Presentasjonen av Model Y

Startet av Amoss, tor 24. mai 2018, kl. 07:44

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Diravi på lør 09. mar 2019, kl. 12:15
Er det denne du mener?

Den skråner en del nedover i bakkant og er uansett ikke høyere enn tverrdrageren i forkant av de ordinære baksetene på Model 3. Men er enig i at det blir trangt - og som sagt tror jeg takhøyden blir den største utfordringen.
Ja, mente den.

Jeg synes egentlig ikke platformen passer for 3.rad. Men ut fra at sittestillingen er noe høyere, og bilen er vist mer "cab forward", så kan kanskje rad1 og rad2 trekkes noe forover. Ved å forlenge bilen litt kan en da kanskje få laget litt beinplass der bak.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

MrBacardi

Hehe, har dere sjekket "skiltet" på den Model Y-en som det er bilde av i den siste invitasjonen?

Hvis man justerer på kontrast og lysstryke på bildet så kommer det fram: "NICE TRY:)

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

RuneW

Sitat fra: MrBacardi på lør 09. mar 2019, kl. 14:39
Hvis man justerer på kontrast og lysstryke på bildet så kommer det fram: "NICE TRY:)

Det er jo bare helt genialt  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Sitat fra: knut.aulie på lør 09. mar 2019, kl. 13:34

Dette er det første bilde som ble lagt ut.

Selv om de er like er det lett å se forskjell med speil og lykter.
Endel bredere oppe enn på det gamle bildet. Det ser også her ut som fronten også er høyere, men det kan være at vinkelen er ment mer ovenifra på det gamle bildet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amatøren

Sitat fra: MrBacardi på lør 09. mar 2019, kl. 14:39
"NICE TRY"

Jasså, så Tesla mener de gjorde et godt forsøk, men det ble med det......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jlan

Ut fra størrelse på speilene og høyden på hjulbuene så blir den omtrent slik i forhold til en X
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: jlan på ons 06. mar 2019, kl. 13:37
Jeg kan ikke helt se hvordan en får plass til fotbrønn for rad 3 passasjerene , uten å forlenge bilen ganske mye. Elektronikkpakken oppå batteriet, sitter ikke den mer eller mindre under rad 2 setene?

Kanskje fronten blir kortere (og frunk mindre)?

Diravi

Sitat fra: emurof på lør 09. mar 2019, kl. 22:15
Sitat fra: jlan på ons 06. mar 2019, kl. 13:37
Jeg kan ikke helt se hvordan en får plass til fotbrønn for rad 3 passasjerene , uten å forlenge bilen ganske mye. Elektronikkpakken oppå batteriet, sitter ikke den mer eller mindre under rad 2 setene?

Kanskje fronten blir kortere (og frunk mindre)?

Model Y vil sannsynligvis ha større innvendig høyde i kupéen; det gir rom for å endre den ganske utstrakte sitteposisjonen fra Model 3 slik at setene er noe høyere plassert og 1. og 2. rad kan plasseres litt lenger frem, som jlan også skriver. Dersom A-stolpen virkelig flyttes noe frem (det er jeg veldig usikker på, for det krever vesentlig større endring i arkitekturen) så vil det fortsatt gi ganske mye luft foran fører/passasjer. Men Model 3 er allerede ganske «cab forward», og det er ikke sikkert det er nødvendig å endre det.

Det er i utgangspunktet ganske mye plass mellom forsetene og sitteputen i rad 2 av Model 3 - men fordi man sitter så flatt så oppleves ikke beinplassen som god, spesielt med en lang sjåfør foran. Med en mer oppreist sittestilling bør det lengdemessig være plass til en rad tre. Men som tidligere er påpekt må man gjøre noe med det dekslet for batteristyring som ligger under rad 2, og det kan bli smått med plass til hodet på rad 3 om man opprettholder fastback-designet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

o.b.lix

Sitat fra: 02jan på fre 08. mar 2019, kl. 12:51
Ville tro det var små utviklingkostnader for audi, volvo, subaru med allroad, xc70, outback vs Q5, xc60, tribieca.

Har en bekjent som var med i utvikling av volvo xc70, de skulle i mest mulig grad bruke samme deler som i v70 for å spare penger, men fasit ble at bare 30% brukt videre, så nesten like dyr å utvikle som en helt ny bilmodell ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Diravi

OT, men: Kan trådstarter oppdatere tittelen på tråden? På vegne av oss som sliter med feil ord deling.  ;)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på man 11. mar 2019, kl. 11:42
OT, men: Kan trådstarter oppdatere tittelen på tråden? På vegne av oss som sliter med feil ord deling.  ;)

Det kunne jeg gjerne, men har litt problemer med å se hvilket ord du vil ha delt opp/trukket sammen?

ModelY?
Present asjonen?
Model S 85D

kodax

Foreslår at de som ikke vet forskjellen på orddeling og særskriving, sjekker opp det før de tøffer seg;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ProsjektX

Håper virkelig de har gjort en oppgradering av interiøret i forhold til TM3, både løsninger og i kvalitet. Leverer f.eks Skoda noe i nærheten av Vision E, eller andre lignende til samme tid som TMY, så kan det bli interessant
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Beklager pirkingen - men noe må man ha å pusle med mens man venter på avdukingen?

Sitat fra: Amoss på man 11. mar 2019, kl. 14:47

Det kunne jeg gjerne, men har litt problemer med å se hvilket ord du vil ha delt opp/trukket sammen?

ModelY?
Present asjonen?

Bedre:
Model Y-presentasjonen

Klinger enda bedre i mine ører:
Presentasjonen av Model Y

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA