Er det greit å dra ut kontakten til andre Teslaer?

Startet av N00b, tirsdag 01. mai 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:45
I tillegg er det enkelt å få seg ladeplass på Gardermoen, så det er ikke nødvendig å trekke ut folk som er tilkoblet.
Ja, ikke så lett å reservere ladeplasser på korttidsparkering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alda

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:48
Sitat fra: alda på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:41

Varför ska man plugga ur andra bilar? För att agera ladepoliti? Var skal han ladda som kommer kl. 14 da menar du?
Tror vi kan vara eniga i att man ska hålla fingrarna borta från andra bilars laddkablar...
Hvis det ikke er ledige ladekontakter når man kommer til en ladeplass, og det står en bil der som er ferdigladet og med parkering som utgår om en time eller to, så ser jeg fint lite brydderi man kan forårsake, i motsetning til langtidsparkering. Ikke at jeg ville funnet på å gjøre det, men det er forskjeller på de to settingene.
Menar du att parkera ved sidan av, och plugga in din egen bil, eller bara att gå runt å checka alla tillkopplade bilar? Och plugga ur alla som är färdigladdade?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

turfsurf

Nei, her var det snakk om hvis det ikke var ledige ladepunkter, og man selv har krisebehov for lading, og det ellers ikke forårsaker problemer eller irritasjon for andre. F.eks kan det være krav om å være plugget i på ladeplass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alda

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:02
Nei, her var det snakk om hvis det ikke var ledige ladepunkter, og man selv har krisebehov for lading, og det ellers ikke forårsaker problemer eller irritasjon for andre. F.eks kan det være krav om å være plugget i på ladeplass.
OK, men då får man vara förberedd på att bli urpluggad själv när nästa man kommer på den platsen som laddaren tillhör.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

OlaM

Hvordan skulle man designet en god ladegarasje for langtid da? For det første bør jo eier få ta betalt for strømmen, det kommer jo til å bli store volumer med årene. Jeg ville hatt en egen parkeringssone som kostet litt ekstra, f.eks. 100 kr flatt per parkering, uavhengig av lengde eller om du faktisk brukte tilbudet. Der hadde hver plass en 10A schuko med lokk som kan låses med egen hengelås. Inni der er det en automatsikring som går etter et visst antall timer med trekk eller et visst antall kWh.
'21 3LR

turfsurf

#50
For langtidsparkering er jo lastbalansering helt supert. Har sikkert ikke mere enn 10-20% utnyttelse.

Ellers så ville jeg hatt ett fast påslag på kanskje 10%, evt etterskudsbetale kWh. Absolutt ikke schuko, men type 2 ladestasjoner uten kabel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

N00b

Med mindre noen har vett til å trekke ut kontakten min for å få strøm selv så er det akkurat det som skjer, jeg opptar den til jeg er tilbake 10 mai.
Det er jo fælt å tenke på at min bil skulle hindre andre fra å få strøm. Jeg er jo ferdig med ladingen.  Lader til 85% og har null stress med å la den stå slik ei god uke.

Sitat fra: Rody45 på onsdag 02. mai 2018, klokken 09:34
Sitat fra: N00b på tirsdag 01. mai 2018, klokken 16:02
Fysisk så er det inntil 12-15 biler som kan nå de samme 6 kontaktene på langtidsparkeringen. Vanlig schuko med 16A. Tesla trekker jo maks 13A på disse.

Tesla UMC pulserer lys ved lading og stopper etter endt lading.

Så min bil som står der nå i øyeblikket å lader, ferdig om 5 timer. Skal den da oppta kontakten frem til jeg er tilbake 10 mai?
Så dum er du vel ikke.....



Sent from my iPad using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:49
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 10:45
I tillegg er det enkelt å få seg ladeplass på Gardermoen, så det er ikke nødvendig å trekke ut folk som er tilkoblet.
Ja, ikke så lett å reservere ladeplasser på korttidsparkering.

På korttidsparkering står det vel neppe mange ferdigladede biler...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

#53
Sitat fra: OlaM på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:07
Hvordan skulle man designet en god ladegarasje for langtid da? For det første bør jo eier få ta betalt for strømmen, det kommer jo til å bli store volumer med årene. Jeg ville hatt en egen parkeringssone som kostet litt ekstra, f.eks. 100 kr flatt per parkering, uavhengig av lengde eller om du faktisk brukte tilbudet. Der hadde hver plass en 10A schuko med lokk som kan låses med egen hengelås. Inni der er det en automatsikring som går etter et visst antall timer med trekk eller et visst antall kWh.

Zaptec eller lignende er tingen. Schuko blir nok forbudt i løpet av året.

På steder der parkeringen koster en del er det ikke noe vits i å styre med ekstra betalt for strømmen. Betaler man f.eks 35,- pr. halvtime eller 490,- pr. uke utgjør strømkostnaden så lite i sammenhengen at det ikke er verdt det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OlaM

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:16
For langtidsparkering er jo lastbalansering helt supert. Har sikkert ikke mere enn 10-20% utnyttelse.

Ellers så ville jeg hatt ett fast påslag på kanskje 10%, evt etterskudsbetale kWh. Absolutt ikke schuko, men type 2 ladestasjoner uten kabel.

Det er mye bedre, men det er jo også en helt annen installasjonskostnad. Etterfakturering av målt kWh er også komplisert arbeid som det stilles visse krav til. Og så skal det lønne seg med 10% påslag? Det er ikke noe et parkeringsfirma vil gidde eller la seg tvinge til. På langtid trenger du små strømmengder per dag, i snitt, og du har ingen mulighet til å flytte på bilen eller plugge den ut.

Men på korttidsparkering er Type 2, lastbalansering og betaling etter bruk bra, det beste eksempelet der er etter min mening Bygarasjen. Du betaler ekstra pr time via skiltgjenkjenning for å stå i ladesonen, så får du selv flytte bilen når den er ferdig. Du kan gjerne sette den der i 14 dager, men det kommer på 2000 kr.

Måtte sjekke hva det ellers koster. Hvis du skal stå to uker på Flesland og du ønsker å stå innendørs med lading, vil det koste 4500. Men hvis du står i Bygarasjen koster det altså 2000 kr for lading + 600 kr max pr mnd i parkering + 2 * 37 kr bybane = 2674 kr. Ikke dumt alternativ.  :)

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:35

Zaptec eller lignende er tingen. Schuko blir nok forbudt i løpet av året.

På steder der parkeringen koster en del er det ikke noe vits i å styre med ekstra betalt for strømmen. Betaler man f.eks 35,- pr. halvtime eller 490,- pr. uke utgjør strømkostnaden så lite i sammenhengen at det ikke er verdt det.

Det er ikke vits å lage kompliserte systemer for fakturering, men det å ta ekstra betalt for strømmen, nedbetaling og vedlikehold av anlegget er jo ganske selvsagt, i alle fall senere når kanskje de fleste vil ønske å parkere slik. På langtid er det jo begrenset hvor mye strøm en klarer å trekke, så det er jo med på å balansere anlegget og redusere forbrukskost av seg selv.
'21 3LR

Daniel80

Mode2 (evt mode3) kontakter som er påbudt ved all offentlig lading nå låser kabelen både til laderen og til bilen. Å trekke ut disse uten at de er låst opp vil kunne ødelegge , og er derfor uakseptabelt. Å trekke ut en slik kabel vil kunne medføre anmeldelse for hærverk samt erstatningskrav.

Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

N00b

Det er 6 gammeldagse schuko kontakter på P6 fordelt på 3 stolper og de er plassert slik at 12-15 biler kan nå strøm uten at kabel ligger i kjørebane eller er strukket under/over andre biler.

Det er ikke type 2 lading der.

turfsurf

Sitat fra: OlaM på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:55
Det er mye bedre, men det er jo også en helt annen installasjonskostnad. Etterfakturering av målt kWh er også komplisert arbeid som det stilles visse krav til. Og så skal det lønne seg med 10% påslag? Det er ikke noe et parkeringsfirma vil gidde eller la seg tvinge til. På langtid trenger du små strømmengder per dag, i snitt, og du har ingen mulighet til å flytte på bilen eller plugge den ut.

Men på korttidsparkering er Type 2, lastbalansering og betaling etter bruk bra,
Man kan kanskje klare seg med en femtedel installert effekt med lastbalansering på store installasjoner. Bare dette vil vel gjøre det billigere enn schuko stasjoner med fast effekt. Og generelt tror jeg man vil være tjent med å inkludere kostnadene for dette i de totale driftsutgiftene og dele de ut over alle. Eneste fordelen jeg ser med betaling er at man da blir kvitt de som kobler seg til fordi det er ett tilgjengelig tilbud, selv om de egentlig ikke har ett reelt behov.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på onsdag 02. mai 2018, klokken 11:55
Det er ikke vits å lage kompliserte systemer for fakturering, men det å ta ekstra betalt for strømmen, nedbetaling og vedlikehold av anlegget er jo ganske selvsagt, i alle fall senere når kanskje de fleste vil ønske å parkere slik. På langtid er det jo begrenset hvor mye strøm en klarer å trekke, så det er jo med på å balansere anlegget og redusere forbrukskost av seg selv.

Jeg er mer tilhenger av å bake inn denne kostnaden i parkeringsprisen for alle. Når alle "betaler" for lading er det større sjanse for at også de med ladbare hybrider plugger inn. Det er viktig for luftkvaliteten i sentrum. De som ikke har ladbar bil er med på å betale for de som har, enda et incentiv for å anskaffe en slik ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

N00b

Lad når du kan, ikke når du må. En universal regel for biler på strøm!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA