Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Nissan leveringsproblemer, eller synker bare salget?

Startet av EV-FTW, søndag 03. juni 2018, klokken 00:36

« forrige - neste »

EV-FTW

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50007

Ser at eGolf, som har lang leveringstid solgte mer enn Leaf i mai. Nissan leverte ut enorme mengder med Leaf i starten av året, men har sakket litt av.
Skyldes det leveringsproblemer? Eller venter folk på Tekna? Eller har nyheten om Kona gjort at folk sitter på gjerdet?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

goggo

Sitat fra: Øystein K på søndag 03. juni 2018, klokken 00:36
Skyldes det leveringsproblemer? Eller venter folk på Tekna? Eller har nyheten om Kona gjort at folk sitter på gjerdet?

Rapidgate?
Har vært mye mediaomtale rundt dette, og nå venter mange heller på Kona, Niro og 64KWh Leaf.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

leafnor

For min del er det Rapidgate. Jeg fikk prøvekjørt en hos forhandler, plugget i dongle og Leafspy-et bilen, 14-15 mil. Konklusjonen, jeg kjøper ikke bil med større batteri for så å ende opp med å bruke enda lengre tid på hurtigladestasjoner enn jeg allerede gjør på lange turer. Det både føles feil, og er feil.
Det var og hva jeg fortalte selger da han ringte meg noen dager etter prøveturen. Han ble litt mutt, kunne virke som han hadde fått det svaret før faktisk.
Ut over det så er bilen flott.
Men nå hoper det seg sikker ikke opp med biler på lager, det er nok mer det med tilførselen. Tre på jobb har kjøpt, og skal en tro de fortalte forhandler de solte 10 biler om dagen så takten er nok grei. Levering i august.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Her i sandnes har det flatet ut.

Var Texas en stund, men nå selger de bare godt.

Holmis

De har nok noe leveringsproblemer også, ettersom min LE skulle komme i mai, men er utsatt til juli  :(  Jeg bestilte LE en av de siste dagene det var mulig.

eisa01

Ifølge Electrek så har Leaf 37,000 ordre i Europa, mens de kun har klart å levere 12,000, så foreløpig er det produksjon og ikke etterspørsel det står på

https://electrek.co/2018/06/04/nissan-new-leaf-orders-europe/

alia

#4  jeg bestilte LE i slutten av november, fikk beskjed om levering mai/ juni som var lengre ventetid enn det sto på nettsidene til leverandør. Nå må jeg trolig vente til juli  :-\

kaiat

Nissan har visstnok leveringsproblemer både i Europa og USA. Det gjelder forøvrig ikke bare Leaf, men også fossilbilene deres etter det jeg forstår. Ikke godt å si hva det skyldes, men som et eksempel fikk Volkswagen leveringsproblemer over hele modellspekteret for noen år tilbake da produsenten som lagde dørlåsene i bilene gikk konkurs om jeg ikke husker feil.


vartli

Artikkelen trådstarter refererer til har Golf på første plass foran Leaf og Yaris. Ser ikke helt begrunnelsen for at eGolf selger mer enn Leaf. Kan godt være at det stemmer, men kilden sier ikke noe om det.

Når det gjelder Leaf vet jeg at det enkelte plasser står på utleveringskapasiteten. Krever sin innsats å få dem levert også.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Joltus

eGolf?

Det er Golf som selger mer enn Leaf. Og med det er det enten fossilgolf, eller både fossilgolf og eGolf i samme gruppe.

Løve

Det er uten tvil produksjonsbetinget og ikke etterspørselsbetinget. Når 60kWh kommer blir nok dette enda tydeligere.

bjga

Salget av Leaf er nok veldig avhengig av når det kommer båter fra England med nye leveranser. Etter hva jeg har hørt skal det vel komme noe i juni og ett større parti (båt) tidlig i juli som sikkert vil endre litt på salgstallene igjen

steffeo

Må være leverings avhengig fortsatt; ettersom de ikke har kommet ajour med forhåndssalget enda; ingen tekna er vel levert enda heller. Må sikkert i slutten av 2018 før vi kan si om salget går ned eller de ikke klarer å levere...

Jays

Fruen bestilte LE i november en gang og den kom til Bergen 01.06 (sammen med omtrent 50 andre Leafer til forhandler). Ble i utgangspunktet forespeilet levering midten av april, men selger antydet forsinkelse ifm produksjon + problemer i Drammen (går ut ifra det var snøen i januar/februar).

Kan tyde på litt forsinkelse i produksjonen, og eventuelt noe forsinkelse knyttet til trøbbel ved Drammen kai, da forhandler fikk bilene levert med båt direkte til vestlandet istedet.

Men det spørs om ikke det kommer en comeback i Juni/Juli. 50 biler til EN forhandler utgjør en god del av de som ble registrert i mai. Og det helt i starten på måneden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA