Tester og medieomtaler

Startet av daktari, tor 24. mai 2018, kl. 08:39

« forrige - neste »

bmw2002

Tesla Model Y ligger vel minst 3 år unna, 1 år til lansering, 2 år til produksjon og 3 år før den er i Norge. Før da finnes det 100 elbiler å velge i og haugevis av lynladestasjoner

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på man 04. jun 2018, kl. 17:56
Motortrend testen er i alle fall en indikasjon. Det er forunderlig kort rekkevidde de oppgir å få ut av stort batteri. Men får håpe de er veldig forsiktige. Selv kommer jeg til å avvente erfaringer fra norsk vinter.
Hva er 300 Wh/mile
i Wh/km?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 04. jun 2018, kl. 21:18
Hva er 300 Wh/mile
i Wh/km?
1 mile = 1,609 km. Så dele på 1,609, ca 186,5.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mr Oizo

Sitat fra: bmw2002 på man 04. jun 2018, kl. 21:16
Tesla Model Y ligger vel minst 3 år unna, 1 år til lansering, 2 år til produksjon og 3 år før den er i Norge. Før da finnes det 100 elbiler å velge i og haugevis av lynladestasjoner
Det høres noe optimistisk ut. Selv 3 er jo rundt 1 år unna. Det vil alltid være hindringer på veien, uansett hva.

turfsurf

Sitat fra: Løve på man 04. jun 2018, kl. 20:34
Dette MÅ jo bli den foretrukne elbilen i denne prisklassen. Lurer på hva Audi klarer å hoste opp, og hvor høy produksjon det blir av i-Pace.
Kommer jo an på hva man har av behov og ønsker. Jeg synes bilen virker knall, men minst 5 ting som utelukker den for min del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Medieomtalene er nesten litt for enstemmig bra.

Kan ikke være sunt at det kun er Tesla fansen som kritiserer?

Savner litt mer kritisk journalistikk, håper Munro & associates får noen eksemplarer å ta fra hverandre.


Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på man 04. jun 2018, kl. 22:32
Medieomtalene er nesten litt for enstemmig bra.

Litt typisk for førsteinntrykk fra prøvekjøring - blir nok noe mer problematiserte problemstillinger ved senere testing.
Men etter å ha fulgt endel teslabloggere en tid, er jeg vilt begeistret over den til sammenligning kritiske og nyanserte pressedekningen av I-Pace så langt.

daktari

Regner ut at Motortrend brukte 268 Wh/km på autobahn i hastigheter oppgitt til 130 km/t. Tja, ikke rekord akkurat.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Pingle

Sitat fra: Gordon Retriever på man 04. jun 2018, kl. 22:50
Sitat fra: knut.aulie på man 04. jun 2018, kl. 22:32
Medieomtalene er nesten litt for enstemmig bra.

Litt typisk for førsteinntrykk fra prøvekjøring - blir nok noe mer problematiserte problemstillinger ved senere testing.
Men etter å ha fulgt endel teslabloggere en tid, er jeg vilt begeistret over den til sammenligning kritiske og nyanserte pressedekningen av I-Pace så langt.

Tror jeg skjønner hva du mener.
Mitt avstandsforhold til elbiler har vært omtrent noe sånt:
Think: kult, elbil, og den er norsk (og noen kjøper den
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

mariowing

#70
Sitat fra: Hårek på man 04. jun 2018, kl. 17:53
Sitat fra: mariowing på man 04. jun 2018, kl. 16:08
... Med et anslag om påfyll av kanskje 83 kw på den tiden så gir det en snitteffekt over hele sesjonen på 47 Kwh.
Det der gir bare mening hvis du hadde sagt 83 kWh og 47 kW.
Man fyller energi (kWh) med en gitt effekt (kW).

Er i alle fall konsekvent feil, du får glede deg over det  ;)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: daktari på man 04. jun 2018, kl. 23:06
Regner ut at Motortrend brukte 268 Wh/km på autobahn i hastigheter oppgitt til 130 km/t. Tja, ikke rekord akkurat.

Ikke alle som er ute etter rekorder, for en del av oss holder det med "tilstrekkelig" eller "godt nok". Dette tilsvarer 317 km rekkevidde med 85 Kw tilgjengelig kapasitet på batteriet.

Fra Oslo til Gøteborg er det 300 km, så gitt at jeg beholder lappen ved å ligge i 130 hele veien så kommer jeg frem uten å lade. Bra nok for meg :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

AJ82

Sitat fra: mariowing på tir 05. jun 2018, kl. 08:35
Sitat fra: daktari på man 04. jun 2018, kl. 23:06
Regner ut at Motortrend brukte 268 Wh/km på autobahn i hastigheter oppgitt til 130 km/t. Tja, ikke rekord akkurat.

Ikke alle som er ute etter rekorder, for en del av oss holder det med "tilstrekkelig" eller "godt nok". Dette tilsvarer 317 km rekkevidde med 85 Kw tilgjengelig kapasitet på batteriet.

Fra Oslo til Gøteborg er det 300 km, så gitt at jeg beholder lappen ved å ligge i 130 hele veien så kommer jeg frem uten å lade. Bra nok for meg :)

Når jeg avbestilte Tesla for å bestille I-Pace var selger veldig ivrig på å understreke ladenettverket til Tesla. Mulig det bare er meg, men kjører stort sett ikke mer enn 3-4 mil om dagen og kan lade hjemme. Vil kanskje få bruk for hurtiglading et par ganger i året. Regner med at det kanskje gjelder de fleste.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

De fleste kjører bare 3-4 mil om dagen. Hurtigladere er ikke ment å erstatte hjemmelading.
Jeg opplever meg selv som en moderat bruker av hurtiglading. Lader ca 10-15 ganger per år på hurtiglader.

Pågangen på Teslas hurtigladere (og andre) tyder på at mange har behov for å hurtiglade. Ikke uten grunn Tesla setter opp 10-20-30-40 punkter per plass og peprer europa med ladestasjoner.
Forsøkte å få faren min til å kjøpe I-Pace nå, men han nektet på bakgrunn av erfaring med begge nettverk. Om 2-3 år når I-Pace har tilgang til raske ladere med litt utbredelse blir situasjonen langt bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: bmw2002 på man 04. jun 2018, kl. 21:16
Tesla Model Y ligger vel minst 3 år unna, 1 år til lansering, 2 år til produksjon og 3 år før den er i Norge. Før da finnes det 100 elbiler å velge i og haugevis av lynladestasjoner

Hvor skal disse 100 elbilene kommer fra da? Det er ikke mange som har lansert biler som skal komme de nærmeste par årene. Jeg håper naturligvis at utvalget av rimelige biler med god rekkevidde vil øke kraftig i ganske nær fremtid, men jeg ser samtidig at det slites med å levere fra omtrent alle og ikke bare Tesla.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA