Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)

Startet av ThomasEL, tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#60
Jeg har gjort samme feil selv noen ganger, så jeg husker det nå. :)

Det blir en åttedobling av effekten med doblet hastighet. F.eks 1 kW i 50 km/t blir til 8 kW i 100 km/t, som så blir til 64 kW i 200 km/t, som så blir til 512 kW i 400 km/t.

Luftmotstanden er brutal, rett og slett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 31. mai 2018, klokken 16:46
Jeg har gjort samme feil selv noen ganger, så jeg husker det nå. :)

Det blir en åttedobling av effekten med doblet hastighet. F.eks 1 kW i 50 km/t blir til 8 kW i 100 km/t, som så blir til 64 kW i 200 km/t, som så blir til 512 kW i 400 km/t.

Luftmotstanden er brutal, rett og slett.

Du har helt rett.

Arbeid = F*s = K*v^2*s
Effekt = Arbeid/tid = (K*v^2*s)/t = (K*v^2*s)/(s/v) = Kv^3

Arbeid er det samme som forbruk (energi  for en gitt strekning)

Triangle

Det er firedobling, ikke åttedobling.

Sitat: Naturens kvadratlover sørger for at om du for eksempel dobler farten på noe som beveger seg gjennom luft eller vann, så firedobler du motstanden.

Kilde: https://www.tu.no/artikler/aerodynamikk-avgjor-farta/326465

Tellus

Motstand er kraft så det er rikitg.

Effekt er noe helt annet. Den øker med farten opphøyd i 3. Utledet og bevist i mitt forrige innlegg  :D

Tomma

Tenker dette er tråden hvor jeg kan stille dette spørsmålet. Om jeg skal reise fra Oslo til Gøteborg i sommer. Hvor vil det være lurest å stoppe for å lade samt hvilken hastighet er det lurt å ligge i?

eGOtrip.se foreslår å kjøre 175km til Preem Tanumshede og lade der i 49 min før jeg kjører de resterende 133km til Gøteborg. Dette er om jeg ligger i 110km/t

Justerer jeg hastigheten til 90km/t holder det å lade 12min etter å ha kjørt 228km til Törp Kjøpesenter og så de resterende 81km til Gøteborg

Ønsker jo helst å ligge i fartsgrensen da det er vel 110-120 km/t ned til gøteborg? Å ligge da i 90km/t er kjipt. Vil det være smartere å stoppe ved nærmeste lader når jeg nærmere meg 60% ca og lade til 80% f.eks.? Tipper at eGOtrip.se ikke tar høyde for #rapidgate
Nissan Leaf 2014 Tekna

meitran

Sitat fra: Tomma på fredag 01. juni 2018, klokken 10:53
Tenker dette er tråden hvor jeg kan stille dette spørsmålet. Om jeg skal reise fra Oslo til Gøteborg i sommer. Hvor vil det være lurest å stoppe for å lade samt hvilken hastighet er det lurt å ligge i?

eGOtrip.se foreslår å kjøre 175km til Preem Tanumshede og lade der i 49 min før jeg kjører de resterende 133km til Gøteborg. Dette er om jeg ligger i 110km/t

Justerer jeg hastigheten til 90km/t holder det å lade 12min etter å ha kjørt 228km til Törp Kjøpesenter og så de resterende 81km til Gøteborg

Ønsker jo helst å ligge i fartsgrensen da det er vel 110-120 km/t ned til gøteborg? Å ligge da i 90km/t er kjipt. Vil det være smartere å stoppe ved nærmeste lader når jeg nærmere meg 60% ca og lade til 80% f.eks.? Tipper at eGOtrip.se ikke tar høyde for #rapidgate

Tror jeg ville gått for første alternativ, selv om det muligens vil bety redusert ladehastighet.

Triangle

Sitat fra: Tellus på fredag 01. juni 2018, klokken 10:36
Motstand er kraft så det er rikitg.

Effekt er noe helt annet. Den øker med farten opphøyd i 3. Utledet og bevist i mitt forrige innlegg  :D

Ok, artikkelen jeg linket til sier også at:
Om du tusler pent og pyntelig av gårde i 50 km/h og så øker til 100 km/h på motorveien, og den motstanden lufta bød på mot bilen var 20 kW, må bilen plutselig bruke 80 kW for å karre seg fram.

Her er det også en firedobling av effekt...

Espen Hugaas Andersen

#67
Sitat fra: Triangle på fredag 01. juni 2018, klokken 12:40Ok, artikkelen jeg linket til sier også at:
Om du tusler pent og pyntelig av gårde i 50 km/h og så øker til 100 km/h på motorveien, og den motstanden lufta bød på mot bilen var 20 kW, må bilen plutselig bruke 80 kW for å karre seg fram.

Her er det også en firedobling av effekt...
Artikkelen tar feil, 20 kW i 50 km/t blir til 160 kW i 100 km/t. Dette er en feil som er lett å gjøre, så det er forståelig at selv TU kunne gjøre feilen.

For å si det slik, hva er det som firedobles - motstanden eller effekten? De kan ikke begge firedobles utifra formlene. Firedobler motstanden seg med en dobling av hastighet, så betyr det nødvendigvis at effekten åttedobles.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Joltus

#68
28kw....hvis man sier 36 netto så er 28kw det man trenger for å lade 0-80 på 60 minutter.

Tipper det er derfor det er så mye buffer i bunn. Slik at man har buffer på å lade fra 0 til 80. Siden de oppgir prosent her, og ikke antall kWh man skal kunne forvente å måke inn i batteriet. Vi vet jo at det er en forholdsvis stor buffer i bunn, noe som gjør at å lade fra 0 til 80 innebærer mindre energi enn å lade fra tomt batteri til 80%....

Men med tanke på at lading avtar allerede ved 65 prosent tror eg Nissan skal ha en utfordring å nå dette når folk har kjørt litt på motorvei.

Når vi bestilte vår var det 0-80 på 40 minutter, ikke 40-60 minutter. Da kan man ikke lade under 43kW.

Lurer på hvor langt man kan komme med en reklamasjon på dette.

Stig85

Tesla Bjørn testet Oslo-Alvdal-Moss i går. Finner ikke selve turen lenger, den lå på kanalen hans i går kveld.

https://youtu.be/Tg_ACsok5UE
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

ThomasEL

TeslaBjørn oppsummerer testen skriftlig på Facebook på siden for Nye Leaf. Som ventet noe redusert ladehastighet etter hvert, men jeg leser også ut noe positivt:

- Lavt forbruk (Han hadde et gjennomsnittsforbruk på 1,29kWt/mil)
- Han kom over 400 km med bare én hurtiglading (altså før ladestruping slo inn)
- Bjørn konkluderer med at om lag 500km kjøretur med nye Leaf går rimelig greit.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elekTrond

Sitat fra: Stig85 på onsdag 06. juni 2018, klokken 07:59
Tesla Bjørn testet Oslo-Alvdal-Moss i går. Finner ikke selve turen lenger, den lå på kanalen hans i går kveld.
xhttps://youtu.be/Tg_ACsok5UE
Det hjelper å stille inn apparatet på ønsket kanal. Eller gå inn i riktig kinosal. Har jeg hørt ... (Vi var sent ute til Eurotrip/Roadtrip og spurtet inn i salen. Etter 15-20 min skjønte vi at kinesern i denne kulturfilmen med mandarinsk tale neppe kom til å finne silkevegen til Vesten : )
https://www.youtube.com/teslabjornlive24

Del #1/2

https://www.youtube.com/watch?v=bYlx7_1D0jY

Del #2/2

https://www.youtube.com/watch?v=2h88QKvZN5w
'13 Mjau

Stig85

Sitat fra: elekTrond på onsdag 06. juni 2018, klokken 11:44
Sitat fra: Stig85 på onsdag 06. juni 2018, klokken 07:59
Tesla Bjørn testet Oslo-Alvdal-Moss i går. Finner ikke selve turen lenger, den lå på kanalen hans i går kveld.
xhttps://youtu.be/Tg_ACsok5UE
Det hjelper å stille inn apparatet på ønsket kanal. Eller gå inn i riktig kinosal. Har jeg hørt ... (Vi var sent ute til Eurotrip/Roadtrip og spurtet inn i salen. Etter 15-20 min skjønte vi at kinesern i denne kulturfilmen med mandarinsk tale neppe kom til å finne silkevegen til Vesten : )


Haha, der har du den, de lå lenka til den vanlige kanalen hans i går  ;)
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

LeafSwe

TeslaBjørn test

-batteritemp start 19 grader
-utetemp 12 grader
-drafting bakom buss 85km/t

Ändå batteritemp 50grader efter snabbladdning och sedan reducerad laddeffekt 20-25kW

Rapidgate big time enligt mig
3P+
3SR+

Stig85

Hadde planer om en tur Hamar-Stockholm til høsten, men det spørs om jeg bare slår fra meg den dessverre... Så god tid har jeg ikke  :laugh:
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA