Bensinstasjoner som nedlegges.

Startet av werner, ons 09. mai 2018, kl. 20:30

« forrige - neste »

brako79

Nå kan de jo bare slenge bort alle reoler med snickers, chips, cola, olje og vindusviskere.
Så lager de sitteplasser istedetfor. Trenger ikke mer en ti-tjue plasser.

Så litt flere ladere utenfor.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

tomrh

Bensinstasjoner i byer og bynære strøk vil rammes først. Her er veksten av elbiler størst, og i og med at et flertall kan saktelade hjemme og evt på destinasjon så blir det begrenset behov for ladestopp, ihvertfall i forhold til behov for fyllestopp da de eide fossilbiler. Så da overlever bensinsrasjonene kanskje på gode boller og pølser for yrkessjåførene enn så lenge.

På stamveier og gjennomfartsårer ute i distriktene kan bensinstasjonene blomstre ved å konvertere til veistasjoner med ladetilbud og matservering samt servicetilbud, slik Amoss nevnte. For en større andel elbiler vil etterhvert legge ut på langtur inkl yrkessjåfører, og da må de stoppe og lade underveis.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Sitat fra: jkirkebo på tor 10. mai 2018, kl. 22:30
50 øre minuttet for 7kW er DYRT, det er dyrere pr. kWh enn hurtiglading. Typisk pris på 7kW pleier å være ca. 20 øre pr. minutt, jeg betaler bare 15 øre/minutt på den Fortum-laderen jeg bruker i Moss sentrum innimellom.

30 kr. time for 7,4kW=405 øre/kWh.
150 kr. time for ~40kW hurtiglading=375 øre/kWh. 40kW er en grei snittverdi på en ladesesjon, om man ikke lader alt for langt opp.

Jeg blinsa mellom to steder. Tista har 20øre/minutt slik at selv for min 2012 med 3,7kW-lader er det innafor.

Jeg er dog uenig med deg at 50øre er dyrt sammenliknet med hurtiglading. Ta min nye 2018 som har 6,6kW-lader. For 50øre/minutt skal bli lukerativt må hastigheten på hurtigladingen gå under 33kW. De aller fleste bildene på nette av hurtigladende Leafer er hastigheten godt under det, sikkert fordi SOC er over 70%. Dvs. den rimeligste løsningen er en kombo. hurtiglad til under break even, bytt hvis du har tid..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på tor 10. mai 2018, kl. 18:01
Tror ikke dette kommer helt fram i diskusjonen om å skape transport uten utslipp av CO2... Hvordan skal brannvesenet slukke en hydrogenbrann i en bil og om det skjer i en parkeringskjeller så går vel hele blokka i smellen...
Det var ikke meningen å gjøre dette om til en hydrogentråd, men du har nok rett i at det må tenkes helt nytt før man tar hydrogenbiler inn i hus og tunneler. Jeg er forresten glad for at heliumballonger blir forbudt, for hvem skulle ha sjekket at disse ikke ble fyllt med billig hydrogen fra nærmeste fyllestasjon?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Panduck

Her har vi 2 stykk circle k, en esso, en shell en "best" og en ubemannet ved rema1000.

jeg antar at en circlek og den ubemannede kommer til å overleve lengst. antall elbiler har eksplodert, og det kan ikke være lenge før den første må gi seg. De første som går dukken p.g.a elbil kommer neppe til å innrømme at det var grunnen. Men det blir nok relativt åpenbart veldig snart.

Hva som blir fremtiden er det umulig å si, om noen få år har vi kanskje batterier som gjør at lading "underveis" kun blir noe man gjør på de virkelig, virkelig lange turene, altså blir "energistasjoner" over alt ikke noe det vil være marked for.

Amoss

Sitat fra: Panduck på lør 12. mai 2018, kl. 00:46
Hva som blir fremtiden er det umulig å si, om noen få år har vi kanskje batterier som gjør at lading "underveis" kun blir noe man gjør på de virkelig, virkelig lange turene, altså blir "energistasjoner" over alt ikke noe det vil være marked for.

Også i fremtiden forventer jeg at det vil være mennesker ombord i flesteparten av disse bilene som kjører  på veiene våre. Uansett hvor gode batterier man skulle klare å utstyre bilene med så blir det ikke like lett å lage nye "batterier" til menneskene. De vil fortsatt trenge påfyll av vått og tørt, og slippe ut restene fra sist stopp. Sjekke luft i dekkene, vaske bil/ruter og kanskje strekke litt på beina eller ta en røyk.

Ser selv at når jeg er på langtur så stopper jeg på bensinstasjonene minst dobbelt så ofte som bilen trenger mer energi...  Jo flere vi er i bilen, jo oftere må det stoppes. Ja, man *kan* i så tilfelle stoppe andre steder, men bensinstasjonene ligger gunstig til rett ved hovedveien, har tilbud både om toaletter (renere og penere enn de på rasteplassene) og kioskvarer++ og plass til å parkere.
Model S 85D

Panduck

Sitat fra: Amoss på lør 12. mai 2018, kl. 01:24
De vil fortsatt trenge påfyll av vått og tørt, og slippe ut restene fra sist stopp. Sjekke luft i dekkene, vaske bil/ruter og kanskje strekke litt på beina eller ta en røyk.

Vi får se hva som kommer, men type "bensinstasjonserstatning" i form av "energistasjon" er ikke nødvendigvis løsningen på det du snakker om her. Bensinstasjoner selger veldig, veldig mye på at folk kjøper ting når de først er der. Tar man bort behovet for å stoppe, forsvinner mye av grunnen til å kjøpe varer på et sted det er dobbelt så dyrt som i butikken. Personer på langtur er ikke nok til å overleve for slike steder... Løsningen kan bli å kutte ut det fordyrende leddet: mennesker som jobber der.

Jeg tror (dessverre) at McDonalds har langt mer håp enn CircleK. Det antall mennesker som stopper der for påfyll av sine batterier er enormt. Vi betaler gjerne litt ekstra når vi er på et sted for å fylle bensin på tanken, men når våres eget behov bestemmer hvor vi skal stoppe, virker det som om pris er det eneste som betyr noe.

Ved E6 Gardermoen ligger Esso/Deli de Luca ved siden av McD, der McD har ladere, og en kø med kunder som Deli de Luca bare kan drømme om. Fjern Esso fra Deli de Luca, og de kan bare legge ned. At Burger King bygger seg opp langs veien, er ikke godt nytt for "energistasjonene" heller.

Om vi ser på nye Innlandsporten, der er Circle K, BurgerKing og Coop Extra. Coop Extra har en liten cafe-del, og søndagsåpen butikk, og toaletter. BurgerKing har "råbillig" mat og Circle K har fordelen med at de er ved siden av bensinpumpene. Jeg vet hvilken av disse jeg tror vil gi seg først. Jeg skulle ØNSKE det var BurgerKing, men jeg tror de kan bli stående igjen alene.

Det er min "spådom" for fremtiden, butikker og fastfood, samt noen litt mer "upscale" spisesteder, er det vi benytter langs veien. Ettersom en lokasjon kan håndtere en stor mengde personer, vil det ikke bli behov for så mange av de. Bensintasjoner i byer / tettsteder vil forsvinne, uten at de blir erstattet av noe annet enn noen ladepunkter ved parkeringsplasser. På Jessheim har man Circle K og Esso i sentrum. Strekke beina og bruke toalettene, man stopper ikke på slike steder for å gjøre det. Disse antar jeg vil forsvinne, uten å bli erstattet med noe som har med bil eller menneskers "batteribehov"

Bolleland på Espa er et eksempel på hvordan det må tenkes for å overleve. Tilby noe annerledes, en grunn til å stoppe. Men det er et begrenset marked, derfor vil det nok bli langt langt færre slike steder sammenliknet med det antall bensinstasjoner vi har i dag.

Panduck

I Europa er det normalt med butikk, fastfood og bensinstasjon på de fleste steder. Bensinstasjonene har kunder fordi de ligger ved siden av pumpene. Selv MED dette sliter de i konkurransen mot de andre. Det vil nok bli mye nedleggelser, uten at det erstattes av noe nytt, for det som trengs som erstatning for "menneskebatterier", det er allerede der.

Amoss

Sitat fra: Panduck på lør 12. mai 2018, kl. 11:54
Vi får se hva som kommer, men type "bensinstasjonserstatning" i form av "energistasjon" er ikke nødvendigvis løsningen på det du snakker om her. Bensinstasjoner selger veldig, veldig mye på at folk kjøper ting når de først er der. Tar man bort behovet for å stoppe, forsvinner mye av grunnen til å kjøpe varer på et sted det er dobbelt så dyrt som i butikken. Personer på langtur er ikke nok til å overleve for slike steder... Løsningen kan bli å kutte ut det fordyrende leddet: mennesker som jobber der.

Jeg sier ikke at "energistasjonene" *nødvendigvis* behøver å være det jeg snakker om her, men de har det beste utgangspunktet da de alt ligger lett tilgjengelig langs hovedveiene og har de viktigste tilbudene veifarende trenger. Som jeg var inne på i forrige post så stopper jeg på disse *minst* dobbelt så ofte som behovet for å fylle transportenergi på bilen når jeg er på langtur. Så nei, å fylle transportenergi er ikke min primære årsak til å stoppe på disse stedene.

Joda joda, ligger det en butikk på en "bensinstasjon lokalisasjon" og de tilbyr døgnåpen betjening og toaletter vil det helt klart være ett godt alternativ for de fleste stoppene (og normalt med lavere priser). Men ser jeg en butikk langs veien bør den være rimelig stor før jeg antar som en selvfølge at de har ett toalett-tilbud overhode. Og vaske ruta/sjekke lufttrykk/handle bilrekvisita kan jeg nok uansett glemme. Og skal den være døgnåpen skal den ligge svært godt til for å kunne få en omsetting - selv om natta - som tillater dem å holde lave butikkpriser og samtidig ha ett fullt butikkvareutvalg.

Er det først og fremst mat som er årsaken til stoppen kan så klart en McD eller BurgerKing være ett alternativ, men de har heller ikke tilbud om å vaske ruta/sjekke lufttrykk/handle bilrekvisita.

Joda, har også observert at det i økende grad har blitt etablert gatekjøkken/butikker på "bensinstasjon lokalisasjoner". Men tenk deg om en gang til før du avgjør hvem som kan overleve av langtkjørende veifarende alene...  Spesielt dersom man ønsker at de skal være åpne 24/7...

Sier ikke at fremtiden vil være akkurat de samme stasjonene vi har i dag, men de tradisjonelle bensinstasjonene har brukt mange mange år på å lære seg hva de veifarende trenger og ønsker. Endres behovene og/eller ønskene så bør de relativt enkelt kunne tilpasse seg det. Det finnes alt en del dagligvarer å få kjøpt på stasjonene, men dog til langt høyre pris enn nærmeste Rimi. Om veifarende virkelig har behov for å handle masse dagligvarer underveis på langturer, så vil helt sikkert tilbudet utvides på bensinstasjonen. De fleste har alt blitt litt "gatekjøkken" om det er det som er behovet.

Du nevner her Esso/Deli de Luca, og selv kan jeg nevne Shell/7-11. Vil vi i fremtiden se CircleK/McD? Eller kanskje CircleK/McD/Meny?  Så kan man krangle til busta fyker om det er CircleK som flytter inn hos McD/Meny eller omvendt... Uansett er det irrelevant, så lenge resultatet er at sluttproduktet dekker behovene til de veifarende, enten de vil fylle bensin eller lade eller bare må "tømme tanken" eller fylle opp sitt eget "batteri".
Model S 85D

tomrh

Du bruker deg selv som eksempel Amoss, da kan jeg referere til meg selv, eller oss som familie, det er null besøk på bensert i det daglige etter at vi skaffet elbiler. I fossilæraen måtte det fylles 2x i uka (en for hver bil), og da kunne det fort bli en is, en pølse eller litt motorolje og spylevæske for etterfylling. Nå tjener de bare på oss i bilferiene. Så da er spørsmålet om vi er atypiske?
Stjørdal

doldis1

Sitat fra: tomrh på lør 12. mai 2018, kl. 13:00
Du bruker deg selv som eksempel Amoss, da kan jeg referere til meg selv, eller oss som familie, det er null besøk på bensert i det daglige etter at vi skaffet elbiler. I fossilæraen måtte det fylles 2x i uka (en for hver bil), og da kunne det fort bli en is, en pølse eller litt motorolje og spylevæske for etterfylling. Nå tjener de bare på oss i bilferiene. Så da er spørsmålet om vi er atypiske?

Atypiske ? Tvilsomt, tipper det er ganske likt for de fleste som går over til elbil. Jeg tror bensinstasjonene taper denne kampen av to grunner : Behovene til fossilbilister og elbilister er vidt forskjellige grunnet ladetiden og at denne overgangen til bare elbiler på veiene vil ta tiår..
Mens en fossilbileier klarer seg med 3 min. på stasjonen vil en elbileier bruke 30 min, allerede der trenger stasjonen 10 ganger større uteareal for å opprettholde likt antall kunder pr. dag..!  ( argumenter gjerne med at ladetiden blir raskere ,men tid er omvendt proposjonal med penger i ladeverdenen så jeg tror 30 min om 10 år er innenfor)

Hadde overgangen fra fossil til el gått over natten kunne mange bensinstasjoner byggd om og levd godt videre, men i praksis behøver de to vidt forsjellige stasjoner i hele overgangsfasen, og siden det egentlig innebærer en nyetablering er vel nært en bensinstasjon nærmest den dårligst tenkbare plasseringen..?   

Altså du kommer inn til ett tettsted og må lade bilen, ungene i baksetet har rasert begge skjermene og holder på å gnage seg ut av bilen mens kjerringa henger over setet og kjefter.... Hvor vil du stoppe og lade da ? Utenfor en bensinstasjon ? Eller utenfor et kjøpesenter..? eller lekeland..? MacDonalds..?

Amoss

Sitat fra: tomrh på lør 12. mai 2018, kl. 13:00

Jeg tror du gikk glipp av noe i min post, for du snakker her om noe HELT annet enn  det jeg gjør. Ja, "i det daglige" så blir det stort sett for å fylle drivstoff at man stopper på den lokale bensinstasjonen (og da gjerne handler litt annet også). Jeg presiserte i mine poster at jeg snakket om "på langtur".

Joda, jeg stikker ofte nok innom dem også "i det daglige" selv uten å ha behov for å fylle/lade noen bil, men disse behovene kunne lettere erstattes av butikker/gatekjøkken/kiosker (bortsett når jeg trenger å vaske ruta o.l.), ikke minst fordi jeg stort sett er lokalkjent der jeg kjører "i det daglige". Så det er altså ikke det jeg snakker om her, og har null problemer med å forstå de som velger å unngå disse "i det daglige" dersom de kan. Så her er det kanskje jeg som er "atypisk".

Men på langtur må også elbilister ha naturlige behov som må stilles, og de vil da ofte lettes kunne dekkes av bensinstasjoner også der man ikke vet hvor det finnes åpne butikker/gatekjøkken med toaletter og det man ellers mener man har behov for.

Sitat fra: Doldis1 på lør 12. mai 2018, kl. 13:50
Jeg tror bensinstasjonene taper denne kampen av to grunner : Behovene til fossilbilister og elbilister er vidt forskjellige grunnet ladetiden og at denne overgangen til bare elbiler på veiene vil ta tiår..

Ja, det er forskjeller, så skal "bensinstasjonene" overleve må de tilpasse seg dette. Og så langt jeg kan se er de alt godt i gang med denne delen av tilpassningen. Og at de er tilpasset kunder som blir værende en halvtime behøver på ingen måte å tilsi at de ikke lengre fungerer for kunder som klarer seg med 3 min.  De siste er jo ikke en gang innom selve stasjonen - skal du både fylle OG handle/betale inne så går det lett godt over disse 3 minuttene ;)

Sitat fra: Doldis1 på lør 12. mai 2018, kl. 13:50
Altså du kommer inn til ett tettsted og må lade bilen, ungene i baksetet har rasert begge skjermene og holder på å gnage seg ut av bilen mens kjerringa henger over setet og kjefter.... Hvor vil du stoppe og lade da ? Utenfor en bensinstasjon ? Eller utenfor et kjøpesenter..? eller lekeland..? MacDonalds..?

Altså - du har alt bommet på målet når du sier at man må "inn til ett tettsted". Fordelen jeg trekker frem med bensinstasjonene er nettopp at de ligger godt langs hovedveien så du SLIPPER å kjøre inn til ett tettsted for å se etter om det finnes noe egnet sted å stoppe.

Som jeg sa over så er de alt igang med å tilpasse seg kunder som blir litt lengre. Men nei, de er på ingen måte ferdig enda, så være behovet viser seg å være ett "lekeland" til de yngste ala det man ser på en del butikksentere? Mini-kino?  Tv-salong? Bibliotek?

...

En ting jeg har lurt på lenge er hvorfor så mange elbilister tydeligvis HATER bensinstasjonene? Joda, forstår godt uviljen/"hatet" til produktene "bensin" og "diesel", men ikke til konseptet med tilpassede stasjoner som dekker de reisendes behov på lokalisasjoner nært veien man kjører på? Selv ser jeg ikke for meg at jeg vil slutte å bruke disse så lenge jeg er istand til å kjøre egen bil, selv om behovet for drivstoff skulle bortfalle. Hvorfor hadde det vært så mye bedre om det sto "Mc Donalds" på skiltet istedet for "CircleK"?

For egen del driter jeg i hva som står på skiltet så lenge de har det jeg ønsker - og dagens McD har som regel ikke det for mitt vedkommende. Men klart, utvider de med bilvasken, vaskebøtta til frontruta, luftpumpa til dekkene og litt kiosk/dagligvarer/bilrekvesita - og ladestasjon/bensin/dieselpumpe så vil det hjelpe på ;)
Model S 85D

tomrh

Trodde kanskje du kjørte lengre turer i det daglige @Amoss. Hvor ofte kjører man på langtur? Det er de som stopper og fyller i det daglige som først og fremst faller bort som bensinstasjonkunder. Hvor er det flest av de? Det er der bensinstasjondøden blir merkbar.

At elbilister «hater» bensinstasjoner? Tja, sterkt ordvalg, er vel ikke det man føler. Men det har alltid vært et nødvendig onde å stoppe der. For å svi av over en halv tusenlapp mens man lukker øynene og tenker at «drivstoff må man ha». Og noen ganger å måtte svi av ytterligere mange hundre spenn på mat og is til sultne og varme barn (og voksne), til 3-4 dobbel pris. Bensinstasjoner assosieres med utgifter. Det å kunne kjøre forbi med min vesle i-MiEV i 2012 og se det høye lysende neonskiltet med bensinpriser bare gli uviktig bak i glemselen, gav en litt uventet men spontan glede. Kanskje bare meg? Tror ikke det..
Stjørdal

Counterpointer

Små bensinstasjoner vil fases ut større servicesentere vil bygges ut på egnede trafikknutepunkt. Denne utviklingen ser vi allerede.
Tilbud og etterspørsel vil tilpasse dette over tid.

Utover i landet vil det måtte komme andre tilpasninger ut fra lokale behov.

Men vi har enda ikke forutsetninger for å se hva fremtiden litt lengre frem vil gi av muligheter og behov.

Fisker sier de vil levere første bil med solid state batterier i 2020 (tidligere annonsert 2023). Da endrer markedet seg enda en gang, og kanskje vil det gamle mønsteret med korte stopper komme tilbake?

Amoss

Sitat fra: tomrh på lør 12. mai 2018, kl. 15:47
Trodde kanskje du kjørte lengre turer i det daglige @Amoss. Hvor ofte kjører man på langtur? Det er de som stopper og fyller i det daglige som først og fremst faller bort som bensinstasjonkunder. Hvor er det flest av de? Det er der bensinstasjondøden blir merkbar.

Vel, først: Hva som er langtur er jo ett definisjonsspørsmål. For noen er det 5 mil (om man vanligvis beveger seg 3 km til og fra jobben), andre pendler daglig mellom Telemark og Oslo... Som definisjon for denne debatten kan man si at langtur er en tur der man føler man MÅ stoppe en eller flere ganger på turen, enten det er det er for å fylle/lade (gitt at man starter med rimelig full tank/SOC).

Hvor ofte man gjør det?  Noen gjør det "i det daglige" som jeg var inne på, andre kanskje hver helg, og atter andre en gang i året eller sjeldnere. Og alt i mellom...

knut.aulie svarte godt på hvor denne bensinstasjonsdøden først blir merkbar.

Sitat fra: tomrh på lør 12. mai 2018, kl. 15:47
At elbilister «hater» bensinstasjoner? Tja, sterkt ordvalg, er vel ikke det man føler. Men det har alltid vært et nødvendig onde å stoppe der. For å svi av over en halv tusenlapp mens man lukker øynene og tenker at «drivstoff må man ha». Og noen ganger å måtte svi av ytterligere mange hundre spenn på mat og is til sultne og varme barn (og voksne), til 3-4 dobbel pris. Bensinstasjoner assosieres med utgifter. Det å kunne kjøre forbi med min vesle i-MiEV i 2012 og se det høye lysende neonskiltet med bensinpriser bare gli uviktig bak i glemselen, gav en litt uventet men spontan glede. Kanskje bare meg? Tror ikke det..

Jeg har full forståelse for "hatet" mot bensin-/diesel-pumpa og "det høye lysende neonskiltet med bensinpriser". At andre varer på bensinstasjonen også er "overpriset" i forhold til hva de koster på Bunnpris er heller ingen hemmelighet. Men du står forsåvidt fritt til å fylle bensin/diesel på stasjonen og kjøre videre til nærmeste Bunnpris for å handle/ta pausen om du vil spare noen kroner. Selve fyllinga tar jo som tidligere nevnt ikke så lange tiden... (Nå snakker jeg altså om den tiden du MÅTTE innom stasjonene)

Det man betaler for med de høyere prisene på stasjonen er jo bekvemmelighet. Stasjonen er strategisk plassert (husk jeg snakker om langturer - ikke den lokale diselgauken på hjørne) langs hovedfartsåren, har utvidet åpningstid og ett spesifikt vare-/tjeneste-tilbud tilpasset den veifarende. Ja, jeg kan også irritere meg over de høyere prisene, men når jeg altså likevel handler der så er det nettopp fordi det er verd den ekstra bekvemmeligheten. Og som du er inne på - har man først stoppet der av EN grunn (toalett? Fylling? Lading?) så er det greit å gjøre unna de andre ærendene man skulle ha samme sted. Og ikke minst, har man først benyttet ett gratis toalett eller gratis vindusvask/dekktrykksjekk så fortjener de også å kunne tjene noen kroner på en via varene/tjenestene de tar (over)betalt for.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA