Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forstå seg på fortum-lading

Startet av Sarotex, fredag 25. mai 2018, klokken 10:43

« forrige - neste »

Sarotex

Dette er egentlig ikke et emne som kun gjelder e-golf da, men.
Jeg skjønner ikke helt logikken bak pris-settingen til fortum-ladestasjonene?

Det koster altså 1kr minuttet å stå på vanlig type2-lading. Dagens FL, lader 7kw/t over denne kabalen.
Alternativt, kan jeg betale 2,50kr for å lade på ca 40kw.

7kw / 60min = 0,11kw per 1kr/minutt
40kw / 60min = 0,66kw per 2,5kr/minutt
   Som blir 0,66kkw/2,5kr = 0,26kw per krone

Så det går både raskere OG mer økonomisk å lade på hurtigstasjoner? Hvorfor skulle vi noensinne ville parkere på vanlig type2-lader når vi er inne på kjøpesenteret?
Dette henger da ikke helt på greip, gjør det? Eller tenker jeg feil?

Orbit

Du tenker helt rett, se tidligere tråd. På de lokasjonene hvor Fortum har AC+DC-ladestasjoner, priser de AC slik at dette i praksis bare er gunstigst for 22kW (Zoe og gamle TMS med dobbeltlader), eller når ladehastigheten er begrenset av bilen (topplading eller kaldt batteri).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

dnummoe

Ser at Fortum nå har kWh-pris på 2,50 på de nye AC-stasjonene på Bryn senter, plutselig ble det jo prismessig litt mer aktuelt å benytte disse på e-Golfen - i alle fall til topplading når behovet melder seg...

Marzo

Sitat fra: Sarotex på fredag 25. mai 2018, klokken 10:43Hvorfor skulle vi noensinne ville parkere på vanlig type2-lader når vi er inne på kjøpesenteret?
Dette henger da ikke helt på greip, gjør det? Eller tenker jeg feil?

Det er vel først å fremst tiltenkt hvis man skal inn på kjøpesenteret å handle, å så slippe å løpe ut å flytte bilen allerede etter 20-30min dersom man har planer om å bruke en time eller to der.

Orbit

Prisingen er nok også litt påvirket av at de fra 1 juli er pålagt at det "alltid" er ledige ladeplasser, evt at de dobler kapasiteten til ca 50 ladeplasser (6% av ca 800 parkeringsplasser). Ved å sette prisen såpass høyt, kan de (kanskje) komme unna med utbygging av "bare" de 22 AC-plassene de har nå, og fremdeles ha ledige ladere.

kWh-prisen blir likevel litt gunstigere enn DC. Er det noen som vet hva disse AC-punktene leverer? 1-fas/3-fas? 16A/32A?

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

dnummoe

Sitat fra: Orbit på mandag 11. juni 2018, klokken 12:20
kWh-prisen blir likevel litt gunstigere enn DC. Er det noen som vet hva disse AC-punktene leverer? 1-fas/3-fas? 16A/32A?
3-fas 32A

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på mandag 11. juni 2018, klokken 12:20
Prisingen er nok også litt påvirket av at de fra 1 juli er pålagt at det "alltid" er ledige ladeplasser, evt at de dobler kapasiteten til ca 50 ladeplasser (6% av ca 800 parkeringsplasser). Ved å sette prisen såpass høyt, kan de (kanskje) komme unna med utbygging av "bare" de 22 AC-plassene de har nå, og fremdeles ha ledige ladere.

Samme som Fredrikstad Kommune gjør. De skal ta 50,- pr. time (!) på ladeplassene. Det blir dyre kWh med 3,7kW lading... (parkering er ellers gratis i grønn sone for elbil). Tviler på at disse blir mye brukt for å si det slik, med en kwh-pris på ca. 13,50 :(
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

DCDriver

Har Fredrikstad-folket i så fall forstått hvor mislykket og feil den prisstrategien vil bli?

jkirkebo

Sitat fra: DCDriver på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:05
Har Fredrikstad-folket i så fall forstått hvor mislykket og feil den prisstrategien vil bli?

Virker ikke sånn, når avisa kom med nyheten hadde de selvsagt funnet en fersk elbileier å intervjue om saken, som synes prisingen var helt ok. Hun hadde nok ikke regnet så nøye på det...

Men om poenget er å oppfylle forskriftens krav på rimeligst mulig måte er jo strategien bra.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA