Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil

Startet av x-bruker, søndag 13. mai 2018, klokken 20:30

« forrige - neste »

Torkil Amundsen

Hei! Kan noen som er fornøyd med sitt kjøp av Tesla X skrive innlegg her?

Rav4_EV

Kjøpt 5 biler til sammen, 4 S og 1 X. Alle hentet i Drammen. Fornøyd!
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Leif1

Ja, gikk fra '14 S til '17 Model X. Tesla Trondheim skiftet modulen som styrer førersetet her i fjor. Ellers...? Vel. Ingenting. Kjørt 20 k nå. Den bare ruller.
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: Torkil Amundsen på fredag 25. mai 2018, klokken 18:09

Jeg er superfornøyd med min X, kjøpt mars 2017 og gått snart 36.000km. Noen småfeil har det vært, delvis defekt lader og frosne låskasser på bakdørene har vel vært det verste. Laderen ble kjapt byttet, og låskassene er også byttet i nye nå. Har brukt Skøyen, de har gitt meg time innen rimelig tid og fikset det som skulle fikses.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Taben

Hei. Veldig fornøyd med Model X, gir meg selv og familien daglige fine kjøreopplevelser. Har tilbakelagt over 80 000 km i høy temperatur på europaturer og i lave temperaturer i den norske fjellheimen i Norge vinterstid. Hatt noen små ting å rette på og takk for meget god service hos Tesla Rud som tar ting på strak arm på drop in. Overgår flere tyske bilmodeller når det gjelder kundetilfredshet, byggekvalitet og kvalitet generelt hvor jeg tidligere har opplevd ulyder og plast som knitrer og irriterer. Har hatt meget høye service og vedlikeholdskostnader på tyske såkalte premium modeller. På Tesla Model X har jeg hatt bortimot null kostnader da servicenivået på Tesla har vært høyt og service personellet har alltid vært imøtekommende: null kostnader, enten garanti /reklamasjon eller goodwill fra Tesla. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Mission E, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

CaZpaH

Kjøpte Tesla Model X 75D. Overlevert i månedsskiftet november-desember 2017. Gått drøye 16.000 km nå. Har hatt en del feil allerede. For å nevne noen:

-Ble levert med lakkfeil og defekt ladeluke (som igjen resulterte i defekt lader som måtte byttes). Manglet et deksel på en av baklyktene og en ventilasjonsgrill i dashboard var montert skjevt. Ble levert uten AP-programvare selv om det var bestilt med. Alt unntatt lakk ble fikset raskt. Måtte purre mye for å få lakktime. I orden nå.
-Har slitt med at cladding (plastlist nederst på dørene) har løsnet på både førerdør og passasjerdør (førerdør er byttet, men venter på del til passasjerdør)
-Sliter med at FWD har slitt hull i lakken på karosseri på samme plass på begge sider. Venter på å få dette utbedret (skal purre på dette på mandag da de venter på del til cladding passasjerside)
-Hjulstilling slo seg fullstendig ut av vater etter bare 2000km kjørt. Dette ble fikset dagen etter jeg varslet. (min brors nye Mercedes har allerede vært på 2 hjulstillingskontroller etter overtakelse da de og sliter med dette).
-Lokk til spylervæske gikk opp første gangen, ellers ville den aldri lukkes igjen (spratt opp igjen når jeg prøvde å lukke og sølte spylervæske under kjøring). Fikk denne byttet.
-De har også byttet cladding på FWD begge sider samtidig som på førerdør da dette var en svakhet (hadde ikke feil på mine).

Forholder meg til servicesenter i Trondheim og syns de er raske på å svare meg på mail. Var tidligere raske på telefonen, men der har det blitt dårligere den siste tiden (mye pga. sykdom fikk jeg høre sist jeg var der). Ellers er jeg fornøyd med oppfølgingen og servicen som blir utført. Og således veldig fornøyd med bilen.

Ja. Det er mye feil og mye som må ordnes, men samtidig er dette et svært fersk bilprodusent og jeg har løftet bekymring rundt kvalitetskontroll. Dessverre så er nok Tesla litt offer for egen suksess, noe som gjør at ting går litt fort. Når det er sagt så har jeg en kollega med en nyere BMW i samme prisklasse og han har vel en god liste der og på småting som har dukket opp underveis. Så ingen er perfekte.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

hELgenen

Har en i3, 94AH. Null feil på 50.000 km. I mitt hode så forventer jeg bedre kvalitet på en så mye dyrere bil som TMX er.  Men også hørt at Mercedes sliter med litt feil på f.eks GLC 350e som jeg vurderer nå før avgiftene tar av.  Samme kan sies om Mitsubishi Outlander PHEV,også en del feil. Ellers snuser jeg på Volvo XC60 T8 og Lexus NX 300h. Kjøper gjerne en Model X dersom jeg kan stole på kvaliteten,men jeg får hjerte bank av å høre om alle feil. Og i3 skal beholdes ennå en stund...

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. mai 2018, klokken 14:19
Har en i3, 94AH. Null feil på 50.000 km. I mitt hode så forventer jeg bedre kvalitet på en så mye dyrere bil som TMX er.  Men også hørt at Mercedes sliter med litt feil på f.eks GLC 350e som jeg vurderer nå før avgiftene tar av.  Samme kan sies om Mitsubishi Outlander PHEV,også en del feil. Ellers snuser jeg på Volvo XC60 T8 og Lexus NX 300h. Kjøper gjerne en Model X dersom jeg kan stole på kvaliteten,men jeg får hjerte bank av å høre om alle feil. Og i3 skal beholdes ennå en stund...

Generelt er det vel mye mer småfeil på dyre biler enn på billige. F.eks er feilraten på MB S-klasse mye høyere enn på A-klasse. Ikke så rart det, på kompliserte biler med mye avansert utstyr er det også mye mer som kan gå galt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

...

Sitat fra: Torkil Amundsen på fredag 25. mai 2018, klokken 18:09
Hentet min i november 17.
Veldig fornøyd, og kjenner meg lite igjen i det som skrives, men det betyr ikke at det ikke finnes tilfeller hvor Tesla kunne gjort ting bedre! Husk at det ruller omtrent 8000 X'er på veien i Norge. De aller fleste er nok ganske fornøyde, men når ting skjærer seg og man opplever feil og irriterende småting så blir man naturlig nok temmelig misfornøyd, gitt at X koster det den koster. Man sammenligner jo med biler i tilsvarende prisklasse.

Med 16kkm i X, og forsåvidt begrenset erfaring med Tesla, ville vi nå aldri noensinne vurdert annen bil i samme prisklasse, bortsett fra Model S. Har kjørt nær 150kkm elektrisk i forskjellige elbiler, og det høres kanskje ut som om man er blitt frelst i Sarons dal.. men Tesla er en annen verden, på godt og vondt.

Men mest godt!

hELgenen

Er det noen eiere der ute som har passert 25k i en X uten å ha opplevd en eneste liten feil og aldri hatt behov for å kontakte et service senter?  Jeg har fundert lenge og vel på å skaffe meg en,men har ennå til gode på møte en eier som ikke har opplevd noe. Når en så går inn på et slikt forum så forventer jeg å finne folk som klager over feil,men ikke når jeg snakker med folk direkte. Og det er der problemet ligger ,fordi jeg har ikke funnet noen som ikke har hatt en eller annen feil. De fleste får fikset opp i det de klager på,og bra er det,men er det virkelig slik at alle Model X har et eller annet som må fikses det første året de eier bilen?

Mr Oizo

En nabo med 6 måneder gammel X75 har kjørt rundt 3 måneder i diverse leiebiler nå. Det er litt hit or miss dette, er du uheldig blir det mye verkstedbesøk og leiebil i lange perioder. Forøvrig syns jeg det er utrolig mye besøk på servicecenter med de Tesla eierne jeg kjenner, men de fleste tier det ihjel, ingen vil snakke om det, som forsåvidt er behagelig nok. Jeg har aldri vært borti noe sånt før der folk har med seg lange sjekklister skrevet ut fra et internettforum når de skal hente biler til 7-800 tusen eks mva og avgifter. Eventuelle feil du måtte finne blir bare skrevet på en liste og forespeilet fikset mellom 3-12 måneder i følge en bekjent.

Rævedilter

Eg fekk min i januar, eg gjekk rundt bilen ein einaste gang, sjekka ikkje ein einaste ting og kjørte heim.
Fekk ein kollega med fleire Teslaer på samvittigeten til å gå over han nokre veker seinare, kun ein pakning på FWD som sat litt dårleg meinte han, uten at eg såg det. Lek iallefall ikke.
Har kjørt 15 k nå og har hatt bilen inne på dropin for å skifte ein sikring til tilhenger (kan ha vore feil på tilhenger også det).
Ellers dugg i ei baklykt og ein del beskjeder om kontakte service, noko eg har gort men ingen svar tilbake, satsar på det ikkje er noko viktig.
Har merka dårleg bremsevirking når skivene er våte, usikker på om dette er ein mangel, liker det iallfal ikkje.

Simmelim

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. mai 2018, klokken 00:14
Er det noen eiere der ute som har passert 25k i en X uten å ha opplevd en eneste liten feil og aldri hatt behov for å kontakte et service senter?  Jeg har fundert lenge og vel på å skaffe meg en,men har ennå til gode på møte en eier som ikke har opplevd noe. Når en så går inn på et slikt forum så forventer jeg å finne folk som klager over feil,men ikke når jeg snakker med folk direkte. Og det er der problemet ligger ,fordi jeg har ikke funnet noen som ikke har hatt en eller annen feil. De fleste får fikset opp i det de klager på,og bra er det,men er det virkelig slik at alle Model X har et eller annet som må fikses det første året de eier bilen?

Jeg har vel forsåvidt ikke rundet 25k men har hatt bilen siden sept ifjor og har ikke hatt noen problemer. Som andre påpeker så går det over 8000 x'er der ute og det er kun et mindretall som skriver om sine frustrasjoner her. At biler har feil synes jeg ikke er så ille dersom de fikser det opp innen rimelig tid og yter god service. Jeg kommer selv fra mange tyske biler og mitt mest frustrerende kjøp var en ny BMW 320d F30 som de ikke klarte å fikse varme i setene på og som stort sett måtte bytte baklykter en gang i halvåret.

Alt sett under et så har X'en min vært et meget hyggelig bekjentskap så langt. Ville ikke latt meg avskrekke av noen her inne som har fått en dårlig opplevelse. Det skjer med alle merker/biler innimellom.

1000kwh

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. mai 2018, klokken 14:56
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. mai 2018, klokken 14:19

Generelt er det vel mye mer småfeil på dyre biler enn på billige. F.eks er feilraten på MB S-klasse mye høyere enn på A-klasse. Ikke så rart det, på kompliserte biler med mye avansert utstyr er det også mye mer som kan gå galt.
Nemlig! Vi hadde en Hyundai i20 med en enkel 3-sylindret motor. Ikke EN feil på 50000km. Enkel bil gir mindre eller ingen feil.

(ingen feil untatt en tilbakelkalling på motoren, uten at jeg merket dette).

Model S er blitt en veldig solid og bra bil. Tenk så mange DUer som ble byttet!!. Gi X 2-3 år til og det meste av feil har dabbet av (min teori i hvertfall).

CaZpaH

Kan føye til nok et punkt på lista mi :-p

Lakken under T'en foran på bilen (den delen i chrome) har begynt å flasse i lakken og viser hvit plast under. Pent.... Den og skal de få lov å bytte ut :-p
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA