Nå som pris er lansert - hvor mange % av køen tror du vil bestille?

Startet av creal, torsdag 31. mai 2018, klokken 14:30

« forrige - neste »

tangofor2

Sitat fra: gr på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:02
Sitat fra: Panduck på mandag 04. juni 2018, klokken 09:44
Sitat fra: trykkertor på lørdag 02. juni 2018, klokken 23:24
Jeg forestiller meg kanskje flere enn 5-6000 som "reserverer" nå.
Men når de får vite leveringstid 12-18 måneder, så tegner de ikke endelig kontrakt.
Og da går vi ytterligere ned i antall reelle bestillinger.

Er ikke disse bestillingende bindende?
Nei, ingen binding at all, ingen betaling, ingenting før man signerer kontrakt hos forhandler. Det står også inne på "bestillingssiden" at det er helt uforpliktende, så derfor trykket jeg gjennom selv om jeg egentlig ikke ser for meg å bestille, men vil vite hva slags leveringstid det er snakk om for meg med høyt kønummer. Er det et halvt år pluss så er Kona uaktuell opp mot Niro og Model 3.

Lurer litt på hvor mange som gjør akkurat det samme? Som andre har nevnt, vil jo oppgitt leveringstid bli kunstig lang om plutselig 20-50% hopper av...

creal

Virker som planen til Hyundai er å samle alle "semi-bestillingene", deretter utarbeide forventet leveringstid. Siden mange bestiller kun for å "teste vannet", blir imidlertid denne leveringstiden kunstig høy. Og deretter vil mange falle i fra nettopp pga denne kunstig høye leveringstiden, som igjen gjør at ventetiden blir kortere for de som faktisk bestiller..

geear

Ja, alle som har nummer litt oppover og faktisk gjennomfører bestilling vil nok oppleve å komme fremover i køen når en del faller fra.

Før en bekrefter bestilling står dette:

"Bestillingen innebærer ikke at det foreligger et kjøp av bilen, men at du har fått en bekreftet ordre. Etter at bestilling er gjennomført vil du motta en e-post av oss hvor det fremgår at valgte forhandler vil ta kontakt med deg for inngåelse av kjøpskontrakt. Endelig kjøp av bil skjer ved at du inngår en kjøpskontrakt hos din valgte forhandler.

Du kan når som helst trekke din bestilling, så fremt du ikke har inngått en kjøpsavtale med forhandler. Bestillingen gir ikke en angrerett etter angrerettloven av 20. juni 2014 på kjøpsavtalen inngått med din valgte forhandler."

Det burde vært gjort mer forpliktende. Flere uforpliktende reservasjonsrunder er rotete...

Limodriver

Jeg tror den massive interessen kom litt brått på Hyundai. Jeg synes det var et godt system med sentral køliste, men det burde kanskje ha vært et depositum. Depositum ville trolig redusert ventelisten fra "det skader ikke stå på venteliste" til "denne bilen har jeg lyst på dersom kvaliteter og pris er riktig for meg".

Etter at de så den voldsomme interessen ble de først litt smigret, men innså deretter at det fort kunne bli en utfordring dersom det ble 2-3 års ventetid på bilen.

Etter å ha sett interessen føler de seg nok trygge på at bilen vil selge i godt volum og ønsker raskt å rydde opp i og fjerne de som ikke har særlig interesse av bilen.

Jeg tror det ville ha vært bedre om Hyundai enten lot de første 1000 få bestille bilen bindende og deretter suksessivt etter kønummer. Da ville en raskere kunne gi en estimert leveringstid som var realistisk.

Slik det er nå vil bestillingene ikke være reelle før kontrakt er skrevet. Det er nok mange som ikke vil vente basert på estimert ventetid og hopper av bestillingslisten. Dersom Hyundai hadde gjennomført bindende bestilling fra kønummer 1 og oppover ville det vært en ryddigere og bedre prosess der de som står på venteliste fikk riktigere informasjon å fatte en beslutning på.

Nå får de satt en strek over ventelisten i løpet av juni og har bindende bestillinger, deretter kan de selge biler det er mulig å estimere leveringstiden fra tidlig juli.

creal

e-curious

Nå skal en ikke se bort fra at det blir litt frafall fra bestilling til kontrakt.  En del har nok lagt inn bestilling også litt for å lodde ventetiden, og trekker seg dersom den blir for lang.

Ampera

Kom brev fra Hyundai nå , av 20000 så er det 6969 som har bestilt dvs grovt 1 av 3...
Men så står det også i samme epost at de som ikke hadde kø nummer får ikke bilen før midten av 2020.

Hele brevet:
Kjære KONA electric-kunde,

Vi i Hyundai Motor Norway vil først og fremst si tusen takk for tilliten. Vi er svært stolte av produktet vi tilbyr i KONA electric, og ønsker å gratulere deg som kunde med valget av ny elbil fra Hyundai.

KONA electric har allerede vist seg å være en enorm suksess for oss i Hyundai. 20 000 nordmenn meldte sin forhåndsinteresse, og etter to uker med eksklusiv forkjøpsrett er fasiten 6969 bestillinger.

Det betyr at interessen for denne modellen er større enn vi turte å håpe på. Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer. Vi kan allerede nå si at vi med 6 969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til fra 2. juli må belage seg på ventetider mot midten av 2020. Med andre ord må også kunder med høyt kønummer belage seg på ventetid.

Hyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.

Dette betyr at du som kunde ikke trenger å foreta deg noe, før du blir kontaktet av forhandler for endelig kontraktsignering. Da vil du også få opplyst når du kan forvente å få din bil levert.

Hyundai Motor Norway vil forøvrig understreke at det nå jobbes kontinuerlig med å sikre et høyere antall leveringer til Norge.

Det er mange elementer som spiller inn, men vi kan forsikre kundene våre om at vi jobber det vi kan for å sikre et så høyt antall biler som mulig til Norge. Leveringssituasjonen preges av høyere etterspørsel internasjonalt, men Norge er helt klart et prioritert marked for Hyundai.

Med vennlig hilsen

Hyundai Motor Norway

AppleKnocker

Det er 100% uforpliktende så langt. Jeg skal 95% sikkert ikke ha Kona, men jeg henger med på listene så lenge det er gratis og uforpliktende.

Blir ikke overrasket om halvparten faller fra mellom bestilling og kontrakt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ca119

6969 +1 - jeg tegnet kontrakt idag. Og det var 20 til som ikke hadde signert som han hadde på lista.

Og AppleKnocker, ja sålenge du ikke har signert kontrakt er det 100% uforpliktende.
Men det er også 100% sikkert at om ikke du signerer kontrakt innen 1. juli forfaller kønummer ditt.
Og da stiller du som nr >7000 med levering i 2020 en gang (rart de ikke greier å lage flere bilder).

Tore P.

Det er vel 6969 som har bestillt sentralt hors Hyundai. Så antallet øker ikke fordi noen ikke har skrevet kontrakt hos lokal forhandler pr. idag. Noen av disse skriver kanskje ikke kontrakt så da vil antallet bli tilsvarende lavere

creal

Dette slår nok begge veier. Verdien av reservasjonen blir høyere nå, siden man får bilen 2 år+ de som ikke står i lø. Da blir også risikoen ved å bestille ganske lav. Så lave kønummer før enda bedre grunner til å bestille, mens for de høyeste numrene blir det helt motsatt. I 2020 er det jo ikke sikkert Kona er veldig konkurransedyktig bil overhodet.

Up_&_Away

antar at Kia Niro har fått en del ny på interresselisten i dag - som gladelig betalte 7777 for å stå på en ca 3000-liste :-D
VW e-Up! nybil fra august 2018

Gordon Retriever

Hvis det viser seg at Norge får færre enn de ventede 2500 Kona i år, blir det neppe flere Niro enn ventet heller.  Niroventelapp nr. 3000 kan bety endel venting. :-\

goggo

Sitat fra: EL_Trond på torsdag 21. juni 2018, klokken 19:30
antar at Kia Niro har fått en del ny på interresselisten i dag - som gladelig betalte 7777 for å stå på en ca 3000-liste :-D

Ja her er en...  Fikk NIRO kø-nr 3841 kl 19:30 i dag :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA