Tester og medieomtaler

Startet av daktari, torsdag 24. mai 2018, klokken 08:39

« forrige - neste »

JPM

For Jaguar er det innovativt i seg selv å lage en el-bil, i europeisk sammenheng, er det fortsatt innovativt med el-bil. For Jaguaren i seg selv, mener jeg designet, smart lagring, mengden plass i cupè, plassering av fremhjul helt i front uten noe motor å ta hensyn til, er innovativt.

turfsurf

Sitat fra: xref på onsdag 01. mai 2019, klokken 07:36
Jeg er veldig glad i I-Pace selv men hva med bilen er det som egentlig er innovativt?
Det eneste jeg greier å se som er innovativt er cab-forward designen, som gir relativt god plass i kabin og bagasje for en så kort bil, uten at den blir en høy MPV/SUV

Generelt er formfaktoren på bilen noe som egentlig ikke er gjort før, og meget vellykket i mine øyne.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det som er ekstremt viktig, selv om det vel ikke er innovativt, er at bilen er meget god å kjøre i alle hastigheter.

Forøvrig så er utseendet en veldig vellykket blanding av elbil og alikevel gjenkjennbar merkeprofil. Det er innovativt spesielt i forhold til f.eks E-tron som knapt skilles fra fossilutgavene fra Audi.

bjotings

Vet ikke om denne har vært vist her tidligere - men den viser en del features og mer og er ganske underholdene ...

https://m.youtube.com/watch?v=mA0PpOxnU7w

Det finnes også en Doug's for flere andre biler inkl. E-tron og mer.....

BT
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

Disqusor

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 24. mai 2018, klokken 22:38
Sitat fra: Tellus på torsdag 24. mai 2018, klokken 21:53
Vil tro det ligger en hvis begrensning på hvor stort moment drivverket skal utsettes for. Kult med pangstart, men ikke kult å bytte motor eller andre deler i drivverket. Blir sikker bra

Ingeniøren

Sitat fra: Disqusor på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 24. mai 2018, klokken 22:38
Sitat fra: Tellus på torsdag 24. mai 2018, klokken 21:53
Vil tro det ligger en hvis begrensning på hvor stort moment drivverket skal utsettes for. Kult med pangstart, men ikke kult å bytte motor eller andre deler i drivverket. Blir sikker bra
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 12. mai 2019, klokken 11:32

Når det gjelder I-Pace sine motorer så er de nok rated for høyere effekt enn det som tas ut i dag. Kan jo være at I-Pace kommer i en høy ytelsesvariant senere. Jaguar gjør ofte slik med sine modeller.

En bruker på ipaceforum har visstnok målt flatout til å være 72% av fullt.
Batteriet kan vel også levere 400 kw i 10 sekunder.
Dette kan vel bety at de kan lage en Performance versjon uten å gjøre store inngrep i hardware.
Men foreløpig er det kun en med lavere effekt som er indikert. Det stod nemlig en versjon med 320 hk i de første instruksjonsbøkene som kom på nett.

4Matic Fanatic

Jeg har registrert/sett nevnt i noen omtaler at I-Pace tilfører ekstra kraft til bak-motoren (ut over 200hk) de første 2 sekundene ved full-aks fra stille, men har ikke sett det omtalt i noen offisiell informasjon.
Noen andre som har sett dette, eventuelt har en referanse til dette?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

olavxxx

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. mai 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Tellus på søndag 12. mai 2019, klokken 11:32

Når det gjelder I-Pace sine motorer så er de nok rated for høyere effekt enn det som tas ut i dag. Kan jo være at I-Pace kommer i en høy ytelsesvariant senere. Jaguar gjør ofte slik med sine modeller.

En bruker på ipaceforum har visstnok målt flatout til å være 72% av fullt.
Batteriet kan vel også levere 400 kw i 10 sekunder.
Dette kan vel bety at de kan lage en Performance versjon uten å gjøre store inngrep i hardware.
Men foreløpig er det kun en med lavere effekt som er indikert. Det stod nemlig en versjon med 320 hk i de første instruksjonsbøkene som kom på nett.

Alle utenom Tesla bruker pute-batterier som er vanskelig å kjøle. Derfor kan de ikke dra ut samme ytelse.

I tillegg er Tesla sine invertere veldig bra og motorene er mer effektive enn konkurrentene. Kommer snart en rapport fra Munroe hvor også iPace er inkludert.

Uansett er det viktigste tallenes tale, ikke effekt du måler her eller der. Tallenes tale vises ved topphastighet, den vises ved 0-100 km/t, hastighet ved 0-201 meter, hastighet ved 0-402 meter.

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Tellus

Sitat fra: olavxxx på onsdag 15. mai 2019, klokken 13:00

Alle utenom Tesla bruker pute-batterier som er vanskelig å kjøle. Derfor kan de ikke dra ut samme ytelse.

I tillegg er Tesla sine invertere veldig bra og motorene er mer effektive enn konkurrentene. Kommer snart en rapport fra Munroe hvor også iPace er inkludert.

Uansett er det viktigste tallenes tale, ikke effekt du måler her eller der. Tallenes tale vises ved topphastighet, den vises ved 0-100 km/t, hastighet ved 0-201 meter, hastighet ved 0-402 meter.

Putebatterier er faktisk enklere å kjøle i parallell enn sylinderbatterier. Du kan kjøre både I-Pace og e-tron på bane uten varmeproblematikk overhodet. Forsøk å gjøre det samme med Model X eller Mode S bygget opp til nylig.

automat

Sitat fra: Tellus på fredag 28. juni 2019, klokken 11:54

Putebatterier er faktisk enklere å kjøle i parallell enn sylinderbatterier. Du kan kjøre både I-Pace og e-tron på bane uten varmeproblematikk overhodet. Forsøk å gjøre det samme med Model X eller Mode S bygget opp til nylig.

Det er varmgang i motorene som er problemet med TMS og TMX ved hard belastning over tid. TM3 kan kjøres rimelig hardt på bane, selv med sylinderbatterier. TM3 har også bedre design på batterikjøling enn X og S.

E-tron har vel ''boost mode'', som bare tillater full effekt en kort periode. Hva er årsaken til det? De har jo også gitt den lavere topphastighet enn man forventer av en premiumbil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Chimp

Siden du da er på i pace forumet: i pace har ingen begrensninger eller boost funksjon, kan kjøres på bane over tid , ikke bare "rimelig hardt" - men full guffe.

automat

Sitat fra: Chimp på fredag 28. juni 2019, klokken 13:15
Siden du da er på i pace forumet: i pace har ingen begrensninger eller boost funksjon, kan kjøres på bane over tid , ikke bare "rimelig hardt" - men full guffe.
Men toppfarten er vel begrenset, akkurat som på e-tron. Uten at jeg skal påstå at gjort utfra varmehensyn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Testen til AutoExpress oppsummerer ganske godt min oppfatning også, unntatt at min e-tron er vesentlig mer stille og har bedre fjæingskomfort enn I-pace. Jeg har satt adaptiv demping på "Comfort" på Audi, men hadde ikke adaptive dempere på I-pace.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA