nybegynner på el bil

Startet av arihol2, lør 02. jun 2018, kl. 22:20

« forrige - neste »

arihol2

hei,vi har kjøpt oss en  ny leaf teknicka som vi får levert i Trondheim  8 november,og da går turen fra Trondheim og ut til Frøya, med 2 tunneller som har 8 prosent stignig,vil jeg klare å komme ut til Frøya uten å lade? er vel ca 16-18 mil,og videre kan du lese av temperatur på batteriet på bilens display?og  hvilken temperatur bør vi holde oss innenfor uten å  skade batteriet,hva er max og min?beklager litt grønn da.gleder oss til å prøve denne,vi har fra før en raw 4 hybrid 2017 mod som vi  er storfornøyd med.tanken er å bruke leaf,n mest mulig

leafnor

Foreslår du leser poster under Trøndelagsdelen som diskuterer Trondheim-Hitra.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8536.30
Der nevnes de kjører helt frem med 30kWt Leaf, så med 40kWt versjon går det greit.
Merk at midt på vinter med full guffe på varmeapparat, piggdekk og slapsføre, så kan det knipe.
Temperatur blir som det blir i batteriet, og skal du ikke hurtiglade så er det ikke noe du trenger å tenke på.
God tur.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

arihol2

takk for et godt svar,bilen  blir utstyrt med piggfrie dekk og jeg vil antageligvis sette  klima rundt 19 -20 grader og ikke bruke e pedal og  kjøre rundt  70 - 80 km,men  hva jeg tenker på er maks og min temp på batteri,kan jeg lese det på displayet i bilen,og hvilken temperatur bør jeg holde meg under?

arihol2

sorry var litt rask her,men hvis jeg må hurtiglade??bekalger mye mas fra en entusiastisk grønnskolling,men jeg gleder meg og har planer om å utnytte den maksimalt,har prøvekjørt den og derfor gleder jeg meg veldig til å få den

Joltus

Drit i temperaturen. Det tar bilen seg av. Hvis den blir ødelagt av å kjøres med så er det reklamasjon.

Kjør. Lad før du trenger. Kos deg.

Det du vi oppleve hvis batteritemp blir høy er lav ladehastighet på hurtiglading.

Espen Hugaas Andersen

Om temperaturen blir høy vil ladeeffekten begrenses automatisk, slik at slitasjen på batteriet er minst mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

leafnor

Som nevnt av flere, glem det med temperatur, lad å kjør. Resten tar bilen seg av.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

arihol2

Burger

Det er iallefall hurtigladere på Orkanger, lad og shop der så slipper dere rekkeviddeangst før dere blir vant med elbil. I tillegg så er det kjekt å bli kjent med hvordan hurtigladere virker før dere virkelig trenger det.

Litt helgehandel på Rema 1000 eller tilsvarende og bila er fylt opp :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arihol2

Bondeknøl

Dette er «pis off keik».
Bare kjør du og ikke tenk så mye.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA