VW e-Up! 2015-modell, eller Nissan Leaf 2015-modell (USA-import)

Startet av slartibartfast, man 14. mai 2018, kl. 11:48

« forrige - neste »

slartibartfast

Hei!

Markedet flommer over av Nissan Leaf importert fra USA (med vinterpakke), og var på nippet til å kjøpe det, men ser at det har dukket opp flere VW e-Up! som frister.

De ligger omtrent i samme prisklasse, men føles jo "tryggere" å kjøpe bil som ikke er importert fra USA ... på den andre siden så er det jo utrolig mange som har Leaf, og jeg kjenner ingen som har e-Up!.

Leaf har vel litt bedre rekkevidde, men ikke noe jeg absolutt trenger. Kjekt å ha?
Må ha plass til bakovervendt barnesete, men ser at det går i e-Up! om en ikke har passasjer foran.

Noen som kan hjelpe meg bestemme meg eller gjøre meg enda mer usikker? :)

Vesel

Leaf-en ligger bedre på veien når du kommer litt opp i hastighet. Føles ikke noe godt å kjøre e-Up-er og biler i den størrelsen når du kommer opp i 80 km/t eller høyere på landeveien. Leaf-en har også bedre plass i både kupé og bagasjerom. Dersom du ikke kun skal kjøre i lavere hastigheter ville valget for meg vært lett. Forutsetter da at du kan hurtiglade denne Leaf-en i Norge. Når du kjøper importert elbil er det viktig å sjekke hvordan både hjemmelading og hurtiglading fungerer. I USA har de jo halv spenning i vegguttaket av det vi har i Norge.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

elektrolux

Uten tvil e-Up av disse. Realistisk rekkevidde er gjerne nokså lik, og e-Up er mye bedre å kjøre i byen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

slartibartfast

Takk for input, det var veldig nyttig.
Jeg bor landlig, så bykjøring er ikke så viktig. At Leafen er bedre å kjøre i høyere fart er viktigere, spesielt siden kona skal kjøre på e-18 et stykke.

Grotterod

Har både e-up og Leaf. Ville nok foretrukket e-upen på kjøreegenskaper også i høye hastigheter. Har ingen problemer med e-up i høy hastighet, verken på landevei eller i 100 på motorvei.
Nissan Leaf 30kw

...

Up_&_Away

Med mindre passasjer er over 180 høy er det ingen problem med bakovervendt barnesetet og passasjer i e-UP
VW e-Up! nybil fra august 2018

elektrolux

Vi har hatt 2 hockeyjenter med fullt hockey kit + sjåfør i e-Up.

Utrolig romslig bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

downlow

Jeg ville ikke valgt noen av dem. US Leaf kan gi deg mye problemer hvis du ikke kjenner godt til hva som kan være utfordringene her. Ta en titt på Leaf delen av forumet er en egen tråd om US Leaf der.

VW har jeg hatt 1 gang for mye, og det er mye drit med disse bilene, rust er ikke uvanlig på 4-5 år gamle biler. Møller systemet ønsker du ikke å ha noe med å gjøre, de ønsker deg ikke vel og vil garantert ikke hjelpe deg uten å ta grovt betalt for det. Selv garanti/reklamasjon saker er vanskelig å få hjelp med.
Trist at det skal være sånn. for VW har mange biler som er kjøreglade med mye komfort

2017 Leaf Tekna 30 kWh

elektrolux

Tipper dette er individuelt.

På sist EU fikk jeg anmerkning på rustne skiver og defekt LED lys bak.

Møller fikset LED lyset på garanti på en 4,5 år gammel e-Up tross null penger brukt på "service" Eneste var noe klatt med at de ikke helt fikk med seg at jeg hadde samdblåst og zinkmalt de rustne skivene i stedet for å bytte til nye, men etter at den misforståelsen var avklart spanderte de til og med etterkontrollen på meg.

Alt dette mens jeg hadde gratis lånebil. De ville til og med betale for bensinen på Poloen, men jeg syntes det var for gale og fylte den opp selv.
Stavanger:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA