Presentasjonen av Model Y

Startet av Amoss, tor 24. mai 2018, kl. 07:44

« forrige - neste »

daktari

Nissan presset jo 7 seter inn i en Quasqai+ i sin tid. Mitsubishi Outlander (ikke hybrid) har også 7 seter og er 4,7 meter lang.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Diravi

Sitat fra: daktari på tir 05. mar 2019, kl. 10:18
Nissan presset jo 7 seter inn i en Quasqai+ i sin tid. Mitsubishi Outlander (ikke hybrid) har også 7 seter og er 4,7 meter lang.

Og ingen av dem ser spesielt strømlinjeformede ut. De har en tverr og høy hekk, som du må ha for å skvise inn tre seterader på 4,5 - 4,7 meter. Hvis du skal greie det samme med en strømlinjeformet design som ender i en Kamm-hekk må du ha en ekstremt plasseffektiv arkitektur. Hvis fotbrønnen til tredje seterad skal ligge over batteriet og selve sitteputen høyere enn bakre aksling/motor har du ikke mye takhøyde å spille på.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Counterpointer

Sitat fra: kodax på man 04. mar 2019, kl. 21:01
Denne kunne jeg tenkt meg:

Det er ikke en usannsynlig løsning og ivaretar mange trekk fra merket.
Den likte jeg også.

TRM

Sitat fra: Motorwatt på man 04. mar 2019, kl. 16:48
Her er jlans link:

Får assosiasjon til lepper når jeg ser plasten over hjulbuene. Store lepper.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

AJ82

Sitat fra: TRM på tir 05. mar 2019, kl. 13:10
Sitat fra: Motorwatt på man 04. mar 2019, kl. 16:48
Her er jlans link:

Får assosiasjon til lepper når jeg ser plasten over hjulbuene. Store lepper.

Synes egentlig de leppene passet bedre til fronten  :P

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Sier seg selv at de hjulbuene bare er tull. Det røde forslaget stemmer nok bra ift hjulbuer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Det var ikke min mening å starte en diskusjon om store hjulbuer eller andre store kroppsdeler, jeg søkte bare etter en shooting-brake versjon av Model 3.

Jeg tror også vi ender opp med en Model Y som ser ut som en Model 3 strukket 10-12% i høyden og et par % i lengde og bredde. Ta nå ikke dette eksempelet som at jeg foreslår ovale hjul:
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Diravi

Interessant parallell til Model Y - sannsynligvis omtrent like stor også, men jeg tror denne er noe høyere. http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51383

Her begynner man sannsynligvis å nærme seg en formfaktor som teoretisk sett kunne gitt plass til syv seter (noe journalisten også lurer på). Men selv denne vil slite med å få takhøyde nok på tredje rad, og den er veldig høybygd - tror ikke designavdelingen hos Tesla lever godt med en front som er så butt som denne.

Espen Hugaas Andersen

Butt front er ikke negativt, om det gjøres riktig. Den idelle formen er dråpeformen, og den er ganske butt...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Diravi

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 05. mar 2019, kl. 22:37
Butt front er ikke negativt, om det gjøres riktig. Den idelle formen er dråpeformen, og den er ganske butt...

Designspråket til Skoda er nok likevel mer butt og mindre dråpeformet enn hva Tesla er vant med. :-)

Men jeg har studert bunnplaten til Model 3 i detalj nå, og det er faktisk en mulighet der. Platen under baksetet er en del som er skrudd på plattformen og kan tilpasses, slik at man kan kanskje få en utsparing til føtter på tredje rad ved å flytte ryggen på rad to litt opp og frem. Partiet bak dette igjen er en integrert del av plattformen; her ligger motor og bakre hjuloppheng under. Men det viser seg at det er litt luft mellom denne og bagasjeromsgulvet; den skråner nedover i bakkant. Bak denne igjen kommer en tverrdrager som grenser mot den nedre brønnen i bagasjerommet, og denne er sannsynligvis så høy som bagasjeromsgulvet. Men i forkant av denne kan det være mulig å få plass til en tredje seterad, hvor bakkant av sitteputen bare er marginalt høyere enn nivået på bagasjeromsgulvet i dag. Derifra og opp til hattehyllen er det i Model 3 ca 50 cm, og derifra og opp til glasstaket er det kanskje 15 cm. Så i Model 3 ville en tredje seterad hatt en potensiell sittehøyde på 65-70 cm, når man tar høyde for at sitteputen nok må monteres litt høyere enn gulvet, men at du til gjengjeld kan vinkle seteryggen noe.

Du må ha minst 90 cm for at det skal funke med en tredje seterad. Så takbuen på Model Y må vinne minst 20 cm ekstra høyde i forhold til Model 3, og opprettholde denne forskjellen så langt bak på karosseriet. Vi snakker i så fall om en totalhøyde på bilen på minst 165-170 cm og en helt optimal pakking for øvrig dersom det skal være mulig, men det er altså ikke helt umulig. Lengdemessig bør det ikke være noe problem.

Den 14. mars får vi se...  :)

jlan

Jeg kan ikke helt se hvordan en får plass til fotbrønn for rad 3 passasjerene , uten å forlenge bilen ganske mye. Elektronikkpakken oppå batteriet, sitter ikke den mer eller mindre under rad 2 setene?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Toalmar

Litt pussig at det ikke lekkes bilder av bilen når vi er så tett lansering. Ser man på lansering for Apple eller Samsung så er det alltid noen som lekker bilder.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

Sitat fra: Toalmar på ons 06. mar 2019, kl. 16:49
Litt pussig at det ikke lekkes bilder av bilen når vi er så tett lansering. Ser man på lansering for Apple eller Samsung så er det alltid noen som lekker bilder.

Når en ny iPhone blir presentert er allerede produksjonen i gang

Toalmar

Sitat fra: Magnus Hansen på ons 06. mar 2019, kl. 17:10
Litt pussig at det ikke lekkes bilder av bilen når vi er så tett lansering. Ser man på lansering for
Joda det er forsåvidt riktig, men vi må gå ut i fra Herr Musk også har laget bilen han skal vise frem neste torsdag.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

Sitat fra: Toalmar på ons 06. mar 2019, kl. 19:43
Sitat fra: Magnus Hansen på ons 06. mar 2019, kl. 17:10
Litt pussig at det ikke lekkes bilder av bilen når vi er så tett lansering. Ser man på lansering for
Joda det er fborsåvidt riktig, men vi må gå ut i fra Herr Musk også har laget bilen han skal vise frem neste torsdag.

Forskjell på å lage et par prototyper og noen hundretusener telefoner  :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA