utsiden. Og ladekabelen ligger beskyttet og fint i garasjen når den ikke er i bruk. Hun stikker bare hånden inn i katteluken og fisker den frem ved behov.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

joa

Sitat fra: TorC på tirsdag 12. juni 2018, klokken 13:05
Et alternativ til å plassere ladeboksen ute er å gjøre som min søster: hun har montert en katteluke i veggen. Da kan hun lade både i garasjen og på utsiden. Og ladekabelen ligger beskyttet og fint i garasjen når den ikke er i bruk. Hun stikker bare hånden inn i katteluken og fisker den frem ved behov.

God idè! Vi har en katteluke som ikke er i bruk. Den åpnes med chip. Da kan jeg og kona dra til veterinær og bli chipet slik at ikke uvedkommende får tilgang til ladekabelen  :)

TorC

Elbilforeningen bør inkludere dette i "ladebrikken"!

Spøk tilside. Dette fungerte faktisk ganske godt for min søster. Teknologien i "chipping" er såvidt meg bekjent samme som i "ladebrikken" fra Elbilforeningen. Det er er RFID, så det skal være mulig å kople dette sammen. Og derfor akseptere visse brikker.

Da bør det være mulig å bruke brikken bra Elbilforeningen til å åpne en katteluke

Hmmm.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA