Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

230V-uttak

Startet av samotholt, torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: samotholt på mandag 04. juni 2018, klokken 22:36
Nå gjelder det å få Audi til å tenne på ideen, og det er vel akkurat det vi gjør her?  8)

Får håpe at ansatte hos Møller følger med her OG at Audi er lydhør for innspill som kommer fra forhandlernettet. Også det utenfor Tyskland.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Pingle

#16
Litt OT og kanskje ikke nyttig for @samotholt (eller undertegnede, som låner hytte):
https://www.tu.no/artikler/na-kan-du-fa-stotte-til-solceller-pa-hytta/438993
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

samotholt

Sitat fra: Amatøren på mandag 04. juni 2018, klokken 23:12
De må selvfølgelig sette seg ned og få laget en inverter som henter strøm direkte fra høyvolts batteriet.

Ikke en hyllevare løsning som trenger 12, 24 eller 48 V inn med en spenningsomformer som lager en av de fra høyvolts batteriet. Da blir det for mye effekttap.
Om de bruker to batterier så vil jo 12V-batteriet bli ladet av det store. Mao. så må de ha en spenningsomformer også i dette tilfellet. I tillegg så vil det vel være noe tap også i 12V-batteriet. Mulig jeg mangler noe kunnskap her, men ser ikke at 12V-batteriet gir noe særlig utover ekstra vekt.


Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Amatøren

#18
Jo, det blir tap å å lage 12 V fra høyvolts batteriet, men nå diskuteres ikke 12 V batteri for styrings elektronikken, men høyeffekts 230 V strømuttak. Størrelses orden 10-16 (helst) A det vil si 2300-3680 VA (det vil si Watt hvis strøm og spenning er 100 % i fase).

Da er det ikke lønnsomt å først å lage lavvolts forsyning får så å lage 230 V med høy effekt (med hyllevare inverter) blir for mye tap og dermed må demensjoneres for store strømmer der også.

Det er jo en grunn til at dagens elbiler lages med 380-400 volts batterier og at de arbeider med batteripakker på rundt 800 V også og ikke bruker 12, 24 eller 48 V batteri i rene elbiler.

For minst effekttap og mindre dimensjonering på komponenter som også påvirker vekt (vekt = rekkevidde påvirkning) så bør en høyeffekts 230 V inverter konstrueres for å kobles via relé rett mot høyvolts batteriet.

Skulle man drive en inverter med 12 V og man skal ha ut 3680 VA på maks effekt og 95 % virkningsgrad så vil det gå 323 A(!). Tenk på dimensjonering OG vekt på en slik inverter. Victron har. De har større også. De tar plass! Eksempel på en 3000 VA utgave

SitatNominell effekt: 3000 Watt
Kontinuerlig effekt ved 25°C: 2500 Watt
Continuerlig effekt ved 40°C: 2200 Watt
.
.
Vekt: ca 18Kg
Dimensjon: ca 362x258x218mm

Lager de en inverter fra bunnen av så kan den tilpasses bilen slik at den kanskje ikke tar opp verdifull bagasjeplass, men kan integreres sammen med annen elektronikk. Kanskje kobles til til kjølesystemet også så temperaturen i den lettere holdes nede og varmen kan brukes til batteriet/kupe på kalde dager.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

#19
Sitat fra: samotholt på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:21
Om de bruker to batterier så vil jo 12V-batteriet bli ladet av det store. Mao. så må de ha en spenningsomformer også i dette tilfellet. I tillegg så vil det vel være noe tap også i 12V-batteriet. Mulig jeg mangler noe kunnskap her, men ser ikke at 12V-batteriet gir noe særlig utover ekstra vekt.

12V-batteriet er også ett buffer. For eksempel, er noe så enkelt som elektrisk håndbrekk sikret med 2x30A. Legg på kupévifte, varmetråder i ruter og speil, dør og vindusheiser, elektrisk servopumpe, lys etc, etc. Dersom du skal ha en omformer som kontinuerlig kan lage nok 12V (kanskje 2-300A, om ikke mer), blir den i seg selv stor og tung (og trenger kjøling), og har også et betydelig tomgangstap selv når du i normaltilfellet bruker lite strøm.

Da er det bedre med en moderat lader på ~10% av denne strømstyrken, og et batteri som tar effekttoppene. Det trenger ikke å være så stort. For eksempel i i3, er det et relativt lite AGM-batteri på 20Ah som veier 8 kg. 20Ah er mer enn nok til å holde datakommunikasjon og alarm i live i månedsvis, samtidig som AGM-konstruksjonen gjør at det både tåler kraftig strømtrekk (300A) og dyp utladning.

Det er også et sikkerhetsaspekt ved å ha et separat lavvoltsbatteri. Ved større ulykker kan driftsbatteriet kobles ut automatisk (for å unngå å få støt), mens det fremdeles er 12V igjen til å drive nødblink, SOS-oppringing etc.

Og en liten finurlighet som i3 har: Det er en ekstra AC/DC nødlader innebygd i bilen, som redder deg selv om både 12V og fremdriftsbatteriene er helt tømt. Dersom en AC ladekabel kobles til død bil, vil denne nødladeren klare å lade opp 12V-batteriet (riktignok over noen titalls minutter, hvor bilen ser helt død ut) til et nivå hvor dette har nok spenning til å starte den DC/DC-omvandleren som normalt lader 12V (dersom hovedbatteriet har spenning). Når 12V er tilbake på et rimelig spenningsnivå våkner alt av betjeningsmuligheter til live igjen, inklusive AC/DC hovedladeren for det store batteriet. Vi kan jo håpe at det ikke er lenger fra Ingolstadt til München til at også Audi har fått med seg dette. BMW thinks of everything......  ;D

(Ser Amatøren akkurat har svart mye av det samme rett før jeg poster, men legger på likevel. Beklager litt duplisering av info)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chargedup

Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

jkirkebo

Sitat fra: chargedup på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:10
Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?

Ja, hvis man ikke skal hjem igjen etterpå så...;)

Jeg gjør det motsatte, lader opp bilen fra solcelleanlegget på hytta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

samotholt

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:20
Jo, det blir tap å å lage 12 V fra høyvolts batteriet, men nå diskuteres ikke 12 V batteri for styrings elektronikken, men høyeffekts 230 V strømuttak. Størrelses orden 10-16 (helst) A det vil si 2300-3680 VA (det vil si Watt hvis strøm og spenning er 100 % i fase).

Da er det ikke lønnsomt å først å lage lavvolts forsyning får så å lage 230 V med høy effekt (med hyllevare inverter) blir for mye tap og dermed må demensjoneres for store strømmer der også.
Nei, det sier vel seg selv at å bruke flere omformere bare er tull.

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:20
Det er jo en grunn til at dagens elbiler lages med 380-400 volts batterier og at de arbeider med batteripakker på rundt 800 V også og ikke bruker 12, 24 eller 48 V batteri i rene elbiler.
Det store batteriet kan selvsagt ikke kjøre på lav spenning (det vil jo bli voldsom dimensjonering på blant annet kabling). Spørsmålet er vel om det i det hele tatt er fornuftig å bruke 12V (selv om "alt" pr. i dag er laget for for dette). Kanskje på tide å gå opp i spenning på også denne biten? Jeg trodde (tydligvis feilaktig) at Audi hadde tenkt å bruke kun 48V til bilen.

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:20
For minst effekttap og mindre dimensjonering på komponenter som også påvirker vekt (vekt = rekkevidde påvirkning) så bør en høyeffekts 230 V inverter konstrueres for å kobles via relé rett mot høyvolts batteriet.
Ja, selvsagt. Diskusjonen om 12V-batteri er bare om 12V batteri i det hele tatt er nødvendig. Jeg skjønner at det jo kan være et buffer i situasjoner hvor det store batteriet faktisk tar kvelden, men da kan det i så fall være temmelig lite - som Orbit presiserer.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:41
Sitat fra: chargedup på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:10
Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?

Ja, hvis man ikke skal hjem igjen etterpå så...;)

Jeg gjør det motsatte, lader opp bilen fra solcelleanlegget på hytta.

Skal ha litt dimensjoner på solcelleanlegget for at det gir særlig boost på bilen. Motsatt veg dog...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

jkirkebo

Sitat fra: samotholt på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:53
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:41
Sitat fra: chargedup på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:10
Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?

Ja, hvis man ikke skal hjem igjen etterpå så...;)

Jeg gjør det motsatte, lader opp bilen fra solcelleanlegget på hytta.

Skal ha litt dimensjoner på solcelleanlegget for at det gir særlig boost på bilen. Motsatt veg dog...

Har 5,8kWp med paneler, hvorav 2,6kWp på en dual axis tracker ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

samotholt

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Her er en nyhet som gjelder I-Pace, men som vel passer denne tråden godt:

"Sticking with charging, the I-PACE DC-DC converter knocks out 250A at 12 Volts from the larger 90kWh battery meaning that you can stick a 3kW inverter onto the 12V battery and run your home from it."

Hentet her: https://electrek.co/2018/06/14/jaguar-i-pace-review-the-240-mile-luxury-sport-utility-is-everything/
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

S.S

Med alt vi har lest om andre elbiler som står strandet pga 12V batterifeil, blir det iallefall ikke meg som er førstemann til å sette på en 3 kW inverter... Eller gir starthjelp til dieselbiler.

Er og skeptisk til å bruke hovedbatteriet til å forsyne huset, vil tro det er mer fornuftig å kjøpe et gammelt Leaf-batteri f.eks, om det behovet eksisterer.

stefse

230V 16A uttak må vel være noe for Transporter og Caddy i EL variant, men da med omformer koblet rett på høyspenningsbatteriet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

samotholt

Da har jeg kjørt blandemaskin på hyttebatteriet i 3 timer i dag, da det fordømte aggregatet nektet å starte. Utrolig nok klarte omformer  (300W) + 12V hytte-batteri bragden å drive en blande som krever 550W!

Jeg er utrolig glad for at det fungerte, men to meter unna sto en Tesla med et MYE større batteri. Aggregatet går på dynga etter dette.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA