Hvordan skal defrosterfunksjonen på Leaf gen 2 virke?

Startet av Lauvet, tor 24. mai 2018, kl. 11:59

« forrige - neste »

Lauvet

Jeg har merket at funksjonen for å fjerne dugg på frontruta (defroster-knapp, ikke forvarming) ikke alltid fungerer som forventet på min bil, en 2014 Acenta. Siden verkstedet har gitt dels motstridende forklaringer på at "det er som det skal", vil jeg høre med dere hvordan det er på andre tilsvarende Leaf med varmepumpe.

Jeg gjør:
- Klima på auto, temp 22 grader
- Trykker defrosterknappen.

Forventer:
- AC går på
- Lufta styres opp på frontruta
- Vifta går på fullt

Observasjoner:
1) Ved kald bil skjer det som forventet, og dugg og rim forsvinner rimelig raskt.
2) Ved varm bil, eller varmt vær, øker ikke viftehastigheten.

Defrost-funksjonen på andre biler jeg har prøvd, også nye Leaf, blåser fullt også når det er varmt - helt som forventet.

Problemet er at selv om AC går på og lufta styres oppover, så forsvinner ikke dugg uten at luftstrømmen økes. Ved høy luftfuktighet (regn/sludd) må jeg derfor kjøre anlegget manuelt. Det burde ikke være nødvendig.

Vel er det ikke noe stort problem, stort sett virker jo funksjonen som den skal for å gi klar rute rett etter start med kald bil, men jeg vil gjerne vite om det er en feil eller bare dårlig implementering. Verkstedet stoler jeg ikke på når de vingler fra ene forklaringen til den andre...

Kan noen bekrefte at defroster-knappen ikke skal øke viftehastigheten nå i sommervarmen, altså at det er normalt slik det virker på min bil?

Trekkoppbil

Jeg prøvde en 2013 SL i ettermiddag, og der var det også svak vifte ved innstililng på 22C, mens den blir kraftigere hvis jeg setter ønska temperatur høyere eller lågere.

Knappen for avdugging synes jeg er svært nyttig resten av året, da den pleier å fjerne fuktighet fra ruta på noen sekunder, og om vinteren har jeg inntrykk av at duggen blir fortest borte om man setter ønska temperatur så lågt som mulig. Men jeg kan ikke se at den funksjonen er relevant på varme og tørre dager som vi har nå, så jeg forstår ikke hvorfor du spør etter viftehasitigheten. Det som tydeligvis skjer når man trykker inn knappen på soldager som dette, er at klimaanlegget slåes på, så jeg tipper at viftehastigheten da er avhengig av været og hvilke innstilinger du har ellers på anlegget ditt.
Dersom du ønske mer vifte, er rådet mitt å sette ned temp til 18C, eller styr vifta manuellt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA