Danmarkstur med 21" eller 19"

Startet av Somni, tir 22. mai 2018, kl. 10:45

« forrige - neste »

Somni

Vi skal på en Danmarkstur i Juli, og bilen min står nå med 21" turbinehjul. Har et sett med ubrukte 19" bilen ble levert med som jeg ikke får solgt, og vurderer å legge på disse når vi skal reise. Merker man noe til bedre forbruk/støy osv? Eller kan jeg like godt kjøre med 21"?

E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

krister461

Du merker nok litt forskjell i rekkevidde. Men bruktprisen på 19 faller jo en del med en gang du har brukt de.

Nasatech

Sitat fra: Somni på tir 22. mai 2018, kl. 10:45
Vi skal på en Danmarkstur i Juli, og bilen min står nå med 21" turbinehjul. Har et sett med ubrukte 19" bilen ble levert med som jeg ikke får solgt, og vurderer å legge på disse når vi skal reise. Merker man noe til bedre forbruk/støy osv? Eller kan jeg like godt kjøre med 21"?

Jeg hadde kjørt med 21". Litt forskjell er det, men er godt med ladere og ikke mye tid som må legges på pr. lader. Husk at utgiften til 19" er der!

Kjører til DK med Model X 3-4 ganger i året på 22". Ikke noe problem. Bruker ca. 6.5 timer.

Kjørte også nedover Europa i fjor med 22".

Somni

Sitat fra: krister461 på tir 22. mai 2018, kl. 10:47
Du merker nok litt forskjell i rekkevidde. Men bruktprisen på 19 faller jo en del med en gang du har brukt de.

Disse går nå for rundt 12.000 kr. kliss nye. Så prisen ligger under bruksverdien uansett. Tenker det er like greit å slite de ut, og bruke de som vinterfelger etterpå.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

krister461

Joda, hvis du uansett tenker å bruke felgene allerede i vinter så er det bare å kjøre på og slite de ut i sommer. Men, hvis du har tenkt å selge de så hadde jeg hatt is i magen og kost meg med 21'' i Danmark - de ser tross alt mye bedre ut...

Somni

Helt enig at de ser MYE bedre ut. Noen som vet sånn ca. hva man kan få for bare dekkene hvis de ikke er brukte da? Tror jeg beholder felgene selv da jeg kjører på den gamle felgen som fulgte med Tesla før.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Muffinman

Tror ikke jeg ville vurdert å bytte dekk for en liten svipptur "rundt hjørnet" som en Danmarkstur er :)
Jeg byttet til 19" før EU-turen i fjor sommer, og vi kjørte 10.000km før vi var hjemme igjen. Et par steder måtte vi strekke rekkevidden, og da var det greit nok. Men det er jo faktisk kommet opp et par superchargere siden i fjor sommer som gjør samme tur bekymringsfri nå.

I sommer  vil jeg sannsynligvis til å ta turen tur-retur Costa Blanca. Det er tett i tett med superchargere og jeg akter å kjøre på 245/285 x 21". Bilen blir mye tightere og presis å kjøre med det oppsettet, og med mindre man liker å daffe avsted og gruer seg til man må kjøre svinger er det å foretrekke.

Disse bilene får mer oppmerksomhet jo lenger sør man kommer, så husk tyverisikringsbolter :)

EDIT: Et poeng kan faktisk være hvor slitt dekkene er. Hvis 21" bare har noen hundre mil igjen i seg er det kanskje ikke så lurt å legge ut på tur med dem. De kan leve lenge "hjemme", men ikke bra å kjøre med nesten utslitte dekk når man skal kjøre fort på motorvei, spesielt om man kommer ut for regn.  I så fall kan det være et alternativ å starte turen på helt nye 19", og bruke opp 21" hjemme. Da slipper man å kaste dekk som har litt levetid igjen.

Somni

Sitat fra: Muffinman på tir 22. mai 2018, kl. 11:09
Tror ikke jeg ville vurdert å bytte dekk for en liten svipptur "rundt hjørnet" som en Danmarkstur er :)
Jeg byttet til 19" før EU-turen i fjor sommer, og vi kjørte 10.000km før vi var hjemme igjen. Et par steder måtte vi strekke rekkevidden, og da var det greit nok. Men det er jo faktisk kommet opp et par superchargere siden i fjor sommer som gjør samme tur bekymringsfri nå.

I sommer  vil jeg sannsynligvis til å ta turen tur-retur Costa Blanca. Det er tett i tett med superchargere og jeg akter å kjøre på 245/285 x 21". Bilen blir mye tightere og presis å kjøre med det oppsettet, og med mindre man liker å daffe avsted og gruer seg til man må kjøre svinger er det å foretrekke.

Disse bilene får mer oppmerksomhet jo lenger sør man kommer, så husk tyverisikringsbolter :)

EDIT: Et poeng kan faktisk være hvor slitt dekkene er. Hvis 21" bare har noen hundre mil igjen i seg er det kanskje ikke så lurt å legge ut på tur med dem. De kan leve lenge "hjemme", men ikke bra å kjøre med nesten utslitte dekk når man skal kjøre fort på motorvei, spesielt om man kommer ut for regn.  I så fall kan det være et alternativ å starte turen på helt nye 19", og bruke opp 21" hjemme. Da slipper man å kaste dekk som har litt levetid igjen.

Ja dekkene på 21" har ikke all verden igjen, så jeg hadde håpet jeg kunne bruke de ut denne sesongen. Mulig de kommer til kort hvis jeg criuser på motorveier nedover Sverige.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA