Presentasjonen av Model Y

Startet av Amoss, tor 24. mai 2018, kl. 07:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ikke veldig mye større, men litt. Litt i høyden foran, litt lengre frontvindu om jeg ikke ser feil, litt høyere i baksetet, mye høyere i bagasjen. Åpningen ser ganske stor ut på bildet. Dvs omtrent som en stasjonsvogn.

Men det er et par år til ja så man må helt klart gjøre noe annet i mellomtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: stefse på fre 15. mar 2019, kl. 12:58
Større bagasjeluke er en fordel, men hvor stor er den? Går en vaskemaskin inn?
Basert på Model X så tror jeg det blir maks 65cm høyde og 90cm bredde under bjelken hvor bakluken er hengslet. Så en vaskemaskin går nok inn, liggende uten emballasje. Men jeg ville tatt den på tilhenger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Teslams

Sitat fra: Burger på fre 15. mar 2019, kl. 11:50
Sitat fra: Teslams på fre 15. mar 2019, kl. 08:23
Man er rett og slett dumt fordi at det ikke gir noe som helst fordel.
Jeg er tradisjonell sparer så jeg kjører kun på indexfond så tapet hadde vært ved 4 prosent avkastning over to år 1224 kroner.

Tror du må se på spareavtalene dine jeg. Det er ingen problem å doble 15' over 2 år om man sparer rett.  :)

Og så handler det ikke om å irritere seg over hva folk bruker penger på, men å påpeke at dette ikke gir den enkelte person noe fordel og at det er dumt å låne vekk 15' flak på ubestemt tid uten noen fordel. Når det er sagt så har jeg faktisk inne en reservasjon på ca. 400.000,- på Tesla Roadster  av den grunn at den reservasjonen vil gi MEG en fordel mtp prioritet og utleveringsdato, det ville det ikke gjort på en M3/MY.

lirekassa

Sitat fra: Teslams på fre 15. mar 2019, kl. 13:50
Sitat fra: Burger på fre 15. mar 2019, kl. 11:50
Sitat fra: Teslams på fre 15. mar 2019, kl. 08:23
Man er rett og slett dumt fordi at det ikke gir noe som helst fordel.
Jeg er tradisjonell sparer så jeg kjører kun på indexfond så tapet hadde vært ved 4 prosent avkastning over to år 1224 kroner.

Tror du må se på spareavtalene dine jeg. Det er ingen problem å doble 15' over 2 år om man sparer rett.  :)

Og så handler det ikke om å irritere seg over hva folk bruker penger på, men å påpeke at dette ikke gir den enkelte person noe fordel og at det er dumt å låne vekk 15' flak på ubestemt tid uten noen fordel. Når det er sagt så har jeg faktisk inne en reservasjon på ca. 400.000,- på Tesla Roadster  av den grunn at den reservasjonen vil gi MEG en fordel mtp prioritet og utleveringsdato, det ville det ikke gjort på en M3/MY.

Den hemmeligheten må du gjerne dele med meg.

Eneste grunnen til bestilling av Model Y nå, er at jeg ikke vet med 100% sikkerhet at det ikke vil gi meg en fordel senere - så da er det verdt rentetapet. Skulle jeg mot formodning klare å doble sparepengene mine hvert andre år som deg, så tror jeg også at jeg venter :)

creal

Det er heller ikke noen problem å halvere de samme pengene, om man sparer med så høy risiko  :D

Tiger123

Sitat fra: creal på fre 15. mar 2019, kl. 17:04
Det er heller ikke noen problem å halvere de samme pengene, om man sparer med så høy risiko  :D

Ganske merkelig å ikke reservere Y med 15 000, når man reserverer med 400 000 på en roadster. Ingen VET om man får fordeler eller ikke av Y reservasjonen.

Teslams

Merkelig og merkelig. Det er en litt mindre risiko å potensielt tape 15k over 2 år enn om man risikerer 400k. Fram til nå har det gått bra, men med høy risiko såklart ja.

Med roadsteren vet man at man får fordeler mtp utleveringstidspunk så da var det valget litt enklere å ta. Har også ca 70% rabatt på den gjennom henvisninger og målet med en tidlig reservasjon her er å få den før avgiftene tar knekken på den i 2021!

Jeg tviler nå hvertfall sterkt på at man drar noe fordel av å reservere model Y nå. Om man ønsker og tenker at man er med på å støtte Tesla med et kostnadsfritt lån på ubestemt tid, så et jo saken grei. Men mest sannsynlig vil bilen bli produsert i enda større skala en det man ser med M3 nå og selv de som legger inn bestilling når den faktisk er kommet i produksjon, vil få den samtidig som de som reserverer nå.

creal

Jeg tror for min del at det sannsynligvis vil være en vesentlig fordel å bestille nå. Model Y kommer ikke til å ha en ramp-up produksjon ala Model 3 - det er rett og slett ikke en hensiktsmessig måte å gjøre det på. Så da får man ikke den samme ketchup-effekten med leveransene til Europa heller. I tillegg tror jeg Model Y har en mer stabil etterspørsel, siden den er basert på Model 3, og folk i større grad kan vite at de får et godt produkt. Et siste poeng er at etterspørselen etter elbil generelt vil øke, og Model Y kommer sannsynligvis til å være det aller beste produktet på dette tidspunktet. Det kan bli meget trangt inn døra etterhvert, selv med en ukesproduksjon på 10.000+.

Sitat fra: Teslams på lør 16. mar 2019, kl. 09:49
Jeg tviler nå hvertfall sterkt på at man drar noe fordel av å reservere model Y nå. Om man ønsker og tenker at man er med på å støtte Tesla med et kostnadsfritt lån på ubestemt tid, så et jo saken grei. Men mest sannsynlig vil bilen bli produsert i enda større skala en det man ser med M3 nå og selv de som legger inn bestilling når den faktisk er kommet i produksjon, vil få den samtidig som de som reserverer nå.

kirky

Ser at det er et par endringer i kupe i de første bildene, og mye vil selvsagt kunne endre seg det neste et og et halvt år fram til produksjon. Ser at hodestøtten er litt anderledes her, at det er matt(!) midtkonsoll kontra det glossye på 3'ern, samt at styret har noe aludekor på nederste eik?! De må jo komme med trådløs lading av mobil selv om det er enkelt å kjøpe 3dejparts..

2023 Model S

Amoss

Sitat fra: kirky på lør 16. mar 2019, kl. 14:49
Ser at det er et par endringer i kupe i de første bildene, og mye vil selvsagt kunne endre seg det neste et og et halvt år fram til produksjon. Ser at hodestøtten er litt anderledes her, at det er matt(!) midtkonsoll kontra det glossye på 3'ern, samt at styret har noe aludekor på nederste eik?! De må jo komme med trådløs lading av mobil selv om det er enkelt å kjøpe 3dejparts..

Godt observert!  Men er for meg ut til at i det minste området rundt koppholderne fortsatt er glossy? Her må de vel ha en gjennomført overflate for hele midtkonsollen? Men de beveger seg i det minste i rett retning, dersom det stemmer at lokkene fremover i konsollen har blitt matte :)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på lør 16. mar 2019, kl. 14:59
Sitat fra: kirky på lør 16. mar 2019, kl. 14:49

Godt observert!  Men er for meg ut til at i det minste området rundt koppholderne fortsatt er glossy? Her må de vel ha en gjennomført overflate for hele midtkonsollen? Men de beveger seg i det minste i rett retning, dersom det stemmer at lokkene fremover i konsollen har blitt matte :)

Her synes jeg de gjerne kan kopiere min løsning i min Model 3

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søn 17. mar 2019, kl. 14:19

Nei, ikke så dum den der nei :)  Har også vurdert en eller annen tilsvarende løsning selv, dersom Tesla ikke tar til vettet og tilbyr noe annet enn glossy på denne plassen. Noe det altså nå ser ut til at de vurderer for Model Y.
Model S 85D

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Typhoon7

Har du da gjort noe med "treverket" også?
Ser bra ut, men jeg er usikker på lyst "børstet stål" og lyst "treverk" sammen.

Sort høyglans trenger jo nesten daglig støvtørking.

Counterpointer

Sitat fra: Typhoon7 på ons 20. mar 2019, kl. 10:51

Har du da gjort noe med "treverket" også?
Ser bra ut, men jeg er usikker på lyst "børstet stål" og lyst "treverk" sammen.

Sort høyglans trenger jo nesten daglig støvtørking.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA