Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelader

Startet av snurre100, søndag 13. mai 2018, klokken 09:52

« forrige - neste »

snurre100

Noen som vet hvor manga amp Kia Niro støtter ved hjemmelading ?
Ser at salto spesifiserer at Kia Niro får 3.3 kw lading.Men dette må da gjelde ladbar hybrid eller...

https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/kia/kia-niro
2020 Kia E-Niro

lirekassa


Gnilre

32A eller ca 7,3 kW er forventet maksimal AC-lading på Niro EV.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Helix

Noen som har fått med seg noe info om hvilke strømstyrke orginalladeren (kladden) til Kia Niro EV vil lade med? Samme som Soul EV? I så tilfelle kommer det til å bli et tidkrevende prosjekt å fylle batteriet.

Joltus

Vil jo være veldig dumt hvis den kommer med mer enn 10A og schuko......

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Helix på onsdag 15. august 2018, klokken 10:53
Noen som har fått med seg noe info om hvilke strømstyrke orginalladeren (kladden) til Kia Niro EV vil lade med? Samme som Soul EV? I så tilfelle kommer det til å bli et tidkrevende prosjekt å fylle batteriet.
Alle nye installasjoner av vanlig kontakter som er tiltenkt elbil skal i følge NEK sikres med maks 10A. Lurer på om jeg har sett noen retningslinjer for at ladekabel med Schuko skal være maks 10A også.
https://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2014/Mai/NEK-4002014---ny-delnorm-og-krav-til-lading-av-elbil/
Sitat fra: PDFINSTALLASJON
Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som
forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig
kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A. Egen boks / kapsling for kontakt er bare
nødvendig på offentlig sted.

Jeg har en tredjeparts ladekabel for 16A, men den har blå industrikontakt. Jeg vurderer om jeg skal kjøpe en 32A kabel etterhvert, selvfølgelig med industrikontakt den også.

Helix

Sitat fra: Joltus på onsdag 15. august 2018, klokken 11:30
Vil jo være veldig dumt hvis den kommer med mer enn 10A og schuko......

Det er jo flere eksempler på leverandører av biler hvor ladekladden leverer mer enn 10a. Sett flere hybrider hvor kladden er justerbar til både 13a og 16a. Blir spennende å se hva som følge med til Kona. Utleveringer av den er vel rett rundt hjørnet. Om den får kladd med høyere strømstyrke enn 10a så får gjerne Niro det også.

Mao

Sitat fra: Helix på onsdag 15. august 2018, klokken 16:26
Sitat fra: Joltus på onsdag 15. august 2018, klokken 11:30
Vil jo være veldig dumt hvis den kommer med mer enn 10A og schuko......

Det er jo flere eksempler på leverandører av biler hvor ladekladden leverer mer enn 10a. Sett flere hybrider hvor kladden er justerbar til både 13a og 16a. Blir spennende å se hva som følge med til Kona. Utleveringer av den er vel rett rundt hjørnet. Om den får kladd med høyere strømstyrke enn 10a så får gjerne Niro det også.

Ioniq har vel en regulerbar ladekabel (6A - 9A - 12A), og det bør være gode muligheter for at Kona (og kanskje også Niro?) får samme kabel  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Gnilre

Jeg håper på 6A som standard slik som med Opel Ampera-e som kunne reguleres opp til 10A. Da slipper man varmgang. Jeg kjørte den bilen 2000 km i måneden og trengte sjelden mer enn 6A hjemme. Er riktignok blitt litt andre regler rundt dette i det siste.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Joltus

Sitat fra: Helix på onsdag 15. august 2018, klokken 16:26
Sitat fra: Joltus på onsdag 15. august 2018, klokken 11:30
Vil jo være veldig dumt hvis den kommer med mer enn 10A og schuko......

Det er jo flere eksempler på leverandører av biler hvor ladekladden leverer mer enn 10a. Sett flere hybrider hvor kladden er justerbar til både 13a og 16a. Blir spennende å se hva som følge med til Kona. Utleveringer av den er vel rett rundt hjørnet. Om den får kladd med høyere strømstyrke enn 10a så får gjerne Niro det også.
Blir ikke mer lovlig å bruke fordi flere leverer det....

10A er maks man har lov å lade via schuko i Norge.

Da er det dumt om den kommer med 16A.

Enig med sistnevnte. Da kan man lade bilen overalt. Selv på hytter med lite strøm.

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på onsdag 15. august 2018, klokken 17:39
Blir ikke mer lovlig å bruke fordi flere leverer det....

10A er maks man har lov å lade via schuko i Norge.

Dette blir ikke mer riktig selv om man gjentar det mange ganger.

Det er fullt lovlig å lade med 16A fra schuko i Norge.
Det er ikke lov å sette opp en ny schuko for lading som er sikret med mer enn 10A.

Altså er de fullt lovlig å lade med 16A på f.eks en kommunal stolpe som ble satt opp for lading i 2012. Det trengs ikke jordfeilbryter type B en gang da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

#11
Ja nå tenkte nå eg hjemme da.

Beklager den. Syns det er litt rart at du ikke skjønte at eg åpenbart ikke snakket om gamle ladeplasser rundt om i kommunene....

Og beklager hvis dette er lov hjemme også. Det er hvertfall noe annet dsb predikerer.

Dsb
.1 Mode 2 - "vanlig kontakt"
Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring.

Pluss

Bruk av eksisterende kontakter
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.

Brunsvidd kontakt skadet av varmgangSkade/varmgang på kontakt ved manglende avlastning. (Foto: DSB)

Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontak

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på onsdag 15. august 2018, klokken 19:37
Ja nå tenkte nå eg hjemme da.

Beklager den. Syns det er litt rart at du ikke skjønte at eg åpenbart ikke snakket om gamle ladeplasser rundt om i kommunene....

Og beklager hvis dette er lov hjemme også. Det er hvertfall noe annet dsb predikerer.

Du har lov hjemme også, men ikke for å lade egen bil. Da er det fast ladested, og bruksendring trer i kraft. Har du derimot en ladestasjon med fast type 2 kabel og du får besøk av noen som har en type 1 elbil kan de lovlig lade med inntil 16A fra en schuko på din eiendom. Dette pga. at det da er tilfeldig lading for deres del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Limodriver

Jeg har kjøpt ladekabel med mulighet for 6, 10, 16 og 32 amp lading. Kabelen er utstyrt med industrikontakt. Jeg skal sette opp en 32 amp industrikontakt med b-vern. I all hovedsak kommer jeg til å lade med 6 amp om nettene da en bil med såvidt stort batteri ikke trenger å være fulladet hver dag. Men, dersom det er behov for det kan jeg unntaksvis lade med 32 amp.

En kan også lage en overgang fra schuko til industrikontakt slik at du kan lade på 6 og 10 amp i vanlig stikkontakt.

Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen og den koster ikke mer enn noe over 4000 hos EV-institute.

Joltus

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. august 2018, klokken 22:14
Sitat fra: Joltus på onsdag 15. august 2018, klokken 19:37
Ja nå tenkte nå eg hjemme da.

Beklager den. Syns det er litt rart at du ikke skjønte at eg åpenbart ikke snakket om gamle ladeplasser rundt om i kommunene....

Og beklager hvis dette er lov hjemme også. Det er hvertfall noe annet dsb predikerer.

Du har lov hjemme også, men ikke for å lade egen bil. Da er det fast ladested, og bruksendring trer i kraft. Har du derimot en ladestasjon med fast type 2 kabel og du får besøk av noen som har en type 1 elbil kan de lovlig lade med inntil 16A fra en schuko på din eiendom. Dette pga. at det da er tilfeldig lading for deres del.
Ja eg har igrunn ikke sagt noe annet.

Nå hadde ikke eg likt spesielt godt at noen kom og belastet en kurs med 16A. Alternativet hjemme hos meg ville mest sannsynlig ført til sikringsutfall ved 16A lading i mer enn en time. For eg har ingen kurser som er helt ubelastet som kan trekke 16A.

Eg mener at en 16A kladd som har så store begrensninger i bruk som den har vil være tåpelig å levere med en bil. Minimum må den kunne justeres ned til 10A.

Kun 16A ser eg nesten ikke poenget med engang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA