Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

4Matic Fanatic




Elbildilla

#393
Sitat fra: chiller på torsdag 17. oktober 2019, klokken 02:13
https://www.youtube.com/watch?v=VIijZptN8FY

Har ventet på at det skulle komme en "elg-test" ettersom dette jo er et ganske relevant scenarie på norske veier. Hadde forventet at I-Pace'n skulle gjøre det bedre i en elgtest enn e-tron siden den er lavere, lettere og markedsføres som en mer "drivers-car".

Beste resultat uten å rive kjegler:
- E-tron: 77 km/t
- I-Pace: 73 km/t
- Model X: 70 km/t

Merkelig hvordan det ytterste framhjulet låser seg midt i manøveren. Har sett et 20 talls av elgtest-videoene på samme kanal, har ikke lagt merke til samme oppførsel på noen av de andre.

Vet at det er 20" på I-Pace'n og 21" på e-tron, noe som går i Jaguars disfavør i denne testen. Om ikke annet var den bedre enn Modell X. Men den er jo ganske mye større på mange måter.

Nå sies det heldigvis at bilen utover låsing av ytre framhjul oppfører seg veldig stabilt og fint i manøveren selv om den ikke slo Audien. Spørs om ikke stabiliseringssystemet kunne trengt en liten update, men ser for meg at dette er en ganske omfattende prosess etter at bilen har kommet på markedet. Og slike slippes ikke OTA :)

Får håpe ingeniørene i Jaguar ser videoen og tenker at siden 25% ++ av kjøperne bor i elg-land. så hiver de seg rundt og oppgraderer stabiliseringssystemet!

Tilsvarende test av e-tron:
https://youtu.be/kuypUresF6k

Chimp

Så når man manøvrerer unna elg er det ulempe med 18 tommer? I så fall hvorfor?

Elbildilla

Pga. høyere sidevanger på 18"-dekket blir det mer fleks i dekket ved krapp svinging. Styreresponsen blir noe tregere/mindre nøyaktig med mer gummi på sidevangen. 

Har 20" selv og har ikke prøvd den med 18", men antar det er merkbar forskjell på styreresponsen ved rask svinging jo høyere hastigheten er.  Jo lavere profil, jo raskere kan man kjøre slalåm mellom kjegler eller elger :o

Egil Fonn

Sitat fra: Elbildilla på onsdag 23. oktober 2019, klokken 19:45
Merkelig hvordan det ytterste framhjulet låser seg midt i manøveren. Har sett et 20 talls av elgtest-videoene på samme kanal, har ikke lagt merke til samme oppførsel på noen av de andre.

Reagerte også på låsing av ytre framhjul i denne testen. Hjulet er låst i mange meter og etterlater svart bremse spor. Helt klart årsaken til at Jaguaren river kjegle i denne testen. Sees godt på videoen hvordan bilen søker rett fram så lenge hjulet er låst. Håpe det er en feil kun på testbilen. Skal teste min egen å se om den har samme tendensen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Elbildilla på onsdag 23. oktober 2019, klokken 19:45
...
Nå sies det heldigvis at bilen utover låsing av ytre framhjul oppfører seg veldig stabilt og fint i manøveren selv om den ikke slo Audien. Spørs om ikke stabiliseringssystemet kunne trengt en liten update, men ser for meg at dette er en ganske omfattende prosess etter at bilen har kommet på markedet. Og slike slippes ikke OTA :)

Dette er Roll Stability Control som er ganske strengt satt opp. Fra brosjyren:
SitatRoll Stability Control (RSC) is integrated with DSC to reduce the possibility of
rollover, while providing agility and ability to steer around obstacles. It monitors the
vehicle motion and cornering forces to detect any potential risk of rollover. When
risk is detected, braking is applied to the outside front wheel to reduce forces which
contribute to rollove

Elbildilla

Aha, interessant opplysning. It's not a bug, it's a feature!
Men som du sier ser RSC ut til å være ganske strengt satt opp ja.

Ingeniøren

Det er vel god gammeldags understyring...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Sitat fra: Elbildilla på onsdag 23. oktober 2019, klokken 22:09
Aha, interessant opplysning. It's not a bug, it's a feature!
Men som du sier ser RSC ut til å være ganske strengt satt opp ja.

Ja, RSC virker for strengt satt opp når I-Pace river kjegler ved lavere hastighet enn E-Tron som er en tyngre og mer høyreist stålbil.
Dekk og dekk profil utgjør også en vesentlig forskjell i en slik test.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. oktober 2019, klokken 06:49
Det er vel god gammeldags understyring...
Har vel ingen ting med understyring at bilen bremser ytre forhjul...

Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 24. oktober 2019, klokken 11:52
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. oktober 2019, klokken 06:49
Det er vel god gammeldags understyring...
Har vel ingen ting med understyring at bilen bremser ytre forhjul...

Blir jo det - et låst forhjul styrer ikke da går det rett fram så lenge vekta ligger på ytre forhjul. Men vel bevares, de har nok tenkt på det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Understyring
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:20
Blir jo det - et låst forhjul styrer ikke da går det rett fram så lenge vekta ligger på ytre forhjul. Men vel bevares, de har nok tenkt på det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Understyring

Du kan nå kalle det hva du måtte ønske men det er ikke 'god gammeldags understyring' når det er elektronikken som introduserer det ved å låse ytre forhjul...

Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:24
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:20
Blir jo det - et låst forhjul styrer ikke da går det rett fram så lenge vekta ligger på ytre forhjul. Men vel bevares, de har nok tenkt på det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Understyring

Du kan nå kalle det hva du måtte ønske men det er ikke 'god gammeldags understyring' når det er elektronikken som introduserer det ved å låse ytre forhjul...

Enig, ikke noe å krangle om  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA