Presentasjonen av Model Y

Startet av Amoss, tor 24. mai 2018, kl. 07:44

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: torlie på fre 15. mar 2019, kl. 09:20
Tenkte mer på bestilling og binde seg til en avtalt pris for bilen i dag, som er låst frem til overtakelse.

Om USD blir billigere de neste 18 mnd og prisen på bil går ned her sitter jo kjøper med skjegget i postkassen, med mindre kjøper for bilen til ny og lavere pris etter valuta korreksjon.

Niks. Du bare avbestiller, får igjen pengene og bestiller på nytt

Tellus

GRS

Jeg er sikker på at produksjonen av Y starter allerede vinteren 19/20 og de første bilene blir levert innen 12 mnd. :) De billige utgavene kommer til å bli levert fra høsten 20.

Tror de kommer til å ligge ganske nøyaktig 12 mnd. etter Model3 med produksjon og levering.

Det blir vesentlig enklerer å få igang produksjonen på ModelY enn på Model3, og når Kina-farbrikken går så det suser går det ENDA fortere. :)
TM3P sort/sort

Magnus Hansen

Sitat fra: GRS på fre 15. mar 2019, kl. 09:25
Jeg er sikker på at produksjonen av Y starter allerede vinteren 19/20 og de første bilene blir levert innen 12 mnd. :) De billige utgavene kommer til å bli levert fra høsten 20.

Tror de kommer til å ligge ganske nøyaktig 12 mnd. etter Model3 med produksjon og levering.

Det blir vesentlig enklerer å få igang produksjonen på ModelY enn på Model3, og når Kina-farbrikken går så det suser går det ENDA fortere. :)

Så, så.. tror vi heller skal være fornøyd hvis tesla for en gang skyld møter sine egne mål..  :)

kodax

Sitat fra: torlie på fre 15. mar 2019, kl. 09:20
Tenkte mer på bestilling og binde seg til en avtalt pris for bilen i dag, som er låst frem til overtakelse.

Om USD blir billigere de neste 18 mnd og prisen på bil går ned her sitter jo kjøper med skjegget i postkassen, med mindre kjøper for bilen til ny og lavere pris etter valuta korreksjon.
Poenget er jo at man ikke binder seg. Du kan få tilbake de 15K når som helst, og du kan jo t.o.m. returnere bilen etter 7 dager/1,6Kkm:
"If you haven't test driven the car, don't worry, you can return it within 7 days or 1,600 kilometers, whichever comes first."
(1 dag hvis du har prøvekjørt.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daggad

Som forventet, og det er bra !
Jeg synes dette ser ut som den "rette" bilen å komme med nå.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Stark

Er vi sikre på at Tesla ikke kan endre prisen på bilen etter bestilling? Ser prisen kun er nevt på myTesla siden. Ikke nevt i avtalen etc.

lirekassa

Sitat fra: Stark på fre 15. mar 2019, kl. 09:41
Er vi sikre på at Tesla ikke kan endre prisen på bilen etter bestilling? Ser prisen kun er nevt på myTesla siden. Ikke nevt i avtalen etc.

"Avtale om Forhåndsbestilling. Du samtykker i å forhåndsbestille kjøretøyet beskrevet i Kjøretøykonfigurasjonen ("Kjøretøyet"), og ved å motta levering når Kjøretøyet er klart
for dette, samtykker du i å fullføre kjøpet fra Tesla Motors Norway AS ("vi," "oss" or "vår"), i henhold til vilkårene i denne Avtalen. Ditt Kjøretøy er priset og konfigurert basert på
funksjoner og valg som var tilgjengelig ved forhåndsbestillingstidspunktet. Det er mulig at valg, funksjoner eller maskinvare som slippes etter at du har sendt din forhåndsbestilling
ikke kan inkluderes i, eller er tilgjengelig for, ditt Kjøretøy.

du vil da få refundert din forhåndsbetaling. Frem til din forhåndsbestilling er matchet med et
kjøretøy, kan du gjøre endringer i Kjøretøykonfigurasjonen. Dersom du gjør endringer i din Kjøretøykonfigurasjon, kan du måtte betale potensielle prisøkninger ved
prisjusteringer gjort siden din opprinnelige Forhåndsbestillingsdato. Enhver endring du gjør av din Kjøretøykonfigurasjon, inkludert endring av leveringssted eller forventet leveringstid,
vil bli reflektert i en etterfølgende Kjøretøykonfigurasjon som blir en del av Avtalen."

Vil ikke dette si at prisen er låst til nåværende så sant man ikke gjør endringer? Da tenker jeg det gjelder begge veier :)

GRS

Sitat fra: Magnus Hansen på fre 15. mar 2019, kl. 09:31
Sitat fra: GRS på fre 15. mar 2019, kl. 09:25

Så, så.. tror vi heller skal være fornøyd hvis tesla for en gang skyld møter sine egne mål..  :)

He he :) Det er bare noe jeg tror, siden veldig mye er felles med Model3. Tesla er jo selvsagt ikke tjent med at folk går rundt og forventer Y for tidlig heller, det kan gå ut over salget av Model3. Men når de velger å presentere den nå, og åpner for reservasjon, så åpner de også for at folk gjør sine tanker rundt det. :)

For de som har mulighet til det, så er det jo bare å reservere. Det er et relativt lite beløp, og modellen/løsningen med reservasjoner har jo fungert veldig godt for Tesla så langt. Det kan godt være de på bakgrunn av erfaringene/reaksjonene på utleveringene av Model3 setter litt mer pris på tidlige reservasjonsholdere denne gangen. Det er iallefall lov å håpe. ;)
TM3P sort/sort

stefse

Bilen ser litt verken fugl eller fisk ut. Model 3 med høyt tak? Hvor mye høyere sitter man i setet enn i Model 3?

Betale 10% ekstra for mer luftmotstand og mindre rekkevidde, for å oppnå en ekstra seterad og tilhengerfestet? hm..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

andrjor

En ting som er litt dumt er at det er fremdeles 2,5 år til bilen kommer og rekkevidden har ikke forbedret seg. Ikke sikkert dette blir et problem men om ladenettverkene utvides kontinuerlig. Ellers er det interessant å vite om bagasjeplass i denne bilen da det ikke kommer frem i presentasjonen. (Bagasjeplass med alle seter nede er ikke så interessant)

Øyvind.h

Sitat fra: stefse på fre 15. mar 2019, kl. 11:20
Bilen ser litt verken fugl eller fisk ut. Model 3 med høyt tak? Hvor mye høyere sitter man i setet enn i Model 3?

Betale 10% ekstra for mer luftmotstand og mindre rekkevidde, for å oppnå en ekstra seterad og tilhengerfestet? hm..
Og bedre bagasjeplass, mer praktisk bakluke, bedre takhøyde innvendig, muligens bedre vinkel på baksete for større passasjerer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: andrjor på fre 15. mar 2019, kl. 11:27
En ting som er litt dumt er at det er fremdeles 2,5 år til bilen kommer og rekkevidden har ikke forbedret seg. Ikke sikkert dette blir et problem men om ladenettverkene utvides kontinuerlig. Ellers er det interessant å vite om bagasjeplass i denne bilen da det ikke kommer frem i presentasjonen. (Bagasjeplass med alle seter nede er ikke så interessant)
Er det en ting vi har lært de siste årene, så er det vel nettopp det at Tesla sine biler ikke er utdaterte så fort som man kanskje skulle trodd. Selv en original S85 har fortsatt omtrent rekkevidde ala de konkurrentene nå lanserer, og ikke minst på ladefart.

Burger

Sitat fra: Teslams på fre 15. mar 2019, kl. 08:23
Man er rett og slett dumt fordi at det ikke gir noe som helst fordel.

Siden alle de "dumme idiotene" forhåndsbestilte M3 så fikk Tesla nok finansielle muskler til å bygge Gigafactory, styrerom verden over fikk sjokk over hvor mange som faktisk la penger på bordet og måtte svare på ekle spørsmål fra aksjonærer. Så, for enkeltperson så kan det hende man ikke får fordeler, men for oss alle så var det en enorm fordel med storproduksjon av M3, VAG måtte gire opp ID plattformen sin etc.

Og hva godtfolk velger å bruke 15k på er deg revnende likegyldig, for noen er det småpenger, for meg så må jeg spare i en til to måneder avhengig av stillingsprosenten til min ektefelle som dessverre varierer litt for mye.

NB: Jeg har ikke forhåndsbestilt fordi jeg ikke har behov for en Tesla, men hadde jeg hatt behov for en Tesla model y så hadde jeg forhåndsbestilt for å få gleden av å konfigurere den, få oppdateringer fra Tesla etc. Jeg er tradisjonell sparer så jeg kjører kun på indexfond så tapet hadde vært ved 4 prosent avkastning over to år 1224 kroner. Noe som ikke merkes på budsjettet. 2 dataspill, 1 fuktig lønningspils, en halv bevertning for en fjelltur på bemannet TT hytte for oss begge, erstatter til en mistet apple AirPods om du irriterer deg over at folk bruker penger på det og.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

stefse

Sitat fra: Øyvind.h på fre 15. mar 2019, kl. 11:36
Sitat fra: stefse på fre 15. mar 2019, kl. 11:20

Og bedre bagasjeplass, mer praktisk bakluke, bedre takhøyde innvendig, muligens bedre vinkel på baksete for større passasjerer.
Bilen ser ikke spesielt mye større ut, men litt mer utnyttbart volum bak i bilen blir det pga høyden.
Større bagasjeluke er en fordel, men hvor stor er den? Går en vaskemaskin inn?
Ser for meg ut som en "forbedret" utgave av Model3. Verdt å vente 2 år på? Neh. Men når den kommer blir den nok aktuell. :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA