Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Presentasjonen av Model Y

Startet av Amoss, torsdag 24. mai 2018, klokken 07:44

« forrige - neste »

Jon65

Sitat fra: kodax på mandag 11. mars 2019, klokken 14:51
Sitat fra: Diravi på mandag 11. mars 2019, klokken 11:42
OT, men: Kan trådstarter oppdatere tittelen på tråden? På vegne av oss som sliter med feil ord deling.  ;)
Foreslår at de som ikke vet forskjellen på orddeling og særskriving, sjekker opp det før de tøffer seg;)

Takk for tips. Da er jeg oppdatert og klar til neste gang jeg skal tøffe meg

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 11. mars 2019, klokken 15:18
Model Y-presentasjonen

Vel, teknsik sett riktig, men dette leser i alle fall jeg som "en modell av en Y-presentasjon" :p

Men går greit med den andre varianten :)
[/quote]
Model S 85D

OhmPaPa

Sitat fra: Amoss på mandag 11. mars 2019, klokken 15:51
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 11. mars 2019, klokken 15:18
Model Y-presentasjonen

Vel, teknsik sett riktig, men dette leser i alle fall jeg som "en modell av en Y-presentasjon" :p

Men går greit med den andre varianten :)

Jeg leser den også slik lett - men her vet jeg som Tesla-fan at "Model Y" hører sammen så det høres OK ut i hodet mitt. Det blir som om Elon eller Erna hadde en presentasjon og vi refererte til Elon Musk-presentasjonen og Erna Solberg-presentasjonen. Her ser vi lettere at enda en bindestrek også vil bli feil.
OK - dette ble kanskje TMI for noen så jeg gir meg her.

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 11. mars 2019, klokken 16:48
Det blir som om Elon eller Erna hadde en presentasjon og vi refererte til Elon Musk-presentasjonen og Erna Solberg-presentasjonen.

Problemet her er at "Modell" er ett ord i seg selv, og at "Model" mangler en "L" er noe som lett kan overses. "Elon" eller "Erna" har i seg selv ingen betydning annet enn til å vise til hhv. Elon Musk og Erna Solberg (evnt. andre med samme fornavn).

Men ja, greit å gi seg med OT nå. Håper alle kan være fornøyde med den oppdaterte emnetittelen. :)
Model S 85D

daktari

Bra. Jeg er så spent på om de lager en "X4" eller en "X3". Torsdag morgen vi får vite?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Det er vel heller grytidlig fredag, siden det er kvelden den 14. i California.

jlan

Sitat fra: daktari på mandag 11. mars 2019, klokken 18:58
Bra. Jeg er så spent på om de lager en "X4" eller en "X3". Torsdag morgen vi får vite?
Ja, eller som vi ville sagt før: høy kombikupé eller høy stasjonsvogn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Diravi

Jeg har ingen tro på at Tesla kommer med noe annet enn en Kamm-hekk, som de også har gjort på S, X og 3. De jager hele tiden lavere CW-verdier og overlater til Audi og Mercedes å lage strømslukere. En høyere bil trenger all hjelpen den kan få for å redusere luftmotstanden.

Tyskerne har valgt å prioritere en tøff SUV-look og heller ofre litt rekkevidde, og da lager de gjerne en mer tverr hekk både for utseendets skyld og for plassen (selv om e-Tron har en ganske skrånende bakrute og ikke plass til mer enn to seterader i en bil som egentlig burde ha plass til tre).

Tesla har valgt en annen designprofil. Og en typisk SUV/stasjonsvognhekk er ikke i tråd med den profilen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Nå kjenner jeg ikke detaljkravene til en Kammtail men e-tron og andre stasjonsvogner prøver vel å emulere effekten med diverse spoilere langs og på toppen av bakluka? I-pace har jo også en ganske kraftig Kamm, men den er kanskje for stor i forhold til frontarealet til å kvalifisere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

#159
Jeg måtte google Kamm, og fant jo mye interessant om gamle Wunibald. Et av hovedprinsippene er at luftstrømmen skal helst ikke brytes før man er nede på 50% av maks høyde.

Du har sikkert rett i at Tesla vil holde seg til den formen, og når jeg vet at formen er "riktig", så er det lettere å like den.

Kanskje noen kunne komme opp med en løsning hvor bakluken kunne låses i en øvre stilling ved behov - med tilhørende sammenleggbare sidevegger. Det er jo heller ikke smart å øke frontarelet som man gjør i en "Kamm-SUV",  og kjøre rundt med 30 cm tomrom over hodet, bare fordi man av og til trenger litt høyde lenger bak.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

02jan

Bl.a min jeep cj7 har slik løsning ,som beskrevet . Kan selv velge type takløsning, avtagbare sider, med eller uten tak.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

jlan

Ja, ikke dumt som konsept, men må kanskje redesignes litt :) :
Jeep CJ7 : Drag coefficient: 0.63 hardtop 0.65 soft
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorEl

Sitat fra: jlan på tirsdag 12. mars 2019, klokken 18:23
Du har sikkert rett i at Tesla vil holde seg til den formen, og når jeg vet at formen er "riktig", så er det lettere å like den.
Syntes alltid Golf har vært kjedelig, men elsket jo E-golf. Golf hadde likevel min respekt siden den virket brukevennlig, og aerodynamisk ut.
Stoler på at Tesla gjør modelY til en bil som skjærer gjennom lufta, som kniven i brelett.
Skateboardet med batteripakken vet vi jo er det beste man får for penger ;)
Kanskje de gamle bildene av det nye interiøret på modelS dukker opp på visningen?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Diravi

Sitat fra: Diravi på tirsdag 12. mars 2019, klokken 17:40
Jeg har ingen tro på at Tesla kommer med noe annet enn en Kamm-hekk, som de også har gjort på S, X og 3. De jager hele tiden lavere CW-verdier og overlater til Audi og Mercedes å lage strømslukere. En høyere bil trenger all hjelpen den kan få for å redusere luftmotstanden.

Tyskerne har valgt å prioritere en tøff SUV-look og heller ofre litt rekkevidde, og da lager de gjerne en mer tverr hekk både for utseendets skyld og for plassen (selv om e-Tron har en ganske skrånende bakrute og ikke plass til mer enn to seterader i en bil som egentlig burde ha plass til tre).

Tesla har valgt en annen designprofil. Og en typisk SUV/stasjonsvognhekk er ikke i tråd med den profilen.

Og der kom i hvert fall fasiten på profilen: https://electrek.co/2019/03/14/tesla-model-y-teaser-shape/
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA