Er det greit å dra ut kontakten til andre Teslaer?

Startet av N00b, tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. mai 2018, klokken 09:29
Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. mai 2018, klokken 23:03
Fra fredag til søndag sto samme røde Tesla og ladet på den ene kontakten, sikkert på 5A.....

Tja, om det var en 10A og bilen var en X100D med tomt batteri tar det faktisk ganske nøyaktig to døgn å lade opp igjen ;)
Nettopp, og er det en solidarisk bruk av knappe ressurser ??

Det er slik opptreden som gjør at andre napper ut kontakten, og generelt gir et dårlig inntrykk av eierne.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. mai 2018, klokken 11:48
Fra fredag til søndag sto samme røde Tesla og ladet på den ene kontakten, sikkert på 5A.....

Tja, om det var en 10A og bilen var en X100D med tomt batteri tar det faktisk ganske nøyaktig to døgn å lade opp igjen ;)

Det er slik opptreden som gjør at andre napper ut kontakten, og generelt gir et dårlig inntrykk av eierne.

Solidarisk? Vel. Han var da først ute, og om han trenger fullt batteri for å komme dit han skal etterpå har han vel all rett til å stå der. Hvorfor mener du det er mer riktig at han skal hurtiglade på veien enn at du skal gjøre det? Er tiden til eiere av elbiler med stort batteri mindre verdt enn for eiere av elbiler med lite batteri?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: gr på lørdag 12. mai 2018, klokken 08:24
Knut Aulie, nå er det vel ikke fotballcup og fulle hoteller året rundt akkurat. Fortsatt er det money talks. Mister de kunder jevnt over så merkes det etterhvert. Meld tilbake på kundetilbakemeldinger etter oppholdet og så videre, i stedet for å skylde på de som lader.
Ser at egoismen er sterk, først til mølla.....

Øyvind.h

Så andre har mer rett på lading?
Om jeg finner ledig ladeuttak lader jeg til behovet er dekket.

Jeg aner ikke om 0 eller 10 andre ønsker å lade. Regner med jeg blir oppringt om noen ønsker å foreslå noe. Nappes kabel ut får jeg umiddelbart varsling på telefon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. mai 2018, klokken 11:51
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. mai 2018, klokken 11:48

Solidarisk? Vel. Han var da først ute, og om han trenger fullt batteri for å komme dit han skal etterpå har han vel all rett til å stå der. Hvorfor mener du det er mer riktig at han skal hurtiglade på veien enn at du skal gjøre det? Er tiden til eiere av elbiler med stort batteri mindre verdt enn for eiere av elbiler med lite batteri?
Så du tror at det var reelt behov for to døgn lading

jkirkebo

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Ved 10 amp, påfyll av 70kWh, 2% forbruk per døgn standby, 10-15% tap i ladeprosessen gir ladetid på 35 timer.

I Hemsedal ringte jeg en som ladet for å høre hvorfor han dekket to plasser. Det viste seg at den ene stolpen var defekt og han hadde selv lite strøm.
Men han fjernåpnet og startet bilen slik at jeg kunne flytte den og teste stolpen på nytt. Fortsatt defekt dessverre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Og da lover Avinor å øke antall plasser, både på Gardermoen og ellers, i løpet av høsten.

Spesifikt på Gardermoen er det planlagt økning fra dagens 357 plasser (hvorav 90 i ansattparkeringen i P11, litt juks å regne med disse) til 930 plasser — og så bygge ut videre opp til kravet om 6% av plassene etterhvert som behovet øker.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. mai 2018, klokken 14:49
Spesifikt på Gardermoen er det planlagt økning fra dagens 357 plasser (hvorav 90 i ansattparkeringen i P11, litt juks å regne med disse) til 930 plasser — og så bygge ut videre opp til kravet om 6% av plassene etterhvert som behovet øker.

P11 kalles ofte ansattesparkeringen da den i stor utstrekning brukes av ansatte på OSL og flygende personell, men den er helt åpen for alle med et kredittkort.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

ltnp

Hei, jeg har opplevd flere situasjon hvor taxier tar opp ladeplasser feks på hurtigladere. Hva er normen ved at folk bruker dette som sin egen ladeplass? Er ganske uenig at dette tilbudet skal dekke de som driver transport næringen... jeg ser de samme bilene stå ladet også på offentlige ladeplasser og opptar plass til folk som faktisk trenger lading.

Orbit

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 23. mai 2018, klokken 15:57
Sitat fra: Orbit på onsdag 23. mai 2018, klokken 14:49

P11 kalles ofte ansattesparkeringen da den i stor utstrekning brukes av ansatte på OSL og flygende personell, men den er helt åpen for alle med et kredittkort.

... men P11 kan ikke forhåndsbestilles så langt jeg har sett, og dermed blir prisen den doble av P10 for en langhelg, selv om det er lenger unna terminalen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

OlaM

Sitat fra: ltnp på onsdag 23. mai 2018, klokken 17:01
Hei, jeg har opplevd flere situasjon hvor taxier tar opp ladeplasser feks på hurtigladere. Hva er normen ved at folk bruker dette som sin egen ladeplass? Er ganske uenig at dette tilbudet skal dekke de som driver transport næringen... jeg ser de samme bilene stå ladet også på offentlige ladeplasser og opptar plass til folk som faktisk trenger lading.

På Tesla superladere, eller på GK/Fortum? Ellers hvis en drosje står på en ladeplass uten å lade, meld fra med løyvenr til sentralen, name & shame i sosiale medier.
'21 3LR

ltnp

Det er på Tesla supeladere... det er bare irriterende at de benytter dette som deres private ladestasjon. Jeg har ingen problemer så lenge det er nok plasser, men når det er kø så mener jeg at dette ikke er bra. Men dessverre så har de kanskje også betalt for lade?

daktari

Alle Tesla S og X solgt fra 2013 t.o.m. tidlig vår 2017 hadde "fri superlading med bilen" forhåndsbetalt i prisen. S og X kjøpt etter dette har eventuelt "fri superlading for 1. eier" hvis man hadde henvisningskode. 2.gangskjøper får kun 400 kWh i året gratis, resten må betales.

Slutten av 2017 skrev Tesla at fri superlading ikke lenger var tillatt for næringsvirksomhet,  - vidt definert, for biler "kjøpt"(levert eller bestilt??) 15.des 2017, inkludert brukte biler, også gjennom 3.part.  Merk at dette også vil gjelde personer som bruker bilen på en jobbreise vil jeg mene. Men dette kan neppe få tilbakevirkende kraft i Norge, er bilen solgt med fri superlading uten betingelser, så kan de ikke legge til betingelser etterpå.
Samtidig skriver de at lokale omstandigheter gjør at Tesla kan velge selv å avvike fra egen politikk... Antagelig for ikke å hisse opp storkunder som anskaffet Teslaer til næring i noen områder.

https://www.tesla.com/en_CA/about/legal?redirect=no#supercharger-fair-use

"Supercharger Fair Use

To help ensure that Superchargers are available for their intended use, we ask that you not charge your vehicle using a Supercharger if your vehicle is being used:

-as a taxi;
-for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
-to commercially deliver or transport goods;
-for government purposes; or
-for any other commercial venture.

If you charge your vehicle in a manner that does not comply with this Supercharger Fair Use Policy, we may ask you to modify this behavior. We may also take additional action to protect the availability of Superchargers for their intended purpose, such as limiting or blocking your vehicle's ability to use Supercharger stations.

This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances."

Så ja, taxier kjøpt før 15. desember 2017 kan fritt bruke superchargere.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA