Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

3 barn i e-NV200?

Startet av Myrvang, mandag 07. mai 2018, klokken 00:03

« forrige - neste »

Myrvang

Vi venter nummer 3 til høsten og må finne oss ny bil. Vurderer en ny e-NV200 7-seter. Prøvde en før helgen og ble overrasket over hvor liten den faktisk var. 3 barn i bilen betyr et barn på rad 3, men der er det ikke ISO-fix. Det er jo mulig å feste setet med belte, men trodde faktisk bilen var større. Litt skuffet der.

Men prisen er jo veldig fin, ny bil med alt utstyr koster 344.000,- Alternativet vårt er en S-MAX, men de vi ser på Finn til omtrent samme samme pris er ofte 4-6 år gamle, uten garant og med høy km. Fordelen med den er 3 seter med ISO-fix i midterste rad. Ulempen er at den er dyrere å eie. Kjøper jeg burktbil til 350.000,- nå er den verdt kanskje 150.000,- om 3 år, muligens mindre men neppe mer. En ny bil til samme pris vil fortsatt ha nybilgaranti og kanskje være verdt 200.000,- om 3 år i tillegg til at koster en god del mindre å eie den i 3 år.

Noen her med 3 småbarn og e-NV200? Fungerer det greit?

Vi venter barn i september, så må snart bestille om vi skal få bil før ungen. De andre er 3 og 5 år og sitter forovervendt.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

turfsurf

Vanligvis er det jo slik at nybiler taper seg mere i verdi enn bruktbiler i samme tidsrom. Men å kjøpe brukt (diesel?) nå vil jeg vært meget forsiktig med.

5 åringen er vel uansett så stor nå at det går fint å sitte i beltestol, og klarer vel å ta på beltet selv også? Burde gå fint å ha femåringen bakerst og de to minste på rad 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaiat

e-NV200 er ikke så stor, nei. Det er 40 kWh-utgaven som frister regner jeg med, ellers er det Peugeot Partner Tepee/Citroen Berlingo som er alternativet. Men da blir det lite batteri igjen. Muligens en av de rimeligste Model S'ene på finn.no kunne være aktuelt også? Men da er den jo riktignok noen år gammel og har gjerne noen km på telleren.

Jeg har tre barn selv og utvalget av aktuelle biler blir fort lite, spesielt når en er på stramt budsjett. Har selv kommet til at det nok trolig blir brukt dieselbil for meg når jeg skal ha "ny". Har rett og slett ingen alternativ som er elektriske som fyller mitt behov til den prisen jeg har råd til.

Myrvang

Er i praksis 2 elbiler som dekker kravet vårt, Tesla model X og e-NV200 40kW. Synes 750.000,- er for mye å bruke på bil, da hadde budsjettet blitt litt for stramt. Ved 350.000,- vil ikke billånet bli en avgjørende post i budsjettet.

5-åringen klarer å ta på belte selv, sitter i beltestol i dag og 3-åringen får samme type sete når nummer 3 kommer. Vi får bare forske og prøve litt. Ideelt sett skulle jeg helst beholdt Mondeoen, men blir litt trangt baki med 3 seter, men vi skal prøve noen seter som er litt smalere enn de vi har i dag.

Takk for innspill så langt. :)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Up_&_Away

Isofix er vel og bra, men om man fester barnestolen skikkelig med setebeltene så er det så å si like trygt. Det er jo enkelt å feste disse når 5-åringen (og snart 3-åringen) sitter forovervendt.

Hvis det ikke handler om rekkevidde eller utseende så hadde jeg lett gått for el-kjerra.
VW e-Up! nybil fra august 2018

Rubberduck85

Mod s 7seter.

5åringen kan sitte bakovervendt bagasjerommet. Vår 5åring digget det spesielt hvis en kompis skal være hjem fra barnehagen.

Selger vår 7 seter s60 nå om det er av interesse.
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

2mash

Jeg har 7 seter e-NV200 - og 3 unger. To gutter på 1,5 i isofix-seter, og en jente på 7 i fremovervent stol, enten bakerste rad eller på første rad (kun småturer). Isofix'ene er som nevnt idiotisk plassert, slik at det ikke er god plass i midten. Hadde det ikke vært for at vi har behov for å kunne snu setene 90 grader for enklere håndtering av kidsa, hadde vi beholdt Britax-setene uten isofix. Da får man betydelig bedre plass i midten.
Jeg har imidlertid modifisert en bilpute, slik at den passer akkurat i midten, uten at det går utover funksjon og sikkerhet.
(om noen vil krangle på bilstoler og sikkerhet, please don't :-p)

Jeg skulle også ønske bilen var litt større, men når man fikk ny 7-seter til 250k, så var valget enkelt...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Ebe

Ja, stemmer. Må enten bruke bakluka, eller løsne et barnesete hver gang. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

CitB59EL

Litt off topic men helt nye Berlingo/Partner har 3 isofix i 5 seter utgave finnes kun i fossil utgave pr nå. Gamle berlingo/partner ca like bred som nye har 2 isofix og er bredere enn nv200 finnes i El utgave med kort rekvidde og hurtiglader.

Ebe

Du fåtr det nok til med å bruke belteseter og skyve disse ut til siden. Men blir nok et mareritt å feste beltene... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Myrvang

Sitat fra: CitB59EL på fredag 22. februar 2019, klokken 05:34
Litt off topic men helt nye Berlingo/Partner har 3 isofix i 5 seter utgave finnes kun i fossil utgave pr nå. Gamle berlingo/partner ca like bred som nye har 2 isofix og er bredere enn nv200 finnes i El utgave med kort rekvidde og hurtiglader.

Det at det bare var 2 ISO-FIX og lite batteri var en dealbreaker på denne, men det er vel rykter om en ny utgave på vei med større batteri. Er det i tillegg 3 ISO-FIX så blir Berlingo plutselig veldig aktuell igjen.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

CitB59EL

Den skal komme i EL men iflg PSA så kommer den etter jumpy/expert som kommer som ren elbil neste år 2020-dette er bekreftet. Hvis de lager en 5 seter utgave av den så bør den ha 3 iso fix-den er i alle fall bred nok da den er større en Berlingo. En kort Jumpy synes på meg som den ideelle familie bilen hvis en tenker på plass/størrelse(4,6m) og forhåpentligvis  pris?
Vi er litt i samme båt-trenger ikke 3 iso fix men vil ha en bil som har større bagasje rom enn B klassen ved bytte. Neste elbil må gå 20/25 mil hele året.  Hvis PSA brukes sin nye plattform så er det min 50 kWh på batteri (60 kWh antydet på varebil/større bilder). Dagens Berlingo går nok vel kort-har kjørt varebil utgaven i 5 år. Men prisen nå er jo svært rimelig som "vente bil".   

Mandarinen

Ikke helt optimalt med måten isofixen er lagt opp, men for oss var valget enkelt pga vi har en 24 kwh leaf fra før og trengte også en bil som hadde stor plass inni til både bagasje, hundebur og unger. Og for frakt av større ting og tang.

Jeg fant ut at det var mest praktisk bare  å droppe isofixen. hadde heldigvis seter som fungere med begge deler, og 2 unger på 5år. De sitter fint på bakerste rad og så kjører vi med 3-raden i nedfelt posisjon. Enkelt å gå inn og ut for barn og voksne. Og når det er flere som skal sitte på så er det bare å smette opp midt raden uten å flytte barneseter inn og ut

kalfsvag

Vi har også bestilt e-NV200 siden tredjemann er på vei.

En løsning vi har vurdert er å ha eldstemann i passasjersetet framme, slå ned to seter i midten og ha mor bakerst i umiddelbar nærhet til de to minste (en bakerst og en i midten). Men vi må se nøyaktig hva vi gjør når vi får bilen i august.

Nivtsorf

Er det noen som har kjøpt belte-forlenger til bilen, tenker det kommer til å spare meg for noen gloser :)

Krangler mer en jeg trodde med beltene, "låsen" til belte forsvinner ned i setet når jeg ikke bruker Isofix, og med Isofix på beltestolen ender låsen" opp under isofix-feste (på stolen).

Har bestilt fra en butikk, fikk mail tilbake med spørsmål om å ta bilde av belte, de var litt usikre på type, tenkte om noen hadde bestilt og fått noe som passer?

Nissan e-NV200 Evalia 7 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA