Bensinstasjoner som nedlegges.

Startet av werner, ons 09. mai 2018, kl. 20:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på søn 13. mai 2018, kl. 17:42
Sitat fra: jkirkebo på søn 13. mai 2018, kl. 17:06
Jeg vet ikke hva dere andre gjør, men jeg stopper og plukker fram min 12V kompressor som jeg kjøpte på Clas Ohlson for 349 kroner ;)

Har en sånn selv :)  Og er enig i alt du sier - bortsett fra en bitteliten ting: Er man på langtur ligger den normalt i bunn av all bagasje (sammen med nød-trekanten og alt annet som man alltid må ha liggende i bilen i nødsfall - som f.eks. reservehjulet man hadde i gamle dager :p ). Så da blir det enklere å stoppe innom nærmeste bensinstasjon.

Hehe, jeg kjører Tesla så den ligger lett tilgjengelig i frunken sammen med andre kjekt-å-ha-ting som en pose spylervæske, dekkreparasjonssett, flaskejekk osv. :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søn 13. mai 2018, kl. 18:33
Hehe, jeg kjører Tesla så den ligger lett tilgjengelig i frunken sammen med andre kjekt-å-ha-ting som en pose spylervæske, dekkreparasjonssett, flaskejekk osv. :)

Ante meg det ja ;)  Men så heldig er dessverre ikke jeg... :p  Forventer heller ikke at den normale elbilen vil ha frunk i fremtiden, men er jo lov å håpe...
Model S 85D

tomrh

@Amoss, det å installere drivstoffpumper og drifte selv kan gjøres, ja, det er et regelverk for installasjon, sikkerhet og drift som må oppfylles, og man må ha avtale med et oljeselskap om leveranse av drivstoff. Vi husker at Rema fikk det til i 1997. Men en pumpestasjon med tilhørende driftsavtaler er en *mye* større investering enn å opprette ladepunkt. Rema gikk på en smell der og overlot driften til Hydro-Texaco i 2003 fordi det ikke lønte seg. Så når jeg sier drivstoff-«monopol» så er det ikke riktig med jussbrillene på, men i praksis er det det pga oppstartskostnader. Bensinstasjoner utnytter eksisterende installasjoner og avtaler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

doldis1

Sitat fra: Panduck på søn 13. mai 2018, kl. 17:07
Sitat fra: Amoss på søn 13. mai 2018, kl. 16:19
Så om du er på langtur og merker at det blir for lite luft...

Jeg finner denne debatten litt meningsløs dersom man bruker argumenter som luft, toalett og vindusvask som forklaring på hvordan stasjoner skal overleve. Det ligger ikke noe penger i dette, og det vil ikke være penger nok til å vedlikeholde det tilbudet som bensinstasjoner leverer i dag, når folk ikke lengre kjøper bensin. Det er det salget som i det heletatt gjør det mulig å drive disse stasjonene. De færreste opplever at "OJ nå trenger jeg luft!", med mindre det er punktering, og da hjelper døgnåpne stasjoner veldig lite uansett. Man sier "Esso kan", vel når Esso i bunn og grunn er bygget opp på å selge drivstoff, så er det fint lite de kan gjøre når dette blir borte.

Samme gjelder argumenter "hva når man kjører Oslo -> Tromsø", vel igjen, antallet personer som gjør dette er så lavt at det ikke vil være nok til å holde liv i stasjoner, og på vei Oslo -> Tromsø kjører du forbi fine restauranter, cafeer, kjøpesentre osv.

Vi får nok noen tilpassede "energistasjoner", men jeg ville bli overrasket om det vil være noe spesielt mer enn 10% det antallet vi har bensinstasjoner. Da kan de kanskje ha nok kunder til å ansette kvalifiserte folk som kan hjelpe til med ting som å bytte vindusviskere o.l. Døgnåpne "verksted". Der jeg bor, tror jeg CircleKen er best rustet til å overleve. Resten tror jeg må kaste inn håndklet relativt kjapt.

Bortsett fra CircleK'en der du bor som jeg vet ingenting om vil jeg si om resten : Enig !  :+1:  ;)

jlan

Det er vel greiere at ladestasjonene utstyres med luftfylling og en automat for fylling av spyleveske. Gjerne med tappekran eller slange, så en slipper alle de unødvengige plastkannene. Toalett kan vel også være ubetjent, hvis det må låses opp med brikke eller fob.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: tomrh på søn 13. mai 2018, kl. 18:47
@Amoss, det å installere drivstoffpumper og drifte selv kan gjøres, ja, det er et regelverk for installasjon, sikkerhet og drift som må oppfylles, og man må ha avtale med et oljeselskap om leveranse av drivstoff. Vi husker at Rema fikk det til i 1997. Men en pumpestasjon med tilhørende driftsavtaler er en *mye* større investering enn å opprette ladepunkt. Rema gikk på en smell der og overlot driften til Hydro-Texaco i 2003 fordi det ikke lønte seg. Så når jeg sier drivstoff-«monopol» så er det ikke riktig med jussbrillene på, men i praksis er det det pga oppstartskostnader. Bensinstasjoner utnytter eksisterende installasjoner og avtaler.

Benekter ikke noe av det du skriver her, bare påpeker at det også er mulig å sette opp både bensin-/diesel-pumper og hurtig-ladestasjoner på "butikken" (eller gatekjøkkenet eller kjøpesenteret) i likhet med å sette opp hurtigladere på eksisterende bensinstasjoner. Og ja, vi vil se begge deler, og noen (få?) steder vil sikkert kjøpesenteret "vinne", men som hovedregel holder jeg en knapp på at de eksisterende bensinstasjonene overlever som veistasjoner. Og jeg ser ingen grunn til å være i mot dette.

Ja, jeg har sett mange gode argumenter her om at man KAN klare seg uten dersom man går inn for det, men hvor mange forventer egentlig at alle som går over elbiler skal være så idealistiske motstandere av (tidligere) bensinstasjoner?  Og hvorfor skulle de være det?

Når det gjelder de eksemplene jeg nevnte over fra mitt lokalmiljø, så aner jeg ikke hvordan dette går rundt økonomisk, men han har så vidt jeg har sett enda ikke kastet inn håndkle, så virker som om han får det til å gå rundt?  Men for alt jeg vet kan det være denne investeringen du er inne på som er grunnen til at den ene nærbutikken fortiden ikke er i drift...

Sitat fra: jlan på søn 13. mai 2018, kl. 19:09
Det er vel greiere at ladestasjonene utstyres med luftfylling og en automat for fylling av spyleveske. Gjerne med tappekran eller slange, så en slipper alle de unødvengige plastkannene. Toalett kan vel også være ubetjent, hvis det må låses opp med brikke eller fob.

Det er helt klart en mulighet... Hvor mange hurtigladestasjoner som ikke er plassert på/nær en bensinstasjon har alt dette tilgjengelig idag?

Som sagt, det er mulig, men selv tviler jeg på at det skjer (med ett mulig unntak av toalettet) før det blir ett skarpt kundekrav - som en følge av at bensinstasjonene i nærheten alt har bukket under så tilbudet alt er borte. Men med dette på plass, så har jo denne hurtig-ladestasjonen alt transformert seg (nesten) om til en veistasjon.
Model S 85D

Burger

Sitat fra: Vesel på søn 13. mai 2018, kl. 15:54
Username does NOT check out.  :o

Spiser burger jeg, men det skal være kvalitet. Sot, Super Hero eller Bror i Trondheim f.eks. Eller noe jeg griller selv :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

I fossiltiden stoppet vi ofte på Langebru, på vei til eller fra hytta. Selv om vi ikke skulle ha diesel. Hvis vi skulle ha noe raskt å spise, gikk vi på bensern, skulle vi ha middag gikk vi på kafeen. Har også stoppet her for å lade Trillingen.

Rett i nærheten har Tesla lagt superladeren til Eiker senter. Det er ikke et spesielt spennende sted å bruke tid på mens man lader. Selv om det riktignok er en kafe der inne. Helt klart en nedgradering i forhold til Langebru.

Jeg har også vandret rundt i Kiwibutikker uten mål og menig, mens bilen har ladet.  Og kommer man på en søndag er selvfølgelig Kiwi stengt.

Bensinstasjoner langs veien er ypperlige steder å plassere hurtigladere på.

Man kan gjerne ha hurtigladere ved butikker og kjøpesentere også, men det passer best i mer urbane strøk. Det er et annet kundesegment.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Sitat fra: automat på søn 13. mai 2018, kl. 23:27
I fossiltiden stoppet vi ofte på Langebru, på vei til eller fra hytta. Selv om vi ikke skulle ha diesel. Hvis vi skulle ha noe raskt å spise, gikk vi på bensern, skulle vi ha middag gikk vi på kafeen. Har også stoppet her for å lade Trillingen.

Rett i nærheten har Tesla lagt superladeren til Eiker senter. Det er ikke et spesielt spennende sted å bruke tid på mens man lader. Selv om det riktignok er en kafe der inne. Helt klart en nedgradering i forhold til Langebru.

Jeg har også vandret rundt i Kiwibutikker uten mål og menig, mens bilen har ladet.  Og kommer man på en søndag er selvfølgelig Kiwi stengt.

Bensinstasjoner langs veien er ypperlige steder å plassere hurtigladere på.

Man kan gjerne ha hurtigladere ved butikker og kjøpesentere også, men det passer best i mer urbane strøk. Det er et annet kundesegment.

og, ladere ved matbutikker av type Kiwi er gjerne forbeholdt kunder der. Moa er det ikke bare å hekte opp bilen å gå seg en tur. Tar du ikke pliktløpet innom butikken kan du få bot...

Når det er sagt foretrekker jeg faktisk å slippe lukt av bensin/diesel. Har lagt merke til at jeg kjenner denne lukten mye bedre nå når jeg ikke står i dampen 2-3 ganger i mnd.... Herlig å slippe dette - kan ikke være bra  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

THE

Drivstoffkjedene og bensinstasjonskjedene håper nok at hydrogen skal slå gjennom som energibærer i personbiler, og det skjer jo om 5-10 år (slik det har gjort de siste 30-40 åra nå). Med hydrogen i stedet for diesel/bensin/strøm som energibehov, så vil sannsynligvis behovet for "bensinstasjoner" bli minst like stort som i dag. Det blir upraktisk store H2-tanker for å oppnå rekkevidde på +-1000 km pr fylling slik som dieselbiler har i dag, og dermed vil en overgang til hydrogen føre til en økning i antall fyllinger på fyllestasjon sammenlignet med i dag.

Problemet er jo selvsagt at de fleste bensinstasjonene vil gå konkurs lenge før hydrogenbiler blir utbredt, det er i alle fall min spådom.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

Sitat fra: THE på man 14. mai 2018, kl. 08:46
Problemet er jo selvsagt at de fleste bensinstasjonene vil gå konkurs lenge før hydrogenbiler blir utbredt, det er i alle fall min spådom.
Etterhvert som elbilene får bedre rekkevidde og hurtigladetilbudet styrkes, så må jo hydrogen i så fall "påtvinges" med enda sterkere incentiver samt evt avgifter på elbiler. For hvem vil vel betale 9 kr/mil for en dyr og usikker teknologi som hydrogen når man kan kan kjøre elektrisk for 2 kr/mil med en tryggere og mer kjent teknologi?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: THE på man 14. mai 2018, kl. 08:46
... at hydrogen skal slå gjennom som energibærer i personbiler, og det skjer jo om 5-10 år (slik det har gjort de siste 30-40 åra nå).

Så du fikk ikke memo'et om at hydrogen var erstattet av faststoffbatterier?

https://www.youtube.com/watch?v=SilnVYIBVag
;)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på man 14. mai 2018, kl. 10:49

.......... memo'et om at hydrogen var erstattet av faststoffbatterier?
Fisker sier at de lanserer faststoffbatterier i 2020 (tre år før planlagt faktisk).
De har labtester igang og bygger prototypebatterier. De har faktisk droppet planen om Li-ion i E-motion fordi utviklingen går såpass fort.

https://youtu.be/GCe3SW_BTFQ

Det blir hvertfall ikke noe argument for bensinstasjoner overalt.

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på man 14. mai 2018, kl. 06:51
og, ladere ved matbutikker av type Kiwi er gjerne forbeholdt kunder der. Moa er det ikke bare å hekte opp bilen å gå seg en tur. Tar du ikke pliktløpet innom butikken kan du få bot...

Øh, nei. Hurtigladerne utenfor Kiwi er ikke forbeholdt butikkens kunder. Noen få steder (i Oslo stort sett) må man betale parkeringsavgift, ellers ikke. Jeg lader ofte på Kiwi-hurtigladere, f.eks. på Roa, Dokka eller Vingnes. Noen ganger handler jeg, andre ganger ikke. Og det er ikke P-vakter der så det er uansett ingen som kan gi bot.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på man 14. mai 2018, kl. 11:04
Det blir hvertfall ikke noe argument for bensinstasjoner overalt.

Ikke noe *mer* argument for bensinstasjoner over alt enn vi alt har ;) 

Eller, bortsett i fra... Faststoffbatteriene forventes å også kunne lades raskere, så det blir kortere stopp også for elbilistene, så dagens bensinstasjoner kanskje ikke likevel behøver å endres så veldig mye for å tilpasses som veistasjoner for den nye kundegruppen som man i utgangspunktet har trodd.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA