Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

Tellus

Så vidt jeg vet finnes det ingen rene jaguarforhandlere i Norge. Jaguar selges alltid sammen med Land Rover. Hvis man ønsker å se på antall biler solgt av forhandlernettet må man plusse på alle biler solgte Land Rover.

Ikke at det forandrer bildet dramatisk, men rett skal være rett  :)

Nordlands

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 16. juni 2018, klokken 07:41
InsideEVs første titt på I-Pace
Ser de og foretrekker 20-tommerne:
the 20-inch wheels are definitely the way to go and we can only imagine that the standard 18s may be an even better choice for most drivers

I tillegg til arstechnica:
Day two saw us switch cars, this time driving slightly cheaper ($80,500) HSE versions. These wore smaller wheels—if you can describe 20-inch rims as such—and were much more suited to the I-Pace. Much of the tire roar was eliminated, and there was a noticeable improvement in ride quality and steering feel. Take it from me: the 22s might look cooler, but if you're speccing an I-Pace you really want the smaller ones.
https://arstechnica.com/cars/2018/06/forget-about-that-tesla-the-jaguar-i-pace-is-the-most-compelling-ev-yet/
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Stikkkontakt

geear

Har lest flere flotte tester i det siste, og tviler ikke et sekund på at i-Pace blir en fantastisk bil. Til en forandring oppleves faktisk motor sin test som en av de mest reflekterte og virkelighetsnære: https://www.motor.no/artikler/elektrisk-jaguar-i-pace-provekjort/

MEN, mine største bekymringer med i-Pace har jeg fortsatt ikke sett adressert i en eneste test, og det syns jeg er litt spesielt. Det begynner å bli ganske mange journalister med mye kompetanse på elbil etterhvert. Forutsetninger for disse punktene er at man tar i-Pace for det den er størrelsesmessig og så videre.

1. Jaguar har hatt store kvalitetsproblemer siden de begynte for snart 100 år siden, spesielt elektronikken har vært utfordrende. Fryktelig ofte på bunn 10 i statistikker.
2. Katastrofalt bruktmarked, antageligvis med hovedbegrunnelse i kvalitetsutfordringene.
3. De åpenbare manglene i det eksisterende hurtigladernettverket som i-Pace må benytte seg av.
4. For liten AC-lader til at den kan brukes som nødlader/backup, noe som gjør at pkt. 3 er enda verre enn det måtte vært. Noen ganger kunne man kanskje reddet seg ut av en køsituasjon med brukbar AC-fart på en stolpe et sted.

Ikke misforstå, dette er ikke krisemaksimering, men med tanke på alle detaljene de klarer å skryte over og kritisere i tester (som at bakseteryggen ikke kan legges helt ned), så er det ganske utrolig at ingen ser ut for å reflektere over lading.

daktari

Hele presse-opplegget i Portugal var jo fikset rundt at de ikke trengte lading. Og klart når pressen er flydd inn på første klasse (InsideEVs var eneste som sladret om standarden på reisen) så blir det ofte slik: mest positivt, intet negativt. Svakhetene kommer etter hjemlige tester. Men dette er gjennomgående for alle bilmerker.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

mariowing

Sitat fra: daktari på lørdag 16. juni 2018, klokken 23:15
Hele presse-opplegget i Portugal var jo fikset rundt at de ikke trengte lading. Og klart når pressen er flydd inn på første klasse (InsideEVs var eneste som sladret om standarden på reisen) så blir det ofte slik: mest positivt, intet negativt. Svakhetene kommer etter hjemlige tester. Men dette er gjennomgående for alle bilmerker.

Alle bilarrangement av denne typen er betalt av produsenten. Tror du Tesla-Bjørn betalte av egen lomme for å fly til Kanariøyene (eller hvor det nå var) for å teste Nissan Leaf? Selvfølgelig ikke. Enig i at media burde legge inn en standard tekst i sine omtaler hvor det står at reisen er betalt av produsenten. Jeg ser det fra tid til annen men ikke så alt for ofte.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: gr på lørdag 16. juni 2018, klokken 23:11
MEN, mine største bekymringer med i-Pace har jeg fortsatt ikke sett adressert i en eneste test, og det syns jeg er litt spesielt. Det begynner å bli ganske mange journalister med mye kompetanse på elbil etterhvert.

https://insideevs.com/2019-jaguar-i-pace-first-drive-review/ ble utfordret på dette i kommentarfeltet under artikkelen og han hadde et etter min mening bra svar noe ala dette:

"Jeg har vært å prøvekjørt en bil og omtaler dette som en bil. Jeg sammenligner bilopplevelsen med andre bilopplevelser."

Som kjøper er jeg fullstendig klar over lading etc, det jeg ikke visste noe om før alle omtalene og videoene fra Portugal kom ut var hvordan den var som en bil. Så jeg synes dette er en grei tilnærming til dette, omtale av bilen I-PACE og hvordan den fungerte på de premissene som var satt opp der nede.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

THE

Jeg synes det er et veldig bra tegn for elbilen at biljournalister faktisk prøvekjører og "anmelder" en elektrisk bil først og fremst som bil. Først når elbiler er så bra at de blir sammenlignet med "vanlige biler" i tester, så er elbilen blitt en reell konkurrent til andre bilmodeller.

Jeg gleder meg til å prøve iPace selv, og har stor tro på bilen. Hvis ryktene om 1800 kg tilhengervekt, trefase AC lader og 150 kW CCS for neste årsmodell stemmer, så vil jeg påstå at iPace er en temmelig komplett bil.

Håper bare utbygging av 150/350 kW CCS tar skikkelig av i løpet av et års tid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

S.S

Fin rekkeviddetest i siste TopGear.
290 miles, ca 46 mil på 99% batteri. Alt avslått, maks rundt 70km/t.
Også sammenligning med model3.

Boikott My Ass

Sitat fra: THE på lørdag 16. juni 2018, klokken 23:50
Jeg synes det er et veldig bra tegn for elbilen at biljournalister faktisk prøvekjører og "anmelder" en elektrisk bil først og fremst som bil. Først når elbiler er så bra at de blir sammenlignet med "vanlige biler" i tester, så er elbilen blitt en reell konkurrent til andre bilmodeller.

Jeg gleder meg til å prøve iPace selv, og har stor tro på bilen. Hvis ryktene om 1800 kg tilhengervekt, trefase AC lader og 150 kW CCS for neste årsmodell stemmer, så vil jeg påstå at iPace er en temmelig komplett bil.

Håper bare utbygging av 150/350 kW CCS tar skikkelig av i løpet av et års tid.

trefase AC lader , Hvor står dette? Mere info? Snakker vi da 230v 3fas 16a?
Bmw 530i G30

Hejduk

Sitat fra: belsby på søndag 17. juni 2018, klokken 01:24
trefase AC lader , Hvor står dette? Mere info? Snakker vi da 230v 3fas 16a?

Er vel ikke bekreftet, men det spekuleres i 3 fas AC lading med enten 16A eller 32 A. Vil tro det da blir 400V, slik som alle andre. Dvs 11 eller 22 kW.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

AJ82

- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Vannkraft

Vannkraft

Sitat fra: THE på lørdag 16. juni 2018, klokken 23:50
Hvis ryktene om 1800 kg tilhengervekt, trefase AC lader og 150 kW CCS for neste årsmodell stemmer, så vil jeg påstå at iPace er en temmelig komplett bil.

Hvor kommer ryktene fra?
Snakker vi om en upgrade fra MY2018 til MY2019

THE

Jeg har bare lest rykter her på forumet, og det er vel også en del linker til ubekreftede og uoffisielle kilder.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA