Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW og GDPR

Startet av kln66, fredag 25. mai 2018, klokken 10:19

« forrige - neste »

kln66

For en stund siden fikk jeg mail fra BMW group om at jeg måtte godkjenne vilkårene deres for fortsatt å motta nyheter.
Når jeg går inn på siden det var lenket til, så jeg for det første legge inn telefonnummer.
I tillegg må jeg godkjenne at
"Jeg ønsker å motta informasjon fra BMW via e-post, post, telefon/messenger-tjenester og in-car (hvis dette støttes)"
Her er det altså all or nothing som gjelder, og jeg må godta at BMW i prinsippet kan ringe meg og sende meg reklame på SMS. Og siden i3en har ConnectedDrive, kan jeg da risikere å også få reklame på skjermen i bilen?

Jeg vil gjerne ha nyheter fra BMW, men det holder å få det på mail  :)

YM

GDPR er pt ikke iverksatt i Norge.

Loven ble vedtatt i Norge 22. mai 2018 og behandlet i stortinget for 2. gang 28. mai 2018. Før loven kan settes i kraft i Norge må beslutningen som innlemmer personvernforordningen i EØS-avtalen ha trådt i kraft. Dette forutsetter igjen at EU har ferdigbehandlet EØS-komiteens beslutning, og at alle EØS/EFTA-landene har vedtatt komitebeslutningen og opphevet eventuelle konstitusjonelle forbehold. Når tidspunktet for EØS-komiteens beslutning er klart vil et mer nøyaktig ikrafttredelsestidspunkt for den nye personopplysningsloven i Norge kunne angis. Mao, hersker det usikkerhet om når loven faktisk trer i kraft i Norge, men kan tidligst innlemmes 1. juli 2018 på grunn av en regel om én måneds frist for å kreve folkeavstemninger i Liechtenstein. Derfor mulig at loven ikke vil bli innført i Norge før august 2018.

Mange leverandører har i disse dager iverksatt mye styr uten at det enten er nødvendig eller bedrer personvernet for sluttbruker.

Agmuns

Sitat fra: YM på søndag 03. juni 2018, klokken 14:29
Mange leverandører har i disse dager iverksatt mye styr uten at det enten er nødvendig eller bedrer personvernet for sluttbruker.
Styr de kunne ha unngått hvis de hadde giddet å følge med i timen. Denne forordningen ble vedtatt for over 2 år siden og det ble gitt 2 år "amnesti" før den skulle tre i kraft, slik at man skulle få god tid på å tilpasse seg den. De som nå begynner å få løkringer under armene har bare seg selv og egen sløvhet å takke.

Helt utrolig hvor mye rabalder en så gammel vedtatt forordning kan skape.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA